Senaste nytt

Mitt beste hotell-opphold noen sinne - i Emiratene

A

Aurora

Guest
For en uke siden var vi på roadtrip i Emiratene, og i den sammenheng booket vi oss inn på sagnomsuste Qasr Al Sarab by Anantara. Dette er et ørkenhotell/resort som ligger ca 25 km fra grensen til Saudi Arabia, eller 310 km sør av Dubai. Det tok ca 3 timer å kjøre dit fra Dubai (med sinnsyk-galskap-ut-av-Dubai-trafikken), og du føler deg meget isolert - kanskje slått av den gangen jeg gjorde feltarbeid på Svalbard og ble droppet av i fjæra nord på Svalbard etter 1 time i rib-båt. Either way, å føle seg isolert er noen ganger godt, og avslappende. Noe jeg kommer tilbake til senere. Bare det å kjøre til Qasr al Sarab er en opplevelse. Det går *RAKT FRAM* i 1 time; med sanddyner, kameler og små antiloper som løper rundt om kring.

16735401114_566e47f93d_o.png


Som om ikke de 100 km med deserted desert wasn't enough for you, så er det en enda mer eksotisk opplevelse å ta av fra hovedvegen og inn på Anantaras private veg som leder inn til resorten. Selv denne private vegen er noen km lang og har fartsgrense på 40km/t. Mer enn nok, da det er som et månelandskap rundt deg. Og du har lyst å gå ut og ta bilder. Mange!

17170363930_6a9f9d30cb_c.jpg

Det hvite er et stoff de legger på vegen for å hindre sanden fra å blåse over asfalten så vidt jeg forstod

17150472447_8e288b12fa_c.jpg

Sandslott for voksne :D

16737672153_62a99395dd_c.jpg

Den råeste oppkjørselen til noe hotell noen sinne.

Mottakelsen er beyond noe jeg har opplevd. Greit, jeg er ikke voldsomt bereist på luksushoteller - i grunnen ikke veldig bereist (første gangen utenfor Norge var jeg 18 år!) - men dette kan ikke være annet enn MEGET BRA. Man hører jo om hoteller hvor det er folk som åpner dørene, henter baggasjen din, hjelper deg på alle mulige måter - men det er noe med måten de VILLE gjøre det her. De virkelig løp til, du må ikke vente eller be om det. Det bare renner over deg som en herlig følelse av "value for money". Value for money bør det også være, med en pris på over 4000kr / natten.

Mens bagasjen din og bilen blir tatt hånd om uten at du trenger gjøre en mine, blir du ført inn i foajeen av en personlig hjelper. Førsteintrykket er ganske enkelt: "WOW". Det er så gjennomført arabisk; lukter godt, arkitekturen er unik og de store vinduene i "lobbyen" rammer inn sanddynene utenfor og skaper en surrealistisk effekt. I 2011 vant hotellet en award for designet på denne lobbyen, no wonder I say! Med sanddynene til backdrop blir du vist til en soffa, og mens den personlige hjelperen sendes bort med kredittkort og papirer for å sjekke oss inn blir vi servert kamelmelk med dadler i. Det var sånn helt passelig godt, men man må jo prøve. Vi får kalde kluter til hendene, og ihht menneskets behovspyramide: WIFI'en er tilgjengelig umiddelbart.

Qasr%20Al%20Sarab.gif

Offisielt bilde av lobbyen fra Anantaras egen portefolie

Vi blir så eskortert ut til en liten golfbil som kjører oss til leiligheten vi skal bo i. Nummer 640; en apartment with a garden (ihht hjemmesiden). Denne ligger meget pent til, i enden av en rekke, og det tar faktisk noen minutter å kjøre dit. Får dermed en liten sightseeing på området til hotellet. Baggasjen kommer rett etter oss i en egen golfbil (!). Hallo liksom. Det absurde er at vi kunne gått gjennom hotellets "gater" og kommet til rommet fra lobbyen på ca 40 sekunder. Men hey, hvorfor gå når du kan bli kjørt i GOLFBIL. Vi leker ikke luksus.

17356003712_3a40b5ea9f_b.jpg


Den beste hotellsenga jeg har sovet i noen sinne, møter oss i en direkte nydelig utformet leilighet. Alt er så gjennomført, det eneste jeg kan klage på er at TV'en bare var en 32"..... :D (Men hvem har kommet til ørkenen for å se på tv, egentlig! Meget bra utvalg tv-kanaler forøvrig. "Alah FOX" sier jeg bare, for de som har sett på FOX arabia skjønner). Badet er en egen historie; med to vasker, alt av ekstra kits en reisende måtte trenge - selv en såpemeny slik at du kan bestille deg eksklusive såper å bruke i det GIGANTISKE badekaret som også befinner seg der. Det tar en "liten" stund å fylle det, vi prøvde :D Dusjen er separat, med eget avlukke for toalett og bidet, slik det alltid er i Arabien.

17150732117_dac11db581_c.jpg

Waking up to this every day... Yes plz

17171975009_2e41e53ae7_c.jpg

Uteområde

Jeg skal fylle på med litt mer info etterhvert, men får ikke tid til å fortsette akkurat nå :) Håper det var informativt så langt!
 
Last edited by a moderator:

Igorius

Medlem
Ett riktigt bra hotell. Bodde där ifjol och var helnöjd. Något man bör tänka på är väl att det fantastiska läget också leder till en del begränsningar: man äter sig igenom resortens restauranger ganska snabbt. Vi var där tre-fyra nätter, och längre än så skulle jag nog inte rekommendera. Grymt ställe i alla fall, solnedgången sedd från de höga sanddynorna bredvid är inte dum!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen