Senaste nytt

MTR Express Göteborg-Stockholm med plusbiljett

fred80

Medlem
Var nyfiken att testa MTR Express nya tåg och service, så jag hade bokat en tur & retur till Göteborg på deras premiärdag. På vägen ner till Göteborg så rese jag på deras billigaste biljetter kallad fix och på vägen hem så hade jag bokat den dyraste biljetten kallad plus.

Då det redan finns ett utmärkt reportage om tåget redan här på forumet, så tänkte jag fokusera på min hemresa med plusbiljett.

IMG_0449.jpg

Det visade sig att jag blev helt ensam med plusbiljett på den här resan.

IMG_0447.jpg

Stolen fungerande helt ok, känns ovant och väldigt hård jämfört med SJ stolar. Det kanske är en vanesak, men känns ändå inte som jag skulle vilja sitta mer än fyra timmar i en sådan här stol.

Frågade servicevärden om stolarna och varför man valt denna typ jämfört med SJ. Fick till svar att de här hårda stolarna klarar av brandkravet, medan SJ får dispens att köra med sina gamla stolar för de haft dem så länge, kan det verkligen stämma?

IMG_0451.jpg

Efter avgång kom servicevärden fram till mig och hällde upp ett glas vatten till mig och ställde fram en brun papperspåse. Dryckerna som ingår när man reser med plusbiljett är kaffe/te och vatten. Blev inte erbjuden heller att få köpa någon annan dryck ifrån kafét.

IMG_0453.jpg

Påsen visade sig innehålla en liten smörgås, vatten, chokladbit. Blev besviken då jag ser att smörgåsen är mycket mindre än den som jag köpte i cafét på vägen ner till Göteborg. Så reser man med plusbiljett så får man alltså en mindre storlek än vad som kan köpas ombord, Hur tänkte ni nu MTR Express?

Smörgåsen är framtagen av krögaren Pontus Frithiof och måste säga att det är det bästa jag har ätit ombord på ett tåg. MTR Express har bara kallmat ombord, för min del så gör det inget om det fortsätter att håla den här kvalitén. Då jag inte blev mätt på den lilla smörgåsen som ingick så gick jag till handlande även en kall soppa och en dessert ifrån Pontus som var av samma höga kvalité som smörgåsen.

MTR Express kör med Nespresso kaffe ombord som säljs i deras Café, men som resenär med plusbiljett så är det vanligt bryggkaffe som ingår.

IMG_0456.jpg

För att få något roligare än vatten att dricka så gick jag i väg till cafét och köpte mig en ½ flaska champagne av märket Henriot som de säljer ombord för 199kr. Tyvärr så är det inte roligt att dricka vin hur ett plastglas men trots det så föll den mig i smaken och var mycket god. Men ett stort plus att MTR Express har valt att satsa på champagne och även andra roligare viner ombord, gillade deras dryckesutbud.

Sammanfattning

Det är inte värt att boka en plusbiljett. Du sitter i samma stolar som övriga i tåget men betalar mer för biljetten men det du får i mat och dryck motsvarar inte det högre biljettpriset som man betalar. Kan inte förstå varför man kör med mindre portioner och sämre kaffe till dem resenärer som betalar ett högre pris?

Tycker även att servicen inte motsvarade mina förväntningar, nu var det här premiärturen och alla rutiner har nog inte kommit på plats ännu. Servicevärden var trevlig och servicevärden kom flera gånger frågade om jag ville mer kaffe. Men skulle vilja haft en roligare presentation av vad man erbjuds än att få en brun papperspåse framför sig. Jag saknade det där lila extra som att bli erbjuden att de går och handla åt mig i kafét frågan om jag ville köpa någon dryck till maten utöver vattnet som ingår etc.

Kommer nog att testa MTR Express igen men väljer nog då att åka på den billigaste biljetten. För att åka med plusbiljett krävs det nog att de ändrar lite i sitt serviceutbud ombord för plus resenärer.
 

scars

Företagsrepresentant
Tack för att du engagerat dig och testat vårt nya tåg. Oavsett hur mycket testande vi gjort innan trafikstart är det självklart ni riktiga kunders feedback som är den viktiga. Vi följer givetvis diskussionen och kommer ta till oss den i vårt utvecklingsarbete. Då detta forum kanske mest riktar sig till vad vi tror är PLUS-kunder vore det kul att höra vad ni skulle vilja se i vår PLUS produkt.
 

palmen

Moderator
Tack för att du engagerat dig och testat vårt nya tåg. Oavsett hur mycket testande vi gjort innan trafikstart är det självklart ni riktiga kunders feedback som är den viktiga. Vi följer givetvis diskussionen och kommer ta till oss den i vårt utvecklingsarbete. Då detta forum kanske mest riktar sig till vad vi tror är PLUS-kunder vore det kul att höra vad ni skulle vilja se i vår PLUS produkt.
Gör som SAS, gratis dryck och "mat" för de som reser i plus. Det är kanske ett önsketänkande, men åtminstone ett beränsat utbud (kan förstå om man inte vill dela ut 4 flaksor gratis champagne) tycker jag kan erbjudas om man har bokat en resa på 4 timmar.

Nu reser inte jag direkt ofta med tåg över huvud taget, men jag skulle önska lite bättre öl ombord. Tittar man på det reportage som redaktionen har skrivit så kan jag bara se att det erbjuds Carlsberg i två olika varianter. Craftbeer är på snabb uppgång i Sverige (även om vi är långt ifrån USA) och många betalar gärna extra för en bra öl (finns ju även de som inte betalar en krona mer än billigaste heller).
Det behöver inte vara så avancerat, men någon trevlig IPA eller Pale Ale tycker jag ska ingå i sortimentet. Se tex SAS samarbete med Mikkeller, kanske går att göra något liknande. Annars kan ni kanske ta in någon svensk craftbeer, finns ju en hel del bra bryggerier och går säkert att hitta något som passar lokalt. För att ta ett exempel, på båten ut till Utö från Årsta Havsbad så serverar man Nynäshamns öl, nu vet jag inte hur försäljingssiffrorna ser ut men trots att den är dyrare så verkar åtminstone hälften välja detta alternativ framför en vanlig lager.
Det är många idag som faktiskt hellre dricker en riktigt god öl till maten istället för vin. Och ska jag bara dricka en öl för att det är gott så går Carlsberg bort direkt, för den är helt enkelt inte god för fem öre.
 

perhall

Medlem
Det går inte att komma ifrån att SJ2000-tågen har - när de fungerar och det inte är något som skramlar - extremt bra komfort. Svårt att konkurrera med och då jag åkt mycket tåg i olika länder skulle jag nog hålla 2000-tågen för bland de bättre, även inkluderat ICE (Tyskland), japanska Shinkansen och de spanska snabbtågen. Dessa går visserligen snabbare och det gör ju komforten sämre men ändå.

Tror inte MTR har en chans att matcha 2000-tågen, tyvärr. Bilderna signalerar Mälardalspendel..
Per
 
Ska bli riktigt intressant att se 2000-tågens nya inredning. Och eventuellt nya servicekoncept till detta. Komfortmässigt är 2000-tågen bland de bästa
 

scars

Företagsrepresentant
Hej!

Inom ett par dagar kommer vi uppdatera PLUS-produkten med ett fylligare innehåll där vi tagit till oss feedbacken tidigare i denna tråd. Jag postar lite mer info om detta så fort det finns ombord.
 
Toppen