Senaste nytt

Weekend i Istanbul med LOT Polish Airlines

Jonas C

Medlem
Introduktion

Som de flesta av er kanske redan listat ut, så besitter jag en stor förtjusning till staden Istanbul, som i min mening är en av de vackraste och mest intressanta städerna i Europa. Det har på senare tid blivit en tradition att besöka staden minst en gång per år, och i normala fall är Turkish Airlines de självklara valet då de med jämna mellanrum erbjuder mycket förmånliga priser från Arlanda. Den senaste tidens reducering av poäng för billiga Ekonomiklass biljetter till Miles&Smiles har givetvis gjort detta till ett mindre attraktivt alternativ, men för en tusenlapp tur och retur finns det egentligen inte så mycket att klaga över. Detta år erbjöd LOT Polish Airlines löjligt billiga biljetter från Stockholm till Istanbul via Warszawa och för det otroliga priset av 698kr t/r bestämde jag mig för att begå hädelsen och avvika från favoritbolaget.

Utresan inkluderade en övernattning i Warszawa, vilket jag såg som ett utmärkt tillfälle att bränna lite Hilton Honors poäng för en natt på det nyöppnade Hampton Inn By Hilton Warsaw Airport. Hotellet var till en början en Category 1 property för 5000 poäng per natt, men detta ändrades nyligen till Category 2 för 10000 poäng vilket fortfarande är ett utmärkt pris. I Istanbul föll valet av boende som vanligt på AirBnB. Hade ursprungligen en poäng bokning på Radisson Blu Bosphorus, men då jag endast var ute efter ett ställe att spendera natten på så kändes det som ett dåligt användande av poängen. Allt som gick resan på under tusenlappen vilket kan ses som ett rimligt pris för en trenätters weekend.


Lördag 2 Maj 2015


Som boende i Västerås trakten är morgonflyg sällan att föredra då det ofta innebär tidiga morgnar eller i värsta fall övernattningar på Arlanda. Denna lördag gick flyget klockan halv åtta vilket innebar att jag kunde ta mig till Arlanda på en mer human tid. Då jag inte hade mycket bättre för mig under dagen, så lämnade jag hemmet strax efter lunchtid med ankomst klockan 15 till Arlanda. Eftermiddagen spenderades i SAS Gold Lounge där det serverades varmrökt lax med dillpasta vilket var någorlunda ätbart, men långt ifrån gott. Måltiden avrundades med en Bailey’s och två koppar kaffe. Resterande delen av eftermiddagen ägnades åt att läsa veckans nummer av Newsweek i SAS-appen innan det var dags att röra sig mot gaten.

Kvällens flygning till Warszawa var väldigt glest bokad då ombordstigningen påbörjades tjugo minuter innan ordinarie tid. Som ett resultat skedde avgången en kvart innan ordinarie tidtabell, vilket de flesta inklusive undertecknad var glada över.

DSC_2897.jpg


Bekväma läderstolar på LOT:s Embraer E-175.

LOT ändrade för en tid sedan sitt servicekoncept på Europaflygningar hybridkoncept mellan fullservice konceptet à la Lufthansa och fulflygsvarianten à la SAS. Reser man i Ekonomiklass ingår ett glas vatten och en bit kexchoklad. I tillägg till detta finns en meny där det erbjuds mackor, sallader, lättare varma måltider, samt allehanda drycker för rimliga priser. Då magen kurrade köptes en baguette med rökt ost och soltorkade tomater för 27kr vilket är rimligt pris jämfört med SAS där man ofta tvingas belåna huset för att handla från menyn. Smörgåsen var förvånansvärt god och mättande vilket förklarades av att cateringfirman Do&Co stod bakom menyn.

DSC_2903.jpg

Mackan åts för snabbt för att hinna komma med på bild… Men detta är i alla fall gratis varianten: en Prince Polo kexchoklad.

DSC_2906.jpg


Vacker solnedgång påväg mot Warszawa.

Tack vare vår tidiga avgångstid från Arlanda så ankommer vi tjugo minuter innan ordinarie tidtabell. Hotellet erbjuder en gratis shuttle service från flygplatsen varje halvtimme och jag lyckas med näppe hinna med nästa tur. Efter en fem minuters färd i Mercedes bussen ankommer jag till hotellet där min rumsnyckel redan ligger och väntar i receptionen.

DSC_2911.jpg


DSC_2919.jpg

Mitt Queen Room med bäddsoffa.

DSC_2929.jpg


Badrummet.

Hotellrummet var förvånansvärt trevligt och betydligt rymligare än rummen på Radisson Blu Royal Viking som framstår som en bunker i jämförelse. Sängen må ha varit något hård, men soffan var riktigt skön att ligga och slappa i. Då jag inte hunnit käka någon middag än så blev det ett besök till hotellrestaurangen innan jag återvände för läggdags. Något som jag inte var speciellt glad över var högtalaren kopplad till TV:n som gav ifrån sig ett dovt brummande ljud. Denna gick inte att stänga av, vilket gjorde det lite svårt att somna. Överväger att skriva till hotellet i efterhand för eventuell kompensation.

Söndag 3 Maj 2015

Morgonen påbörjades med en god frukost av Nutella våfflor och färsk frukt i restaurangen, följt av några koppar kaffe på rummet. Då Loungerna på Warszawas flygplats inte är mycket att hänga i julgranen så spenderades förmiddagen på rummet innan shuttlen till flygplatsen strax efter klockan 11. Köerna till säkerhetskontrollen var löjligt långa denna förmiddag, men som Star Gold kunde man använda fast track kön som var helt tom. Passkontrollen låg strax runt hörnet och på nolltid infann jag mig på Bolero Executive Lounge i non-Schengen delen av terminalen.


DSC_2939.jpg


Mycket bekväma soffor i denna lounge, med fin utsikt över plattan då den ligger belägen på markplan.

DSC_2954.jpg


Utbudet av mat och dryck var ganska stramt, så jag nöjde mig med en flaska vatten.

Efter en halvtimme i loungen gick jag bort till gaten där ombordstigningen redan har börjat. LOT sköter priority boarding utmärkt där en skylt tydligt markerar priority kön. Det är samma agent som sköter bägge köer, men visar man upp guldkortet så kan man snabbt och enkelt smita förbi folkmassorna… Se och lär SAS!

DSC_2968.jpg


Påväg mot Istanbul…

Flygningen till Istanbul skedde på en av flygbolagets Embraer E195 med eluttag på varje säte. Storleksmässigt konkurrerar flygplanet med Airbus A318 och Boeing 737-600, men erbjuder betydligt mycket bättre bränsleekonomi och komfort för passagerarna. Flygningen var helt fullsatt och valet av mat föll på en sallad från menyn. Något liten till storleken och inte speciellt mättande, men väldigt god.


DSC_2971.jpg


Kabinen på Emrbaer E-195 är längre än på en Airbus A320 eller Boeing 737-800.

Ankomst till Istanbul Atatürk Airport skedde enligt tidtabell trots förseningen från Warszawa. Köerna i passkontrollen var vansinnigt långa med minst 500 personer, medan fast track kön var helt tom. Som Miles&Smiles Elite hos Turkish Airlines ska fast track vara en självklarhet, men döm till min förvåning när jag fick höra att det endast gäller när man reser på TK-metall och inte med Star Alliance. Idioti är bara förnamnet på denna regel när de bestämmer sig för att behandla sina egna statuskunder så illa, och likaså kan det omöjligen innebära någon större belastning på fast track köerna med tanke på den obefintliga närvaron av Star Alliance partners på Istanbul. Jag lyckades till slut ta mig igenom på lögnen att jag hade en inrikes anslutning på TK vilket kontrollanten köpte…

Istanbuls flygplats var ett totalt kaos denna eftermiddag, och efter ett snabbt besök vid en bankomat hoppar jag på flygbussen till Taksim där jag möter upp med min AirBnb värd.


Två Dagar i Istanbul


Här följer lite höjdpunkter från min vistelse i staden. Jag låter bilderna tala för sig själva.


DSC_2979.jpg


Taksim Square

DSC_2982.jpg


Galata Tower

DSC_2992.jpg


Kryddmarknaden

DSC_2998.jpg


The Grand Bazaar

DSC_3002.jpg

Våren innebär tulpansäsong i Turkiet.

DSC_3005.jpg


Hagia Sofia

DSC_3011.jpg

Utanför Blå Moskén

DSC_3016.jpg


De vackra trädgårdarna utanför Topkapi Palatset.

DSC_3037.jpg

Lunchen intogs på den anrika köttbullerian Sultanhamet Köfteci.

DSC_3034.jpg

DSC_3035.jpg

Blå Moskén

DSC_3038.jpg

Eftermiddagen ägnades åt en båttur till den Asiatiska sidan.

DSC_3049.jpg


Fika…
DSC_3055.jpg

Den ikoniska Bosphorus Bron som länkar samman Europa och Asien.

Tisdag 5 Maj 2015

Efter två trevliga dagar i Istanbul är det tyvärr dags att röra sig hemåt. Jag hade ursprungligen tänkt hinna med ett besök på Dolmabache Palatset under morgonen, men då köerna var väldigt långa och magen inte mådde så bra efter gårdagens middag, så valde jag att åka till flygplatsen tidigt för att spendera lite extra tid i loungen. Trafiken var väldigt gles denna förmiddag och bussresan tog inte mer än en halvtimme.

Då Istanbuls flygplats hanterar fler passagerare än vad den var byggd för så är det konstant långa köer i passkontroll och med avsaknaden av fast track så blir detta förmodligen sen sista gången jag flyger Star Alliance hit då man annars måste räkna med att spendera minst en halvtimme i passköer. Lagom irriterad ankommer jag slutligen till loungen där det krävdes en del knappande för att bli insläppt.

Turkish Airlines CIP Lounge Istanbul

Jag har gjort närmare ett dussin besök till denna lounge, men då de flesta av besöken har skett i samband med en Business Class flygning med Turkish så har jag aldrig fått något tillfälle att ordentligt prova på utbudet av mat. Detta var med andra ord den första gången som jag verkligen kunde prova på loungen, och då jag inte hade ätit någon frukost ännu så satte jag mig direkt i restaurangdelen.


DSC_3083.jpg


Köfte och smörat ris.

DSC_3104.jpg


Manti: En typ av turkiska dumplings fyllda med kött, som serveras med yogurt och tomatsås. Fantastiskt goda!

DSC_3067.jpg


DSC_3071.jpg

Nedervåningen på Turkish Airlines CIP Lounge Istanbul.

DSC_3072.jpg


Efter maten följde ett besök till tårtbuffén.

DSC_3084.jpg


Kaffe och tårta.

DSC_3087.jpg

DSC_3093.jpg

Den vackra teträdgården med olivträd.

DSC_3095.jpg

Passade på att prova några bitar Pidé och ett glas turkisk Chardonnay. Fantastiskt goda bägge två.

Efter drygt fyra timmar i loungen var det tyvärr dags att börja röra sig mot gaten för LOT flygningarna hem. Flygningen till Warszawa flögs med en gammal Boeing 737-400, och då jag inte kunde välja sittplats online så blev jag tvungen att sitta på den fjärde sista raden. Det var en minst sagt obekväm flygning.

DSC_3102.jpg

Flygningen till Warszawa skedde i en gammal Boeing 737-400.

På Warszawa hann jag med ett kort besök i den nyöppnade Elite Club loungen där jag hann trycka i mig två fyllda croissanter innan det var dags att gå mot gaten. Flygningen upp till Arlanda var halvfull i Economy och alla förutom jag hade ett tomt säte bredvid sig. Av någon idiotisk anledning valde de att inte tillämpa seat block, trots att det fanns tomma stolspar längre bak i flygplanet.

DSC_3112.jpg


Mousserande vatten serverades gratis på denna flygning.


Ankomst till Arlanda skedde enligt tidtabell och jag kunde direkt hoppa på bussen hem till Västerås… Allt som allt levererade LOT en högst medioker upplevelse, men för priset finns det egentligen inte mycket att klaga på.

Tack för att ni läste, och har ni några frågor så får ni gärna ställa dem i tråden.

Hälsningar
Jonas
 

johhenrik

Medlem
Jag säger bara: Wow! Fantastiska bilder. Detta måste, bildmässigt iaf, vara ditt bästa resereportage någonsin och det säger inte lite! :) Vad otroligt sugen jag blev på en resa till Istanbul nu måste jag säga. Var nog 1,5 år sen jag var där (flygplatsen ej inräknad :) ).
 

Jonas C

Medlem
Var själv sugen att boka 2 nätter i Istanbul men hittade inget bra datum med denna deal. Välskrivet som vanligt @Jonas C !
Tackar! Jo det var lite svårt att få till bra datum med den här dealen, och likaså var tiderna inte de bästa. Å andra sidan har jag rätt mycket tid över nuförtiden så då funkade det med en lördag-tisdag weekend ;)
Jättefin recension! Istanbul är ju underbart som långhelgsresemål. Jag är nyfiken på hur många EB du fick på den här resan med LOT? :)
Det blev tyvärr 0 poäng för denna biljett då bokningsklass L inte ger poäng till EuroBonus eller Turkish. Däremot fanns bokningsklass W tillgänglig för 20kr extra, men då blev man även tvungen att betala bränsletillägg så priset stack iväg med en tusenlapp. Men med tanke på att denna biljett i princip bara bestod av flygskatter, så kan man se det som en bonusresa nästan.
Tack för ytterligare en kanon rapport @Jonas C, alltid en njutning att läsa!
Snyggt @Jonas C! :) Tack för trevlig läsning.
Otroligt bra recension som vanligt ifrån dig! Helt underbara bilder. :)
Tackar! Kul att ni uppskattade läsningen :)
Jag säger bara: Wow! Fantastiska bilder. Detta måste, bildmässigt iaf, vara ditt bästa resereportage någonsin och det säger inte lite! :) Vad otroligt sugen jag blev på en resa till Istanbul nu måste jag säga. Var nog 1,5 år sen jag var där (flygplatsen ej inräknad :) ).
Tackar! Försöker fortfarande vänja mig med kameran, trots att jag haft den i snart ett halvår. Men valde att ladda upp bilderna direkt på BC då Flickr har börjat förstöra kvalitén på senare tid. Istanbul är definitivt värt ett återbesök! Besökte faktiskt InterContinental Taksim en snabbis påväg mot flygbussen. Fint hotell, helt klart ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för ännu ett kanonreportage!
Var nog på alla ställen du fotat och måste säga att dina bilder känns bättre än verkligheten. Kan inte minnas att stan var så fin ;)
 
Toppen