Senaste nytt

Kan man koppla Master Card till One World?

oeriksson

Ny medlem
Med risk för att låna lite ovetande (även om det är just det jag är i denna fråga) så har jag några frågor som vissa av er kanske kan uppfatta som självklara. Men jag har letat efter svaren och inte hittat dem så ni kanske kan hjälp mig.

Jag flyger till Indien (4-5 gånger/året) med Finnair och på senare tid har det oftast varit i business class. Nu har jag en flygning med Qatar i business class till Shanghai och jag flyger ofta till USA (4 -5 gånger om året) och oftast med Norwegian.

Mina frågor:

1. Kan man koppla sitt kreditkort till One World som du kan med ex. Star Alliance och på så sätt samla poäng på alla sina köp?
2. Är mitt medlemsskap i Finnair Plus direkt/indirekt ett medlemskap i OW?
3. Kan jag i så fall samla poäng på ett gemensamt ställe på mina kommande flygningar med olika bolag och i så fall, var "hamnar" dessa poäng?
4. Om man har ett medlemskap i OW, kan jag samla poäng från flera personer på samma medlemskap. Jag bokar ibland biljetter till min personal och det vore ju trevligt om dessa poäng hamnar i en gemensam pott som man kan utnyttja.

Stort tack till den/de som kan hjälpa mig förstår detta lite bättre.
/ Karin
 

fcx

Medlem
Med risk för att låna lite ovetande (även om det är just det jag är i denna fråga) så har jag några frågor som vissa av er kanske kan uppfatta som självklara. Men jag har letat efter svaren och inte hittat dem så ni kanske kan hjälp mig.

Jag flyger till Indien (4-5 gånger/året) med Finnair och på senare tid har det oftast varit i business class. Nu har jag en flygning med Qatar i business class till Shanghai och jag flyger ofta till USA (4 -5 gånger om året) och oftast med Norwegian.

Mina frågor:

1. Kan man koppla sitt kreditkort till One World som du kan med ex. Star Alliance och på så sätt samla poäng på alla sina köp?
2. Är mitt medlemsskap i Finnair Plus direkt/indirekt ett medlemskap i OW?
3. Kan jag i så fall samla poäng på ett gemensamt ställe på mina kommande flygningar med olika bolag och i så fall, var "hamnar" dessa poäng?
4. Om man har ett medlemskap i OW, kan jag samla poäng från flera personer på samma medlemskap. Jag bokar ibland biljetter till min personal och det vore ju trevligt om dessa poäng hamnar i en gemensam pott som man kan utnyttja.

Stort tack till den/de som kan hjälpa mig förstår detta lite bättre.
/ Karin

Absolut, hoppas att detta är begripligt:

1. Det finns även ett Visa-kort som är kopplat till BA som går att få som svensk.

2. På sätt och vis. Du är med i ett av de oberoende programmen som samlas inom Oneworld. Du kan inte bli "medlem" i Oneworld, eftersom det inte finns något gemensamt bonusprogram inom Oneworld.

3. Du samlar poängen i det program du registrerar poängen till. Exempelvis Finnair Plus eller BA executive club. Det går inte att flytta poäng mellan olika program, så om du inte reser mycket är det nog bäst att bara använda ett program inom Oneworld.

4. Med BA executive club kan du samla poäng från hela familjen på ett och samma konto. Tror inte att det går på Finnair. Att registrera en anställd/kollega som "familjemedlem" är mot reglerna och kan leda till att alla poäng på kontot konfiskeras.
 

agehall

Medlem
Jag vill förtydliga svaret på din fråga 2: Det finns idag 15 medlemmar i oneWorld och alla dessa är flygbolag. Du som privatperson är aldrig medlem i OW utan du är medlem i något av de bonusprogram som hör till OW's medlemmar, tex Finnair Plus eller BA Executive Club.
 
Toppen