Senaste nytt

Business class på flyget - perfekt för networking. Har du mött någon intressant person ombord?

Jacob

Medlem
Som de flesta säkert vet flög jag Etihad A380 denna vecka och på returen gjorde jag ett besök i The Lobby som är deras loungeområde ombord med soffor och bar.

Det var en nattflygning så de flesta passagerare ville förstås maximera sömnen, men jag gick dit efter middagen för att ta något att dricka och fick så småningom sällskap av ytterligare två personer som jag började prata med över ett glas champagne. Den ena kvinnan visade sig vara Director för ett stort bolag inom e-commerce och reste enormt mycket longhaul och den andra var säljansvarig för ett privatjetbolag.

Vi hade så mycket att prata om att ingen av oss egentligen ville gå och lägga sig och att crewen gladeligen fyllde på våra glas med jämna mellanrum gjorde inte saken bättre.

Detta är inte första gången detta hänt mig på ett flygplan med bar ombord och jag insåg vilken suverän potential baren egentligen har för nätverkande. Gången innan fastnade jag två timmar i baren i en intressant diskussion med en utlandskorrespondent på en av de stora TV-stationerna.

Har du mött några spännande personer ombord?
 

GillBates

Medlem
Tyvärr har jag rest alldeles för lite i plan som har gemensam bar. Loungen i Thais A380 i F har jag provat, men den kändes lite inträngd och inte speciellt mysig (dessutom var jag ensam). Det vill nog till att det finns en bar att hänga vid, skulle jag tro.
Jag förmodar att du avslutade kvällen i baren med: Vill du följa på en kopp te i min lägenhet? ;)
 

ACervin

Medlem
Jag har nämnt det förut, och jag håller helt med Jacob, varje longhaul flyg skulle ha en bar. Tiden går så mycket fortare och betydligt roligare än att se på film, dessutom är det nyttigt att stå upp. Nu är det ett år sedan jag var på Emirates 380 sist men då pratade jag länge med en nationalekonom från Nya Zealand som var konsult åt regeringen. Han var underhållande men ganska kontroversiell.
 

Palazzi

Medlem
Gjorde mig personligt bekant med en serie a-tränare, under en flygning, för några år sedan. Tyvärr var det inte någon av digniteten Jose Morinho, som faktiskt var i Inter under samma period som denna tränare skapade mindre lyckade resultat för sin klubb.

Vi samtalar ibland, men alltför sällan.
 

Jacob

Medlem
Jag har nämnt det förut, och jag håller helt med Jacob, varje longhaul flyg skulle ha en bar. Tiden går så mycket fortare och betydligt roligare än att se på film, dessutom är det nyttigt att stå upp.
Jag håller med. Jag har testat baren på fyra olika A380 och har bara positiva erfarenheter. Men det där med potentialen för nätverkande hade jag inte riktigt reflekterat över tidigare.

Även kontakten med crewen blir annorlunda i barområdet, det med blir mindre formellt och mer avslappnat.
 

ESSA

Medlem
Jag hamnade bredvid en stor svensk tennisdomare efter att jag blivit uppgraderad.
Min normalflygning på longhaul är middag, toalettbesök och borsta tänderna, nackkudde, öronproppar och ögonbindel. Sen är det sova tills frukosten ställs framför mig.

Denna gång kom jag i samspråk med denna trevlige man. När jag informerade om att nu var det dags för mig att sova så sa han frankt att det hade inte han planerat. Vi hade trevligt och vi skulle prata hela flygningen. Därmed basta. ;-)
Jag bjöds även in att få se China Open om och när jag ville. Bara kontakta honom så skulle han fixa det.
Jag hade inte riktigt greppa storheten i det och mitt intresse var väl lite svalt för tennis så jag nappade inte på erbjudandet.

Kul flight men jetlaggen tog längre tid att styra upp efteråt. ;-)
 

Olsson91

Medlem
Pratat med ett par när jag suttit i baren och en pratar jag nästan dagligen fortfarande med. Visade sig att vi spelade samma onlinespel så blev inget sovande under den flighten :)
Och denna flight var sommaren 2014.
 

Senator

Moderator
Jag har träffat en person som sedan under några år blev en resekompis på CO(UA)69 mellan ARN-EWR. Han hade plats 1A, jag 1B.

Jag har träffat en herre som sedan blev min chef på ett affärsevent med Lufthansa i 2009. Vi åkte dit tillsammans i affärsklass :)
 
Toppen