Senaste nytt

Hur hårda är Finnair med övervikt?

Jag ska resa economy med Finnair Asien-Skandinavien och har 6 kg övervikt.
Måste jag köpa en extra väska eller kan det passera? Om jag tar det i handbagaget i form av en kabinväska samt en normal ryggsäck för totalt 14 kg kommer det upptäckas?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Puu trodde Finnair tänkte köra en Ryanair "fat tax" ;) Vem vet egentligen, men jag skulle tro att du klarar dig utan problem.
 

FFlash

Medlem
Man ska aldrig spekulera med reglerna om man vill vara 100 safe, men jag tycker AY är en av de mest flexibla med baggagekontroll. Nästan aldrig viktkontroll och mycket sällan kontroll av handbagage. Ännu bättre om du är gold/plat
 

AABack2ARN

Medlem
Har väldigt sällan upplevt handbaggagekontroll hos Finnair. Enda undantagen jag kan komma på på rak arm är i Hong Kong på ett proppfullt plan där de gick runt och granskade handbaggaget innan boarding samt en gång i Helsingfors innan ombordstigningen på planet till New York. Jag hade kabinväska och ryggsäck och blev bryskt tillsagd att jag var "tvungen" att ha ryggsäcken under stolen framför mig. När väl alla hade satt sig fanns det mycket plats kvar i baggagehyllan så det var inga problem.
 

nota bene

Medlem
Jag rekommenderar också att ta det i handbagaget då det är mycket ovanligt med viktkontroll där. Jag har flugit med incheckat bagage som varit några kilo över ett antal gånger, men som emerald brukar det inte vara något problem.
 
Toppen