Senaste nytt

Årsbestämma gamla boarding cards?

Meazza

Medlem
Jag hittade en hög med stubbar från vad jag antar är gamla standby-biljetter (SK). Tänkte därför roa mig med att lägga in dem i min FlightDiary.

Jag vet är att de härrör från min studieperiod (2001–2004) men för några av dem är årtalet lite oklart. Går det att vägleda detta utifrån informationen på stubbarna? Se bifogat exempel.
 

Attachments

  • photo.png
    photo.png
    850,4 KB · Visningar: 465

Nemo

Medlem
Jag gissar att Ticket Number är ett löpnummer, dvs ju senare bokning desto högre tal. Exvis 117 24230439xy är en resa jag bokade dec2014, dina resor startar på 21etc. (117= SAS) Vet du årstal för andra resor med andra ticket number kan du sortera in dessa. Ett annat knep är om du vet vilken veckodag du reste, slå in dagmånad så räknar du ut årtal. Du kan också kombinera dessa metoder. Allt under förutsättning att det är ett löpnummer...
 
To the Rescue!

3 kuponer:
117 2160117508 - udstedt 10MAY1995
117 2160402441 - udstedt 02APR1997
117 2183034584 - udstedt 15MAR2001

Jeg har et boardingkort fra april 2002 som er af den nyere type i hvid med gult felt til seating.

Håber det kan hjælpe :)
 
Lidt research viser at billetnummeret består af et antal elementer

Med udgangspunkt i dit:
117 218 5725949 3

117 – SAS kode til IATA Clearing House
218 –fortæller noget om hvilket slags dokument det er. Jeg går ud fra man kan udlede hvem som har udstedt det og hvor. ex rejsebureau osv.
5725949 – løbenummer / dokument nummer
3 – check nummer

Hvis jeg husker korrekt har SAS anvendt den type boardingkort fra slutningen af 1980'erne til starten af 2000'erne.
 
Lidt datapoints

SAS.dk NOV2013: 117 238
SAS.dk MAR2014 117 238
Rejsebureau 1 MAY2014: 117 489
Rejsebureau 2 MAR2015 117 893
SAS.dk APR2015: 117 242
 

Meazza

Medlem
Jag gissar att Ticket Number är ett löpnummer, dvs ju senare bokning desto högre tal. Exvis 117 24230439xy är en resa jag bokade dec2014, dina resor startar på 21etc. (117= SAS) Vet du årstal för andra resor med andra ticket number kan du sortera in dessa. Ett annat knep är om du vet vilken veckodag du reste, slå in dagmånad så räknar du ut årtal. Du kan också kombinera dessa metoder. Allt under förutsättning att det är ett löpnummer...
Jag tror att din grundtanke om löpnumren är helt rätt, men när jag sorterar dem kronologiskt (totalt 20 st) så är det några som sticker ut.

Enligt löpnumren så skulle stubben till vänster på photo2.png vara från oktober 2003 (vilket jag tror stämmer), men då är övriga två från oktober 2004 och/eller oktober 2005 (stämmer ej). Dessutom så skiljer det 152.216 nummer mellan första och andra, men 65.760 mellan andra och tredje.

En annan avvikelse är exempelvis på photo3.png, där det skiljer nästan två månader mellan resorna men där löpnumren bara skiljer sig 539 nummer. Verkar konstigt då jag är tämligen säker på att bägge är standby-biljetter (och spannen i övrigt är större).
 

Attachments

  • photo2.png
    photo2.png
    300,9 KB · Visningar: 505
  • photo3.png
    photo3.png
    385,6 KB · Visningar: 861

Meazza

Medlem
Lidt datapoints

SAS.dk NOV2013: 117 238
SAS.dk MAR2014 117 238
Rejsebureau 1 MAY2014: 117 489
Rejsebureau 2 MAR2015 117 893
SAS.dk APR2015: 117 242
117 218 tycks vara standby-biljetter, och 117 219 biljetter som är förköpta på sas.se.

Exempelvis;

DEC2001: 117 2192972254
FEB2003: 117 2193833948
FEB2004: 117 2194671544
 
Jag tror att din grundtanke om löpnumren är helt rätt, men när jag sorterar dem kronologiskt (totalt 20 st) så är det några som sticker ut.
Hvis man tager højde for de første 3 cifre der fortæller om hvor/hvem som har udstedt billetten tror jeg du har ret. Har du selv købt billetterne?

Enligt löpnumren så skulle stubben till vänster på photo2.png vara från oktober 2003 (vilket jag tror stämmer), men då är övriga två från oktober 2004 och/eller oktober 2005 (stämmer ej). Dessutom så skiljer det 152.216 nummer mellan första och andra, men 65.760 mellan andra och tredje.
Jeg er næsten 100% sikker på at de er ældre. Man overgik til andre boardingkort senest April 2002 og sandsynligvis også tidligere.

En annan avvikelse är exempelvis på photo3.png, där det skiljer nästan två månader mellan resorna men där löpnumren bara skiljer sig 539 nummer. Verkar konstigt då jag är tämligen säker på att bägge är standby-biljetter (och spannen i övrigt är större).
Husk på at numrene fortæller noget om hvornår billetten er købt og ikke hvornår du rejser på dem. Hvis de er standby har du måske også kunnet ændre dato på dem uden at få et nyt billetnummer.

117 218 tycks vara standby-biljetter, och 117 219 biljetter som är förköpta på sas.se.

Exempelvis;

DEC2001: 117 2192972254
FEB2003: 117 2193833948
FEB2004: 117 2194671544
Det lyder rimligt i dette tilfælde, men er ikke korrekt længere. Dengang var det lidt anderledes. ID billetter kunne ex ikke købes online(?) så en ID billet og en SAS.se billet vil være udstedt "forskellige" steder.

Jeg har både almindelige og ID billetter fra 2014 og 2015 med 117 238 og 117 242. Jeg tror det afhænger af hvilken billetteringskø bookingen havner i. Jeg gætter på SAS online bookingmotor har mere end 1 billetteringskø.
 

Meazza

Medlem
Hvis man tager højde for de første 3 cifre der fortæller om hvor/hvem som har udstedt billetten tror jeg du har ret. Har du selv købt billetterne?
Japp, det har jag gjort. I automat på ARN respektive KLR.

Jeg er næsten 100% sikker på at de er ældre. Man overgik til andre boardingkort senest April 2002 og sandsynligvis også tidligere.
Jag vet med bestämdhet att jag flygpendlade ARN–KLR under åren 2001–2004. :) Och att jag har biljetter åtminstone t o m 2003.

Jeg har både almindelige og ID billetter fra 2014 og 2015 med 117 238 og 117 242. Jeg tror det afhænger af hvilken billetteringskø bookingen havner i. Jeg gætter på SAS online bookingmotor har mere end 1 billetteringskø.
Här tror jag att du har helt rätt. Jag sorterade återigen stubbarna kronologiskt, men med ARN och KLR som origin i separata högar. Då harmoniserar det hela desto bättre.

Kan det vara så att SAS hade generella biljettnummer upp till ett visst värde (exempelvis 11721838XXXXX), men att de olika flygplatserna hade lite egna spann efter det? Det skulle ju isåfall förklara varför det bara skiljde 539 nummer på två månader på KLR (= knappt 10 standby/dag) medan ARN samtidigt skulle kunna ha betydligt fler biljetter men med lite annorlunda löpnummer?
 
Last edited:
Toppen