Dr. Miles
Expert
Jag startar en ny tråd så att det inte blir för mycket Off topic i andra tråden.
Inlägg från Interlineflygning, lounge access? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Code-share fungerar inte riktigt som OEM i andra branschen.
T ex Sharp köper LCD från Honghai och sätter på Sharp logo på sina LCD men Sharp tar hand om kunden när det blir problem. De skickar inte kunderna vidare till Honghai.
Däremot i flygbranschen är det vanligt att marketing carrier säger till kunden att de bör kontakta operating carrier när det blir problem.
I mitt tycke, ska de inte ha code share från början om de inte kan ta hand om sina kunder.
Inlägg från Interlineflygning, lounge access? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Just 75-90% av resenärer är "omedvetna" kan det finnas risk att de känner sig lurad när man har valt t ex SWISS och hamnar på en SAS flight där man får betala för ett glas vatten beroende på kabinpersonalens humor.Det lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..
Code-share fungerar inte riktigt som OEM i andra branschen.
T ex Sharp köper LCD från Honghai och sätter på Sharp logo på sina LCD men Sharp tar hand om kunden när det blir problem. De skickar inte kunderna vidare till Honghai.
Däremot i flygbranschen är det vanligt att marketing carrier säger till kunden att de bör kontakta operating carrier när det blir problem.
I mitt tycke, ska de inte ha code share från början om de inte kan ta hand om sina kunder.