Senaste nytt

Bokningsklassen för anslutningsflyg till billigaste World Traveller Plus-biljetterna ändras till K

AABack2ARN

Medlem
Vet inte om det varit så förr även om jag tycker mig sett det i World Traveller Plus.

Men i maj ändrar BA struktur så att anslutningsflygen till och från London får bokningsklass K om bokningsklassen på det interkontinentala flyget är T.

Så T får anslutningsflyg i K medan E och W behåller anslutningsflyget i Y.

Detta (antar jag) borde innebärra färre Tier-points på anslutningsflyget, ej möjligt att välja sittplatser om man inte har status på anslutningsflyget och möjligheten att det finns kvar T-platser på långdistansflyget men saknas K-platser på anslutningsflyget.

Kan till viss del förstå BA även om jag tycker det verkar dumt. Personligen tycker jag W (fullpris) borde få Club Europe-platser om det är tillgängligt vid bokningstillfället. De biljetterna är oftast så eländigt dyra i alla fall.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är information som gått ut till BAs återförsäljare. Har sökt på FlyerTalk men inte hittat något. Har ingen aning om det påverkar USA-flighterna också men jag antar att det blir K där också (om man är på BA codeshare).
 

Dr. Miles

Expert
Vet inte om det varit så förr även om jag tycker mig sett det i World Traveller Plus.

Men i maj ändrar BA struktur så att anslutningsflygen till och från London får bokningsklass K om bokningsklassen på det interkontinentala flyget är T.

Så T får anslutningsflyg i K
Detta var redan i verklighet november förra året när jag reste till Kina. (flygning mellan Hamburg-London var i K klass).
Jag vet dock inte om det var så för resa till Nordamerika.
 

AABack2ARN

Medlem
Detta var redan i verklighet november förra året när jag reste till Kina. (flygning mellan Hamburg-London var i K klass).
Jag vet dock inte om det var så för resa till Nordamerika.

Hmm. Jag undrar om det är därför jag sett detta?

Det kan vara så att man nu skall använda samma princip oavsett destination och att det inledningsvis enbart rörde vissa flyg. För precis som du säger får man K-klass om man reser till Hong Kong eller Singapore (och säker andra destinationer i Asien också).
 
Toppen