Senaste nytt

Hur funkar detta med bokningsklasser med flera flyg i samma resa?

mry

Medlem
Har funderat lite på hur bokningar går till och hur platstillgången är.

Jag vill t.ex. åka LLA-ARN-BRU. Om jag vill ha det på samma biljett från SAS så måste såvitt jag har förstått samtliga biljetter vara i samma bokningsklass, t.ex. T.

Men det faktum att det finns en biljetter LLA-ARN i klass T och en ARN-BRU i klass T verkar inte innebär att det måste finnas en biljett från LLA - ARN - BRU i bokningsklass T?

Sen verkar ju olika bokningsklasser ha olika priser, men man kan inte ha olika priser förutom att olika bokningsklasser eller?
 

Dr. Miles

Expert
Teoretiskt kan en och samma bokningsklass ha flera priser till samma destination.
Det kan vara V klass för ett kampanjpris, V klass för ungdomsbiljett och V klass för vanlig biljett.

Så vitt jag vet, SAS har inte "Married segments", men man vet aldrig. De kanske infört "enhancement" när de uppdaterade sitt bokningssystem nyligen. :p
 

Gnopps

Medlem
Teoretiskt kan en och samma bokningsklass ha flera priser till samma destination.
Det kan vara V klass för ett kampanjpris, V klass för ungdomsbiljett och V klass för vanlig biljett.

Så vitt jag vet, SAS har inte "Married segments", men man vet aldrig. De kanske infört "enhancement" när de uppdaterade sitt bokningssystem nyligen. :p
Jag är inte säker på att jag förstår ursprungsfrågan men som AHO säger kan en bokningsklass användas för flera olika priser. Priser kan också kombineras med varandra (med speciella regler) så när du säker en resa Luleå-Bryssel via Stockholm kan du på en enkelresa använda en eller två priser fastän du bara får en biljett.

Married segments som innebär att tillgängligheten på ett flyg påverkar ett annat använder sig SAS definitivt av. ARN-CPH ger inte samma tillgänglighet som ARN-CPH-BKK.
 

Jacob

Medlem
Jag vill t.ex. åka LLA-ARN-BRU. Om jag vill ha det på samma biljett från SAS så måste såvitt jag har förstått samtliga biljetter vara i samma bokningsklass, t.ex. T.
Generellt ja. Men det finns förstås undantag. Köper du exempelvis en första klass biljett med anslutningsflyg inom Europa (där första klass givetvis inte finns) kommer det av förståeliga skäl bli en blandning av bokningsklasser.

Men det faktum att det finns en biljetter LLA-ARN i klass T och en ARN-BRU i klass T verkar inte innebär att det måste finnas en biljett från LLA - ARN - BRU i bokningsklass T?
Eftersom SAS kör med enkelbiljetter kan det hända att det finns någon avancerad bokningssida som sätter ihop två enkelbiljetter i en bokning, och då kan givetvis de olika enkelbiljetterna vara i olika bokningsklasser.

Sen verkar ju olika bokningsklasser ha olika priser, men man kan inte ha olika priser förutom att olika bokningsklasser eller?
Det finns ju en hierarki av bokningsklasser. De lägsta brukar vara K, L, T, W, medel Q, M, H och de högsta Y, B, S (och sedan business ovanpå det). Hela tanken är förstås att en högre bokningsklass också ska vara dyrare.

Givetvis kan det finnas flera priser inom samma bokningsklass. Det kan vara annat som styr som förbokningskrav, antal nätter du behöver vara borta, routing etc. Så även om det finns tre olika biljetter i bokningsklass T och bokningsklass T är tillgänglig på dina flyg kanske du ändå inte kan boka eftersom du bokat försent, är borta för kort tid eller vill byta någonstans som biljetten inte tillåter.
 
Toppen