Senaste nytt

Blåbär önskar råd ang Hilton Honors, Avios/BAEC och EuroBonus

MajaKlara

Medlem
Tack vare detta eminenta forum har jag på mindre än ett år lyckats bli EBG:) och jag flyger mestadels SAS. Har resor bokade framöver så att jag kommer nå upp till EBG även nästa kvalificeringsperiod.

Jag skulle vilja be om lite hjälp i HH- och Avios-djungeln: Inom kort flyger jag med familjen till LHR med BA. Gått med i BAEC och har skaffat familjekonto. Undrar vad jag ska göra av de Avios jag då får in. Jag är med i HH och har 28000 HH-points. Jag har svårt att greppa detta med "preferred travelpartners" och double dip etc. Hur går jag till väga för att på bästa sätt använda Avios-poäng att använda på Hilton? Kan man konvertera Avios till HH-points? Hur kan jag på bästa sätt använda Avios-poöng för boende på Hilton? Jag kommer inte bo på Hilton de närmaste planerade resorna (på de kommande övriga resorna är boende bokat via Airbnb), men vill försöka samla ihop HH-poäng inför en planerad Tokyo-resa i vinter. Eller kan man använda EB-poäng på Hilton?

Tacksam för svar eller hänvisning till tidigare tråd om hur jag kan hitta tydlig info om detta!
 

agehall

Medlem
Nu har jag inte exakt koll på svaren på dina frågor, men oftast är det en riktigt dålig affär att konvertera flygpoäng till hotellpoäng. Det kan man roa sig med om man har massor av det ena eller det andra och saknar lite på andra sidan.

I HHonors så kan du göra double dip, dvs du får lite HHonors-poäng och lite flygmiles. Det brukar kan vara ett bra alternativ om du bor många korta stays eftersom det ofta är X miles/stay och inte relaterat till vad du betalar (vilket mängden HHonors-poäng är!). Personligen kör jag points+points på Hilton, dvs jag tar extra HHonorspoäng istället för att få miles. Det tycker jag ger mer värde eftersom jag snabbare når gratisnätter och jag får flygmiles i tillräckliga mängder ändå.

Om du ska ha ihop någon mängd HHonorspoäng så att det räcker någonstans, så måste du pricka lite kampanjer hos Hilton och bo där. Annars lär det inte bli några mängder. De billigaste nätterna hos Hilton brukar väl kosta 20k/natt med poäng och allt som oftast är de dyrare. Skulle tippa på att Hilton i Tokyo ligger på 45k och uppåt.

Mitt råd till dig är att kika vad du kan få för rates med AAA på Hilton de datum du ska bo där. Ofta kan man få riktigt bra rates och man sparar snabbt in medlemsskapet i motormännen...
 

matte_ante

Medlem
Mitt råd till dig är att kika vad du kan få för rates med AAA på Hilton de datum du ska bo där. Ofta kan man få riktigt bra rates och man sparar snabbt in medlemsskapet i motormännen...

Intressant. Motormännen är AAA motsvarighet? Det står på kortet också? Så att det inte blir något grin i repan tänkte jag.
Isf så vore det grymt, blir ju lite skillnad.
 

Bibinski

Medlem
Intressant. Motormännen är AAA motsvarighet? Det står på kortet också? Så att det inte blir något grin i repan tänkte jag.
Isf så vore det grymt, blir ju lite skillnad.
OT
@agehall har lobbat för AAA-rates hos Hilton i alla HH-trådar känns det som :) Jag har dock inte lyckats pricka några fantastiska rabatter när jag letat så har inte signat upp än (om man ens kan göra det som körkortslös??). Misstänker att det är vanligare i US med sådana rabatter?
 

matte_ante

Medlem
Jag har använt den både i Asien, EU och USA, så du har nog haft maximal otur isåfall. Det är inte alltid det finns AAA-rates tyvärr.

Agehall, kungen av Hhonors. Vad säger du, Hilton säljer ju double points package. Är det lönt att satsa på? Kostar 8% mer men dubbla poäng om jag förstått saken rätt.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig tyckt det är prisvärt med double points. Men kostar det 8% mer än den bästa rate du kan få så börjar det ju bli intressant. Jag tycker dock att man får in hur mycket poäng som helst om man tajmar sina nätter med de promotions de brukar ha. Det händer ju att man får över 10k poäng för en natt som kostar USD100 eller mindre på ett sketet hampton inn mitt i ingenstans ibland...
 

henrik l

Medlem
Gått med i BAEC och har skaffat familjekonto. Undrar vad jag ska göra av de Avios jag då får in.

Ett bra värde för dina Avios får du om du flyger GOT/ARN-LHR. I ekonomi kostar det enkel väg 4000/6500 Avios och ca 150 kr i avgifter, under förutsättning att du bokar off peak. Ett annat mycket bra värde är att bränna dem med Cathay Pacific i business på regionala flighter i Asien. Betalar du en del kontant så kan det bli riktigt förmånligt. T ex kostar HKG-BKK 15 000 Avios i C, enkel och 190 kr i skatter. Lägger du till ca 800 kr, kommer du undan med 8000 Avios, som jag anser vara ett klipp. Du kan botanisera lite ang kostnader här.
 
Toppen