Senaste nytt

Är finnarna för eller emot Finnair?

Dr. Miles

Expert
Det finns hat och kärlek mot national carrier. Se bara diskussioner om SAS på BusinessClass och på Flygprat.
Det är också likadant i Japan mot Japan Airlines (ANA räknas inte som national carrier). Många verkar att ha hat eller kärlek mot Japan Airlines.

Vi har några finska medlemmar därför vill jag fråga er är det likadant även för finnarna mot Finnair?
 

090034208

Medlem
Jag reste ganska mycket med Finnair fram till år 2008 när jag insåg att Finnair Plus är ett dåligt program för mig( dålig intjäning samt dyrt med bonusresor). Flyttade över till SAS EB och har största delen åkt med Star Alliance sedan dess. Tycker själv att Finnair är ett säkert flygbolag samt ok tidtabeller för mig men servicen väldigt stel och intetsägande. Att starta en resa med AY i Finland är ofta väldigt dyrt, VAA-HEL-BKK i November i C-klass går på 3246€ medan ARN-HEL-BKK går på 13900 SEK samma datum som exempel
 

niksal

Medlem
Gräset är alltid grönare på andra sidan. Om vi generaliserar så är finnar av den åsikten att Finnair har dålig service och personalen består av gamla tanter. Låter det bekant?

Jag var riktigt emot Finnair en lång tid, mest av att jag också tyckte de var snorkiga och uppskattade inte alls passagerare i 20plus åldern. För 3-4 år sedan började jag ge dem lite fler chanser och nu (vågar jag säga det?) föredrar jag Finnair framför SAS (eller Blue1). Bättre lounger (även alltså på ARN, OSL, CPH), fräschare plan, bättre BOB, ordentlig C klass man kan uppgradera till med poäng, bra förmåner redan som silver. För mig passar Finnair bra och jag är lite stolt över att de lyckats klara sig med sin Asien-strategi.
 

AABack2ARN

Medlem
Jobbade med ett par finska kollegor här i Sverige och fasen vad de tyckte Finnair skötte sig illa. Men om någon annan kritiserade Finnair försvarade de bolaget med sina liv. Känner igen mig själv till viss del, men då avseende SAS ;)
 

FFlash

Medlem
Jag kör både SAS och AY. Båda är ganska lika stort sett men det finns två saker som jag "hatar" hos Finnair:

1) AY struntar i passagerarrättigheter 200%. Jag som ofta flyger Flybe-connections har ofta strul med inställda flyg och i regel innebär det do-it-yourself punkt slut. Däremot, läser man här på BC så verkar det nästan som kontinuerlig tävling vem som fått mest nytta av SAS kompesation. Jag har också fått ett par gånger helt okej summor på SAS. Som platinum hos AY spelar inte heller status nån roll om man vill ha kompensation.

2) Prissättning. Jag körde tidigare nästan uteslutande SAS för de hade riktigt bra priser, men nu har jag gått över till AY för SAS har glömt finska konsumenter helt och slopat den goda Eurobonus i Finland. Jag kör SK ofta VAA/TMP/TKU/HEL-ARN och särskilt VAA/TKU/TMP-ARN flyget har blivit rejält dyrare på sistone, även HEL-ARN. Så det blir oftast AY för mig. Men. AY priser är skyhöga om man inte stannar min stay 3 dagar. Det blir dyra businessresor. Och man kan inte köpa enkelbiljetter såsom hos SAS.

EDIT: ovan prissättning hänvisar jag till Euro-resor. Men jag gnäller också om longhaul såsom beskrivits ovan. Ni svenskar åker ARN/GOT/CPH-Bangkok 2 gånger för samma pris som jag åker från HEL.

Det verkar som AY revenue tänker att alla finskar kör ändå AY och ingenting annat, så varför sänka priserna?
 
Last edited:

nota bene

Medlem
EDIT: ovan prissättning hänvisar jag till Euro-resor. Men jag gnäller också om longhaul såsom beskrivits ovan. Ni svenskar åker ARN/GOT/CPH-Bangkok 2 gånger för samma pris som jag åker från HEL.
Men då åker du väl HEL-ARN//ARN-HEL-BKK? ;)

Jag åker själv en hel del Finnair för tillfället, och för mig har SAS prissatt sig ut ur konkurrensen totalt. Jag uppskattar Finnairs lounger, och de humant prissatta ekonomibiljetterna som ger ombokning mot €50 i avgift inom samma bokningsklass (vilken nästan alltid finns tillgänglig när jag ska ändra avgång samma dag eller dagen innan!).

Lyckligtvis har jag inte ännu haft några större missöden med missade anslutningar - har kunnat lätt bli ombokad till nästa flygning.
 
Toppen