Senaste nytt

Interlineflygning, lounge access?

jannewa

Medlem
Ska flyga till Brasilien med JJ, första benet är till FRA med JJ6037 operated by LH.
Hur fungerar det med lounge access på ARN, Jag har OW Platinum och *A Gold.
Kommer man in i SAS loungen?
Och kan man smita in i Senator loungen på FRA :)?
 

agehall

Medlem
Det där har inget med interline att göra. Interline handlar om hur bolag kan skicka bagage mellan varandra.

Det vi pratar om nu är dödssynden nr 1, codeshare.

Rent krasst, så ska du nog räkna med att det kan bli strul på Arlanda även om du borde ha access givet *G och att du ska resa med en LH-flight. I Frankfurt tror jag inte du kommer in i Senator Loungerna, det skulle iaf inte jag gå med på om jag var LH, utan du är förvisad till vad OW har att erbjuda.
 

Senator

Moderator
Det där har inget med interline att göra. Interline handlar om hur bolag kan skicka bagage mellan varandra.

Det vi pratar om nu är dödssynden nr 1, codeshare.

Rent krasst, så ska du nog räkna med att det kan bli strul på Arlanda även om du borde ha access givet *G och att du ska resa med en LH-flight. I Frankfurt tror jag inte du kommer in i Senator Loungerna, det skulle iaf inte jag gå med på om jag var LH, utan du är förvisad till vad OW har att erbjuda.

Hum.. Här är ett bra exempel på när Code Share kan vara bra. Det vill säga: flygbolaget XYZ har inte själv har en flygning mellan A-B, men vill erbjuda en resa mellan A och B, men med transit i stad C. Om flygbolaget inte har en överenskommelse med ett annat bolag för sträckan C-B, blir det svårt för bolag XYC att erbjuda sådan resa. Världen fungerar väl till stor del i gråzoner, och inte svart eller vitt?

När det gäller Star Alliance så är det "Operating Carrier" regeln som appliceras? Så resan ARN-FRA är det Lufthansa som utför tjänsten, och därmed skall resenärer med Star Gold få access till loungen.

Däremot krävs det en bilateral överenskommelse mellan JJ och LH i Frankfurt för access till SEN loungen.
 

agehall

Medlem
Observera dock att det inte alls behövs codeshare för att lösa detta. Codeshare har i princip bara dåliga effekter och förvirrar folk. Det är mycket bättre att de säljer biljetter med rätt kodade flighter så slipper man all form av förvirring.

Anledningen till att jag säger att man ska räkna med problem på ARN, är att om det dyker upp JJ på skärmen när SAS scannar boardingkortet, så kan loungepersonalen reagera. Det är inte säkert att det händer, men är man förberedd så är det ju lätthanterat.
 

Senator

Moderator
Anledningen till att jag säger att man ska räkna med problem på ARN, är att om det dyker upp JJ på skärmen när SAS scannar boardingkortet, så kan loungepersonalen reagera. Det är inte säkert att det händer, men är man förberedd så är det ju lätthanterat.

När jag har haft code-share mellan LH/SK eller LH/UA så har alla mina boardingkort utfärdat av SAS på Arlanda först och främst visat Operating Carrier informationen. Jag har aldrig haft något problem med detta.

Sen vet vi inte om det underliggande pris som JJ har kräver att det bokas som code-share.

Jag kan hålla med att Code-share ibland ställer till bekymmer. Men jag anser inte att det är svart eller vitt. Det är som annat i livet, gråzon. Ett exempel på när det skulle vara riktigt bra är när t.ex. United har väldigt mycket bättre routingregler för Förstaklass till USA. Så citatet "Det vi pratar om nu är dödssynden nr 1, codeshare" kan kännas lite hårt, när det finns uppenbara fördelar ibland.

Däremot krävs det en del insikt när det är bra, och att det är nog mer troligt att det blir bekymmersamt än gynnsamt. Det tror jag absolut. Men att det är kategoriskt "svart" eller en "dödssynd" håller jag nog inte med. Och som sagt, ibland finns det inget alternativ när ett pris är uppbyggd på ett visst sätt annat än acceptera code-share.
 

agehall

Medlem
Om man ska hårddra det hela - du tycker alltså att det är bra att flygbolag gör regler som komplicerar saker och ting till ingen nytta?

Min åsikt är att om man kan sälja en codeshare-biljett så kan man sälja en riktig biljett. Det kan finnas regler som förhindrar detta, men då är det bara bara dumma regler imho.
 

mha321

Medlem
Frågan är ju vad code-share tillför för fördelar, jämfört med att bara sälja en biljett på det andra bolaget. Finns det någon fördel alls för resenären, jämfört med en korrekt kodad flight?

Som resenär har man ofta inget val, det stämmer bra. Däremot kan man ju rösta för att bolagen ska sluta sälja dem, eftersom det skulle förenkla för kunden om de faktiskt använde "rätt" kod från början.

Nu är detta lite OT för tråden, men en kommentar till TS: jag har aldrig haft issues med det på Arlanda, däremot på andra flygplatser. Ett sätt att ta sig runt det har varit att se till att fixa in boardingkortet för ARN-avgången i Lufthansa-appen (det går utmärkt att checka in flera gånger via olika siter/appar - åtminstone så länge man inte har baggage - och ibland kan man helt enkelt hämta boardingkortet i appen även om man checkat in manuellt via det andra bolaget). Och sedan visa upp detta ihop med guldkortet. Så behöver lounge-personalen inte veta att det är bokat på en annan kod.
 

Senator

Moderator
Jag kan hålla med att det är svårt att se på ytan vilka fördelar Code Share ger. Utifrån perspektivet från "Operating Carrier" och deras både operationella och finansiella perspektiv är kanske fördelen att erbjuda "Code Share" att det ger en avgränsning på hur stor andel en partner får access till av "inventory". Om vi tänker oss som ett exempel att Lufthansa skulle tjäna i snitt på sträckan ARN-FRA:
  • 1 000kr på sträckan om någon är i transit med Lufthansa
  • 750kr på sträckan om någon är i transit med annat bolag och har köpt Code Share
  • 750kr på sträckan om någon är i transit med annat bolag och har köpt LH prefix
  • 2 000kr på sträckan om destinationen är Frankfurt
Det här är ett ganska troligt scenario, och det är klart att Lufthansa är ute efter rätt mix av intäkter på rutten. Öppnar Lufthansa upp för i detta fallet LATAM (JJ) att köpa bara på LH prefix, så öppnas hela inventory upp något som kan sänka Lufthansas intäkter på rutten.

Utifrån "Marketing Carriers" perspektiv så utökar code share detta bolags totala försäljning då bolaget kan erbjuda flera destinationer till sina kunder i samarbete med andra. Kom ihåg att mellan 40-60% av ett flygbolags intäkter kommer från avtalskunder. Så här är det viktigt att destinationskartan är stor: erbjuda ett stort nätverk av destinationer till dina kunder.

Det lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..

Jag är pragmatisk och inte dogmatisk. Hade det inte funnits syfte med code share, hade det aldrig funnits är min slutsats. Så i min världen finns det fördelar med code share, men som medveten resenär vet jag att det också finns fallgropar. Med andra ord, grått och ibland trist, men inte svart eller vitt! :)
 

mha321

Medlem
Utifrån "Marketing Carriers" perspektiv så utökar code share detta bolags totala försäljning då bolaget kan erbjuda flera destinationer till sina kunder i samarbete med andra. Kom ihåg att mellan 40-60% av ett flygbolags intäkter kommer från avtalskunder. Så här är det viktigt att destinationskartan är stor: erbjuda ett stort nätverk av destinationer till dina kunder.

Jag misstänker också att det i första hand är carriers som tjänar på codeshares och inte kunden i första hand.

Det lämnar frågan om vad tjänar resenären/konsumenten på code share. Jag antar att mellan 75-90% av resenärer är "omedvetna". Med "omedveten" inhandlas en resa baserat på pris, tillgänglighet, kanske varumärket och ofta kortaste resväg. Alternativt, inhandlas resan baserat på företagets policy med de regler det medför. Så för en stor majoritet upplever detta som ett ++ eftersom deras inköpskriterier är annorlunda än vad vi här på BC kanske bryr oss om. Många köper utan att veta att man missar extra poäng-intjäning etc..
Det tror jag absolut man gör. Men det är ju egentligen oberoende av codeshare som sådant, utan snarare hu de presenteras och är tillgängliga. Den omedvetna resenären går till valfri online-resebyrå och bokar billigaste - utan bry sig om (eller veta) vad koderna betyder. Och om man direkt via lufthansa.com kunde boka en resa med ett ben LH och ett ben JJ, direkt med den koden, så skulle folk göra det precis lika väl som de gör det när det är codeshare. Eftersom, precis som du säger, de inte bryr sig om den delen. Problemet är att det idag inte går att göra det :)

Jag är pragmatisk och inte dogmatisk. Hade det inte funnits syfte med code share, hade det aldrig funnits är min slutsats. Så i min världen finns det fördelar med code share, men som medveten resenär vet jag att det också finns fallgropar. Med andra ord, grått och ibland trist, men inte svart eller vitt! :)
Jag håller helt med om att det inte är svart och vitt. Men grått vete tusan. Snarare schack-rutigt. Fast med oregelbundna rutor, så det blir mindre förutsägbart :)
 
Toppen