Senaste nytt

Hur bokar ni resa, via flygbolagens hemsidor eller online resbyrå?

Andreaszan

Medlem
Hei igjen,

Jag bokar alltid mina resor direkt via flygbolagens hemsidor. Oftast er det intra skandinavia eller til London jag flyger og da er flygbolagens sidor en no-brainer. Men när jag skal lite längre iväg og kanskje önsker å "customize" rutten for å få med meg si och så flygplan, kabin etc, finnes det då et smartere sätt? Jag känner til sök-siter som ita matrix og kayak, men ikke til noen bra reseboknings-site som ger meg full flexibilitet.

Passar samtidig på å fråga efter bra tips på sökmotorer for platstilgånger / award seats etc...generellt er jag redo for å ta ett steg upp på lärokurvan for aviation geeks. Jeg flyger nok til å just nu sitta med BAEC gold och nosar på EBD, resandet en kombination av SAS innom Skandinavia, Norwegian til London och en mix av OneWorld/Star Alliance på långa privatresor några turer pr år.

Så, hva er must-have utrustningen for å maxe poeng-avkastningen og opptjeningen?
 

Jonas C

Medlem
På Europaresor brukar jag ofta vara lite dumsnål och boka via en onlineresebyrå då det oftast blir någon hundralapp billigare, och likaså erbjuder de tidskombinationer som inte går att hitta om man bokar direkt via flygbolagets hemsida. Resor i premiumkabin bokas direkt hos flygbolaget.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag bokar alltid via flygbolagets egna hemsida, känns säkrare så. Använder och kan rekommendera Expertflyer.
 

Claes L

Medlem
Jag bokar in princip alltid via flygbolagets hemsida. Om det blir special bokning så via multi-segment om bolaget har det eller ringer till bolaget
 

Senator

Moderator
Bokar alltid direkt med flygbolaget, antingen via hemsidan eller per telefon. Verktygslådan består annars av:
ITA Matrix
ExpertFlyer
United.com för att bonushitta platser med Star Alliance
Kombination av BA.com och AA.com för att hitta bonusplatser med One World
 

Valley

Medlem
Vet att jag alltid skall boka direkt. Men jag bröt mot budorden och använde resebyrå för vår tysklandsresa då vi var så många. Men jag har fått sota för det.
Kommer i framtiden alltid boka direkt. Uppenbart att det totalt sett blir minst problem
 
Om man verkligen vill pressa priset och är beredd att ta risken brukar man kunna spara 100-200 kr/biljett genom att boka via utländsk resebyrå med speciella kort (t ex, Bravofly Danmark via Find billige flybilletter, hoteller og billeje på KAYAK och Maestro-kort, Tripsta Schweiz via Suche Flüge, Hotels, Mietwagen & Pauschalreisen auf KAYAK och Visa Debit-kort, BudgetAir.es via Busca vuelos, hoteles y coches de alquiler en KAYAK och Mastercard Debit-kort, etc). Men som sagt, detta är endast för den riskvillige.

På oviktiga short haul-resor brukar jag använda ovanstående metod. På viktiga långresor bokar jag oftast direkt hos flygbolaget eller hos en resebyrå med gott rykte.
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Bokar oftast direkt hos flygbolagen. Ibland blir det dock Expedia som vann resebyråtesterna hos BC :)
 
Toppen