Senaste nytt

Vill byta från Eurobonus till annat Star Alliance Program, förslag?

Hejsan!

Jag har under mitt första år som bonustorsk lyckats komma upp i Diamant med SAS. Ska precis påbörja min nya period nu, men jag undrar om det finns en mer praktisk lösning. Jag har varit väldigt duktig på att supporta SAS under året som gått men känner att det är alldeles för dyrt nu i relation till servicen och känslan ombord, och givetvis de nya poängsystemen.

Finns det någon annan Star partner som kan funka om man bor i Sverige och flyger till USA 2-3 per år, Asien 2-3 gånger på år och sedan säkert 20-30 inom europa.

Long hauls är nästan uteslutande business med turkisk, lufthansa eller swiss och de flesta vändorna brukar generera i 15-20k eurobonuspoäng till SAS.

Vad föreslår ni?

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Om du flyger mycket med Lufthansa/Swiss så kanske Miles&More är något att titta på. Jag har själv på tok för dålig koll på det programmet men flyger man mycket business så ska det vara bra om jag förstått det rätt. Finns flera på forumet som har bättre koll på detta så jag låter dom gå in mer i detalj.
 

jumbooze

Medlem
Du kan ju börja med att status matcha ditt EuroBonus-kort med Turkish så du får guld där och sen kan du ju överväga om turken är rätt för dig.

Men en viktigare fråga, vad vill du ha ut av din status / dina miles?
Använder du SAS brandade betalkort för att samla poäng?
 

ulagun

Medlem
Om du flyger mycket med Lufthansa/Swiss så kanske Miles&More är något att titta på. Jag har själv på tok för dålig koll på det programmet men flyger man mycket business så ska det vara bra om jag förstått det rätt. Finns flera på forumet som har bättre koll på detta så jag låter dom gå in mer i detalj.

Senator är utmärkt på många sätt.
T.ex två uppgraderingsvouchers per år. Får ta med medföljand partner för halva poänguttaget vid bonusresa.
Överhuvudtaget känner jag mig mer "omhändertagen" som Senator än SAS Diamond.
Nackdelen är att skatt/bränsletillägg utgifterna är skyhöga. Har visat sig vid uttag av bonusbiljett i economy inom Europa att det blivit billigare köpa ordinarie biljett. Således använder vi M&M för intercontinentala resor i Business.
Själv spararr jag ihop ett SAS Gold/ Diamond därefter lägger jag i stort sett alla Star A resor på M&M.
Du behåller dessutom din Senator status under två år.
 
Jumbooze: Japp, kör brandade SASkort, men jag känner att jag nästan aldrig kan göra något vettigt för mina poäng. Finns inte en risk att jag flyger business med SAS, och med alla vouchers så måste det vara samma flygplats för hemresan vilket inte funkar i 9 fall av 10.

Saxat från turkish hemsida:

"Members residing out of Turkey need to collect 25.000 Status Miles either within the first year or 37.500 Status Miles within 2 years of the Elite membership. Otherwise, the membership status will be renewed as "Classic Plus"

En resa i C med turkisk Arlanda - Tokyo ska ge 150% miles med turkish program, vilket då bör bli ungefär 18000 status miles. Kan det verkligen stämma att jag nästan bara behöver göra 2 business tur retur till tokyo inom 2 år för att behålla star guld? Isåfall är det ju så värt att lämna SAS så kan man foka på att få guld inom skyteam och kanske oneworld.

Vad säger ni som kan det här bättre än mig, är jag ute och cyklar?
 

DrKlas

Medlem
Eftersom du tycker det är svårt att använda dina Eurobonuspoäng och du verkar uppnå guldnivå ganska lätt med Sas eller Turkish, är inte då den mest relevanta frågan att ställa den följande: Om jag byter till Turkish, får jag då mer nytta av poängen jag flyger ihop när jag ska använda dem?
 

Swisser

Medlem
Problemet med Lufthansagruppens billiga business klass (P) är att den bara ger 100% miles till M&M. Om du har kommit upp i FTL eller Senator så får du dock dessutom 25% statusbonus miles för alla flygningar. Fördelen jag ser med M&M är att du bara behöver återkvalificera dig vartannat år, eftersom statusnivån gäller 2 år och till och med slutet av februari det 3:e året.
 

Jonas C

Medlem
Baserat på dina resemönster så tror jag nog att TK Miles&Smiles kan vara ett bra alternativ. Man tjänar 160% på de billigaste Business biljetterna som Elite/Elite Plus. Du kommer med lätthet up till 80 000 miles som krävs för Elite Plus nivån där du bland annat får två upgrade vouchers som gäller för uppgradering från Economy (även de allra billigaste biljetterna) till Business Class. Uttagstabellen är också väldigt generös, exempelvis Europa-USA för 90 000 miles t/r i Business Class. Den största nackdelen med Turkish är däremot kundtjänsten som är totalt värdelös, och som helt och hållet omöjliggör förutsättningarna till långsiktig lojalitet. Likaså är det näst intill omöjligt att använda poängen för bonusresor på Star Alliance då de kräver att man ska köpa biljetten med kontanter på ett fysiskt biljettkontor. I 90% av fallen har människorna bakom biljettluckan inte en aning om hur man ställer ut bonusbiljetter.

Men kan du leva med att endast spendera poängen på TK metall, och deras värdelösa kundtjänst så kan de nog vara ett bra alternativ. Prismässigt är de billigast i Business Class av alla Europeiska flygbolag.
 
Tackar för er svar och Jonas C som i princip sammanfattade det jag undrade! Jag kommer nog spara mer pengar på att vara medlem hos TK iom alla deras businessvouchers osv. Hade de inte något som var i stil med 50% off på medpassagerarens biljett om man flög business som elite eller elite plus?

Det absolut sämsta för min del är att man inte får fasttrack på arlanda om man reser economy med star. :(

MVH
 

Jonas C

Medlem
Tackar för er svar och Jonas C som i princip sammanfattade det jag undrade! Jag kommer nog spara mer pengar på att vara medlem hos TK iom alla deras businessvouchers osv. Hade de inte något som var i stil med 50% off på medpassagerarens biljett om man flög business som elite eller elite plus?

Det absolut sämsta för min del är att man inte får fasttrack på arlanda om man reser economy med star. :(

MVH
Förmånen med 50% rabatt på companion ticket gäller bara om man bokar en fullpris biljett, så det blir billigare att bara köpa två vanliga biljetter.
 
Toppen