Senaste nytt

Det kan bli billigare att köpa två enkelbiljetter än att köpa en tur&retur inom Europa på SAS

Dr. Miles

Expert
Jag brukar att boka SAS flight mellan Stockholm-Hamburg och jag bokade resan som Tur&Retur förut.
Under senaste tiden noterade jag dock att det blir faktiskt billigare om man bokar resan som två enkelbiljetter trots att det är samma datum och samma flight.

En Tur&Retur från Stockholm. Utresa 07 sep 2015, hemresa 11 sep 2015.
Screenshot20150505_02.png

En enkelbiljett Stockholm->Hamburg: 07 sep 2015
Screenshot20150505_03.png

En enkelbiljett Hamburg->Stockholm: 11 sep 20415
Screenshot20150505_04.png

Jag har kollat att detta gäller även till/från Berlin. Kanske något @NyfikenGrau bör titta på. ;)

I kombination med Refunder.se (man får 45 SEK cash back per bokning), blir det ännu bättre deal. :cool:
Era erfarenheter av cashback-sidor? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack så mycket, Dr. Miles! Ska testa detta på bokningssidorna men låter utmärkt!

Min nästa resa upp blir nog iofs från just HAM för att prova terrassen, hör av mig när det drar ihop sig så kan vi kanske synka en (vanlig) fika där :)
 
De gånger jag har åkt mellan Arlanda och Luleå den här vintern har det varit ca 100kr billigare totalt att boka som två enkelbiljetter istället för en tur&retur, biljetterna har varit bokade som ungdomsbiljetter.
 
  • Gilla
Reactions: El0

fcx

Medlem
Det här luktar error fare någonstans...

I bägge fallen bokas båda resorna i O-klass. Summa av skatter och avgifter på ToR är 625 SEK och om man bokar som enkelbiljetter 635 SEK.
 

Dr. Miles

Expert
Det här luktar error fare någonstans...

I bägge fallen bokas båda resorna i O-klass. Summa av skatter och avgifter på ToR är 625 SEK och om man bokar som enkelbiljetter 635 SEK.
Jag misstänker att enkelbiljettspriser från Euroländer är billigare än t ex från Sverige.

Jag gissar att lägsta priset av Berlin/Hamburg->Stockholm kostar ca 50 EUR inkl. skatter och Stockholm->Berlin/Hamburg kostar ca 500 SEK inkl. skatter.

Däremot SAS Plus biljett verkar att vara billigare att köpa som tur&retur enligt bilderna ovan.
 
Min kompis i Åre skrev samma sak häromdagen på Facebook!

Han flyger Östersund - Visby via Stockholm ofta och numera bokar han två enkelbiljetter...
 
Det är ju bättre med två biljetter också, tänk om flygbussen får motorstopp och man missar sin utresa. Då räcker det att köpa en ny utresa, hemresebiljetten kommer ju fortfarande vara giltig.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju bättre med två biljetter också, tänk om flygbussen får motorstopp och man missar sin utresa. Då räcker det att köpa en ny utresa, hemresebiljetten kommer ju fortfarande vara giltig.
För SAS biljett inom Europa kan man faktiskt avboka endast ena riktning om man vill. Jag har gjort det flera gånger och fått skatterna tillbaka för ej utnyttjade segment.
 
Toppen