Senaste nytt

Stockholm - Los Angeles / Las Vegas 1a veckan i Juni.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm alternativt köpenhamn
  2. Var är din destination? Los Angeles alternativt Las Vegas
  3. När vill/behöver du resa ut? från 30maj + 4 dagar framåt.
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta? 7-12 nätter
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? I Business class, Eventuellt med Premium Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  9. Vad är din budget? (per person) max 20.000 SEK per person för Business.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Kort restid så möjligt, helst inga byte i USA
Verkar svårt att hitta vettiga priser med så här kort varsel. Kollade för drygt 1 månad sen då hade BA Business för runt 15k. Nu hittar jag inga under 22 000kr Några tips? Hur svårt är det att uppgradera på plats på flygplatsen? Skiljer sig de olika bolagen där? Uppskattar tips och hjälp, är ny på forumet men verkar ha hamnat på rätt ställe om jag vill ha svar på mina frågor ;)
 

Treo

Medlem
Hej och välkommen! Beklagar i förväg för alla förkortningar som dock finns förklarade i forumet:D

Nu skriver du inget om vilka bolag du vill/kan tänka dig att åka med, ev status/poängsaldo etc, men både BA/AA och LH/LX har möjlighet att kombinera Business och Premium Economy för ca 16.000. (Både BAs och LHs hemsidor har utmärkta funktioner, välj PE som kabinklass så får du med C som alternativ/kombination).
Alternativt kan du få SAS Plus t/r, men då byte i USA till Domestic Economy :eek:

Uppgradering vid gate är nog fare difference för både BA och LH i allmänhet, tyvärr. SAS har ju OT, men bara för SK-delen.

Med *A skulle jag välja LH PE ut och LX C hem, med OW BA PE ut och AA C hem.
But each to his own.
 
Taaack, jag ska leta upp facit för alla förkortningar och reda ut begreppen här ;) För min del spelar det ingen roll vilket bolag jag flyger med. Har ett eurobonus kort, men inte massa poäng jag ska byta in utan ska köpa resan rätt upp och ner.

Ska pröva hitta en sån lösning med Business / premium economy för 16 000kr det låter som en vettig deal. Jag är nog inte lika van vid dessa typer av boknings varianter. Men skall göra ett försök :)
 

agehall

Medlem
Välkommen hit @Niclas Nilsson!

Först och främst ska du ha en eloge för att du använt rätt mall för att ställa din fråga! Det är mycket bra.

Det du råkat ut för, är troligen att du passerat förköpskraven för bolagens billigaste biljetter. Den gränsen brukar gå vid 28-30 dagar och dessa biljetter tenderar även att ta slut lite innan dess, så det kan helt enkelt vara så att det bara finns lite dyrare businessbiljetter kvar. Oavsett så är nog mitt råd att boka snart, mycket snart, om det inte ska bli ännu dyrare.

När jag tittar på ITA Matrix (som är ett jättebra verktyg för att söka tänkbara biljetter) så ser det tyvärr ut som att det billigaste alternativet hamnar på strax under 22k/person i business, så man kan väl helt enkelt konstatera att flygen är rätt dyra denna period. :(
 
Tack @agehall :) Jaa jo jag är rädd för det, har väntat på få bekräftat på om ett möte skulle bli av eller inte, därav den sena bokningen.
Och att hoppas på att hitta nån sistaminuten variant verkar svårt.

Jag e ny här och har inte använt dessa sök verktyg ni pratar om, men en kombinerad Premium Economy och Business skulle vara trevligt, men får inte till det på flygbolagens hemsida.

Ska försöka titta på ITA Matrix också. Har ni några erfarenheter av Optiontown annars? Kanske blir svårt att lyckats via dom också eftersom det är så kort varsel?
 

agehall

Medlem
Finns en jättelång tråd om erfarenheter från OptionTown här på forumet. (Tror den ligger i SAS-underforumet) Kontentan är att det inte finns något mönster utan man får chansa. Finns även en bra tråd om ITA Matrix och hur man använder den här. Tror det är första sökträffen om du söker på siten. ITA Matrix är lite komplicerad att komma igång med, men keep it simple i början så kommer du nog in i den snart.
 
Jag tror jag får ihop det med ITA Matrix nu, men verkar inte gå att dela upp så att man flyger t.ex economy till Frankfurt och business därifrån ?
Tänker att det kanske borde få ner priset lite istället för business hela vägen?
Nån som har tips?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror jag får ihop det med ITA Matrix nu, men verkar inte gå att dela upp så att man flyger t.ex economy till Frankfurt och business därifrån ?
Tänker att det kanske borde få ner priset lite istället för business hela vägen?
Nån som har tips?
Biljettpriser (speciellt i Business class och i First class) från Tyskland är ofta dyrare än Sverige så det blir tyvärr motsatt effekt om du delar din bokning till Stockholm-Frankfurt T/R + Frankfurt-Los Angeles T/R.
 

Dr. Miles

Expert
Okej, även om man bokar en biljett i samma bolag fast economy första sträckan till t.ex tyskland??
Om resan till Los Angeles är i Business class, så ändras inte priset märkbart genom att välja Economy class i mellan Stockholm-Frankfurt.
Grundpriset är det fortfarande samma. Det är bara skatter & bränsletillägg som är baserade på kabinklass som skiljer.
 
Toppen