Senaste nytt

Turkish delight - Examensresa till Istanbul

GOTATH

Medlem
Under de senaste fyra åren har jag pluggat till sjökapten. Nu då den perioden börjar lida mot sitt slut bestämde jag och min klass oss att vi skulle åka på en examensresa. I september 2011 tillsattes en planeringsgrupp som fick i uppdrag att fixa en resa. Jag utsåg mig som ansvarig för att fixa flygbiljetter. Efter några vändor fram och tillbaka föll valet på en långweekend i Istanbul. En intresseanmälan gick ut i klassen och vi fick ett 30-tal namn. Först försökte jag boka direkt via Turkish Airlines hemsida, men det gick inte. Istället skapade jag en tråd här och fick tips att anlita Amex Travel. http://www.businessclass.se/flygbiljetter/1407-gruppresebokning.html Jag skickade iväg en prisförfrågan och efter många turer fram och tillbaka (folk som har svårt att bestämma sig) bokade jag 35 platser Göteborg-Istanbul med Turkish Airlines. Ett kort tag hade vi 45 platser.

Under tiden fixade resten av gruppen boende på vandrarhem, studiebesök på varv och sjöfartsskola samt sponsorer.

Dagarna gick väldigt fort fram till avresa och på förmiddagen den 8 februari begav jag mig ut till Landvetter med en tjock bunt biljetter.

Landvetter
Var för ovanlighetens skull ute på Landvetter över 3 timmar innan flyget skulle gå. Gick bort och checkade in. Fick reggat mitt A3-kort och efter lite diskussion fick jag ett nytt BP när statusen stod. Gick bort och satte mig vid Götheborg och tog en öl. Väntade in mina klasskamrater för att kunna dela ut deras biljetter. Då siste man hade kommit gick jag vidare airside. Några kompisar försökte få med mig att dricka öl, men jag smet vidare till loungen istället.

SAS Business lounge
I check-in sa de att det var Menzies som gällde. Men blev hänvisad till SAS istället. Eftersom jag inte hade fått mitt guldkort än blev det lite pillrigt att ta sig in. Till slut via en manuell inmating fick jag okej att komma in. Loungen var i princip tom så här mitt på dagen. Det erbjöds ädelost, räksallad, sallad, avokado, mackor och grönsaker.
CIMG0464.jpg CIMG0466.jpg

Tog mig en tallrik av det mesta samt ett glas vin. Var lite pirrig i magen över att jag faktiskt kom in i loungen. Efter ett tag var det tid för boarding.

TK1800 GOT-IST
TC-JGY
B737-800
14:15-18:30
15C
CIMG0487.jpg
Vi hade alla fått platser mellan rad 15 och 21 så det blev en rolig upplevelse. 35 törstiga och taggade sjömän bordade. Tidningar delades ut. Även menykort delas ut! Första gången jag fått det i economy kortdistans. Efter en skojig säkerhetsvideo som var sponsrad av Man U lyfter vi vid 1430.
CIMG0477.jpg
Jag verkar ha suttit precis i mitten eftersom det dröjde otroligt lång tid innan servicen nådde min rad. Då den väl kom dit fanns två vagnar. Bad om att få en GT, men den var slut. Istället frågade de om jag ville ha vodka istället. Visst, vodka tonic är okej, tänkte jag. Men istället fick jag ett dricksglas Smirinoff!

CIMG0478.jpg

Det fanns från början två val av huvudrätt, men det var slut när det nådde min rad så det fick bli ravioli. Maten var lysande!
CIMG0480.jpg

Besättningen var en besvikelse. De ville inte ge någon god service över huvud taget. Vi måste ha varit väldigt törstiga då det visade sig att all alkoholhaltig dryck var slut. Under flygningen minglade jag runt bland mina klasskamrater. Vi hade väldigt roligt ombord och vi var säkert störande för resten av passagerarna. Kanske därför servicen var så dålig... Vi landade i Istanbul på tid och efter en lång väntan på baggage hittade vi till slut bussen till vandrarhemmet.

Istanbul
Vi bodde på World House Hostel i Taksim-området. Ett helt okej vandrarhem med frukost inkluderat. Under torsdagen besökte vi Besiktas Shipyard för att se hur fartyg byggs och underhålls. Fredag och lördag blev det besök på Istanbul Technical University för presentationer och provåkning av deras vätedrivna båt. Kändes konstigt att åka fram under total tystnad! Kvällarna spenderades så som man ville och vi testade även på det turkiska utelivet. Efter en väldigt sen efterfest var det slutligen dags att åka hemåt. Vi fick med alla i bussen mot flygplatsen. Väl där ute blev det en lång väntan i kö till incheckning. Försökte få mitt A3-kort inlagt i systemet, men check-in-agenten kunde knappt någon engelska så jag fick ta det med hans chef. Allt blev ordnat och jag ignorerade mina kompisars försök att hänga med dem. För jag skulle till...

TK Istanbul Lounge
CIMG0789.jpg
Längst bort i flygplatsen låg den mest underbara loungen jag varit i.
CIMG0769.jpg
Så stor lounge att man behövde en karta för att hitta i den.
CIMG0770.jpg
Utbudet var bland annat biljardbord och bio. Kom in utan problem via en självscanning av BP. Tog en rundtur och kollade in stället. Se bilder.
CIMG0790.jpg CIMG0788.jpg
CIMG0786.jpg CIMG0774.jpg

Tog en välbehövlig dusch för att sedan äta lite frukost. Tog fram boardingkortet för att kolla när det var dags att bege sig mot gaten. Upptäckte att boarding startat för 15' sedan... Frågade i ingången om det var långt till gaten, och det var det. De mumlade något om att jag skulle skynda mig. Halvsprang genom flygplatsen och hamnade i en lång kö till security. Hittade en liten genväg och kom fram till gaten som hade en liten kö. Lämnade fram boardingpasset till agenten och hon tog och jämförde den med en lista. Såg sedan att hon började stryka över något. Tänkte först att hon signerade den. Men sedan sa hon några magiska ord; ”Your new seat is 1F. We have upgraded you”. :D Tackade och bockade. Det var lite jobbigt att behöva förklara för mina klasskamrater varför jag blivit uppgraderad. Försökte få dem förstå Star Guld och sånt, men vet inte hur det gick hem. Den svenska avundsjukan gjorde sig påmind...

TK1799 IST-GOT
TC-JGT
B737-800
10:55-13:15
1F
Jag kommer ombord och gör den underbara svängen runt hörnet till sätet på första raden. Bredvid mig sitter en mycket trevlig herre från Indien som ska till Trollhättan i affärer. Vi kom sedan att småprata under resan. Får se många förvånade miner från klasskamraterna när de passerar. Försöker förklara så gott det går. TK har 2-2-seating med bekväma säten.
CIMG0811.jpg
Som pre-departuredrink erbjuds mousserande, apelsinjuice och vatten. Blir ett glas bubbel. Får även fräschservetter.
CIMG0798.jpg

I fickan framför ligger diverse business-inspirerade tidningar tillsammans med ett par stora hörlurar (tror inte de var NC, men nästan). De verkar ha en specialutgåva av deras tidning bara för C och F. Fick diverse tidningar under tiden som flygtiden annonserades till 3h 10'. Vi blev lite sena iväg. Besättningen visade sig från sin absolut bästa sida. Inget att klaga på. Menykorten delades ut och det fanns goda val mellan huvudrätter. Valde räkorna.
CIMG0802.jpg
Tog ett glas champagne till förrätten och vitt vin till räkorna. Huvudrätterna serverades från en serveringsvagn där alla rätterna visades upp. Elegant! Maten var helt underbar. Så underbar att jag glömde ta en bra bild på huvudrätten :)
CIMG0806.jpg

Lagom till kaffet tog jag lite konjak. Serverades med hasselnötter.
CIMG0809.jpg
Efter det stängde jag ögonlocken och lyckades sova fram till landning. Vi dockade in till gate 21 och blev sedan bussade till en ankomstterminal. Fick vänta ett tag på baggaget och sedan blev det en flygbuss hemåt.

Sammanfattning
Detta var min första resa med Turkish Airlines. I economy tyckte jag att maten och drycken var strålande, men servicen var dålig. TK lounge var helt fantastisk. TK i C var utan tvekan det bästa jag testat på för kortdistans. (Har testat LH, SK, OS, MA(rip...) innan) Kan absolut tänka mig att åka TK i business igen. Såg att de hade ganska fina priser till Usa...

Största upplevelsen under flygresan var helt klart uppgraderingen som antagligen berodde på A3-guld. Nu har jag inga inplanerade flygningar. Det blir antagligen en tripp till ATH under påsk och en resa mot ett fartyg efter det, men inget är säkert. Tack för att ni tog er tid att läsa min rapport!
 

Murre

Medlem
Underbart skrivet. Så nu är det ut i yrkeslivet. Vi kommer säkert att träffas i någon lounge eller ombord på en båt eller rigg i framtiden. :)
Är det sjömansbiljetter som gäller nu :cool:
 

Jonas C

Medlem
Trevlig report! SAS Loungen i GOT ser verkligen suverän ut, likaså loungen i Istanbul som det förhoppningsvis blir att testa snart. Gästade du in någon av kollegorna, eller gick du in själv? (för att undvika e.v komplikationer). Å andra sidan vet få i vår ålder om vad en lounge ens är, iaf efter den uppfattning jag fått ;) otroligt överraskad att MBG låg högt på TK's lista. Antar att flighten var ganska överbokad där bak.
 

GOTATH

Medlem
Murre: Tackar! Vill gärna ha ett rederi med fartyg man måste flyga till mha sjömansbiljetter :p Hoppas vi springer på varandra någon gång.
Jonas C: Tackar! Jag gick för enkelhetens skull in själv. Fick lite konstiga blickar från mina kompisar när jag försökte förklara vad lounger är... Hade från början 27C. Misstänker att uppgraderingen berodde på att C-delen hade 2-2 och resten 3-3 och att det då inte fanns plats för alla i Y. På nervägen var det 3-3 rätt igenom.
 

henrik l

Medlem
En underbar rapport, i synnerhet kring hur dina kursare verkade var helt oförstående och att du sedan toppade hemresan med en uppgradering var ju oslagbart. Kan föreställa mig kursarnas miner. Dom lär väl ha tänkt: "Hur i h-e gick det här till":)
 

Murre

Medlem
@ GOTATH satsa på Star Cruises ett skit rederi o jobba för men de kör åtminstone med nordiskt befäl ombord, å så blir det ju en hel del flygande när du skall ut o hem :rolleyes:
 

GOTATH

Medlem
@ GOTATH satsa på Star Cruises ett skit rederi o jobba för men de kör åtminstone med nordiskt befäl ombord, å så blir det ju en hel del flygande när du skall ut o hem :rolleyes:

Pratade med dem på våran arbetsmarknadsmässa (SJÖLOG) härom veckan. De krävde att man hade 12 mån sjötid som befäl innan man fick bli 2e-styrman där. Ett alternativ var att gå som 3e-styrman i 6 mån med filippinaravtal och 1200$ i lön.. :p
 

Frostice

Medlem
Pratade med dem på våran arbetsmarknadsmässa (SJÖLOG) härom veckan. De krävde att man hade 12 mån sjötid som befäl innan man fick bli 2e-styrman där. Ett alternativ var att gå som 3e-styrman i 6 mån med filippinaravtal och 1200$ i lön.. :p

1200USD hade jag i lön som elev på Star så känns ju inte motiverande att jobba 6 månader för :p
Men tackar för trevlig läsning och kan ju hoppas på att något liknande sker på den kommande klassresan för mig (hoppas går alltid) :)
 

Jacob

Medlem
Mycket trevligt skrivet, du sätter en bra ribba i reserapportsforumet. :)

Kul att få se lite bilder på loungen i Istanbul efter renoveringen. Den var trevlig även innan men ser ännu bättre ut nu.
 
Toppen