Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

Jonas C

Medlem
Har än så länge inte råkat ut för övervikt då jag i princip aldrig checkar in bagage. Men jag skulle nog inte bli speciellt glad om någon tvingade mig betala övervikt för att ena väskan vägde några kilo för mycket, trots möjlighet att kunna checka in två väskor på 23kg.
 

bnr

Medlem
Helt orimligt beteende i mitt tycke.

Självklart jobbigt om man hamnar i en situation där man har övervikt, men det är någonting som man själv har direkt kontroll över och en situation man själv skapat.
Förstår inte logiken i att bli arg på personalen som följer de regler som finns på plats.

Vill du ta med dig mer bagage, köp en biljett som tillåter mer bagage eller inneha status som ger dig rätt att ta med dig mer bagage.

Som direkt svar på frågan, har jag klantat mig så får jag skylla mig själv och lösa situationen, det vill säga att jag antingen kastar saker eller betalar för övervikten.
 

Siljevm

Medlem
Håller helt och hållet med bnr ovanför.

Och, jag kan fatta att gränsen för övervikt är på 23 kg per väska. Någon skal trots allt flytta på detta. En limit måste det vara.
 

Skyraider

Medlem
Man undrar om det var så att de hade en massa grejer i säckar och därför fick väskorna räknade som specialbaggage?
 

Skyraider

Medlem
Turkish har speciella "säckbaggage-fares" från/till vissa destinationer. Den som tror att sådant gäller ex-ARN kan nog bli ordentligt chockad på flygplatsen
 

Jonas C

Medlem
Självklart jobbigt om man hamnar i en situation där man har övervikt, men det är någonting som man själv har direkt kontroll över och en situation man själv skapat.
I vissa fall kan man dock uppfatta bagagereglerna hos vissa flygbolag som fyrkantiga. Exempelvis om man har bokat en biljett som tillåter 2x23 (+ eventuell status som ger ytterligare bagagemängd) väskor, och man checkar in en väska som visar sig väga 27kg. Då skulle jag nog bli lite sur ifall de tvingar mig betala övervikt trots att biljetten tillåter en högre bagagemängd.

Likaså kan bagageregler vara lite krångliga ibland beroende på vem som har ställt ut biljetten. Jag reste på en BMI-award till Cairo för tre år sedan på SAS och EgyptAir. Bägge bolag tillät 2x32kg i Business Class + en extra väska som Star Gold. Döm dock till min förvåning när jag dök upp vid incheckningen och fick veta att biljetten jag reste på bara tillät 30kg (+20kg som Star Gold) och att flygbolagens regler i detta fall var irrelevanta. Efter lite diskussioner slapp jag betala övervikten på 5kg för mina tre väskor, men det var minst sagt irriterande då flygbolagen själva tillät 96kg.
 
Toppen