Senaste nytt

Hur tolkar jag intjäningstabellen för AAdvantage

Jag funderar på att lägga min intjäning för min Qatar resor på AAdvantage. Jag får dock inte ihop hur många poäng jag tjänar på en resa. Det verkar vara 3 komponenter som styr hur många poäng man får:

* Base miles (elite qualifying)
* Class of service bonus miles
* Elite qualifying points earned per mile

Kan någon hjälpa mig att räkna ut följande exempel:

* Jag åker business class med Qatar
* Jag åker 10 000 miles ToR

Hur många Miles/Points tjänar jag? PS. känner mig lite dum att jag inte klurar ut detta själv:)
 

Dr. Miles

Expert
Berätta om:
  1. vilka rutter du flyger exakt
  2. i vilken bokningsklass(er) du är bokad i

Sedan kan jag (eller andra) hjälpa dig att räkna rätt. :)

För din information, så här ser intjäningstabell på AAdvantage ut för Qatar Airways flygningar.
American Airlines oneworld partner – Qatar
Screenshot20150505_05.png
 
Jag reser oftast i bokningsklass Z och D. När det gäller intjäning till AAdvantage så faller samtliga bokningsklasser i business hos Qatar inom samma intjäning. Jag reser oftast ARN-DOH-CMB ToR vilket ger 4445 miles * 2
 

Dr. Miles

Expert
Jag reser oftast i bokningsklass Z och D. När det gäller intjäning till AAdvantage så faller samtliga bokningsklasser i business hos Qatar inom samma intjäning. Jag reser oftast ARN-DOH-CMB ToR vilket ger 4445 miles * 2
Om jag kommer ihåg rätt, har Qatar Airways slutat att ha Z klass i inventory sedan de blev medlem av oneworld. :confused:

Screenshot20150505_06.png


Om det är endast D klass på Qatar Airways flygningar, blir kalkylen så här:

Flygavstånd:
Stockholm-Doha: 2.870 miles
Doha-Colombo: 2.244 miles

(2.870 + 2.244) x 125% x 2 = ca 12.775 miles för tur&retur
 

AABack2ARN

Medlem
Under förutsättning att du inte har status inom AAdvantage så tjänar du

12775 miles som du kan nyttja för bonusresor

10228 Elite Qualifying miles, EQM (2870+2240)x1.0
15342 Elite Qualifying points, EQP (2870+2244)x1.5
4 Elite Qualifying Segments

Du behöver 25000 EQM eller EQP för att uppnå AAdvantage Gold eller 30 sgement. Dock måste du göra minst 4 flygningar med AA-metall för att få status.

Är du redan AA Gold får du 25% extra miles du kan nyttja för bonusresor. Är du Platnium eller högre får du 100% extra miles du kan nyttja för bonusresor
 
Toppen