Senaste nytt

Flytt till Australien - tacksam för alla tips

flybob

Medlem
Det verkar som att jag kommer att flytta till Australien i höst, närmare bestämt Melbourne. Till att börja med i i fyra år, men man vet ju aldrig vad som händer. Jag skulle vilja ha lite tips från den samlade expertisen när det kommer till det mesta förstås (flytt-tips osv), men även specifikt när det kommer till lojalitetsprogram/kreditkort osv. Kanske @ACervin har några bra tips?
Vi kommer inte att flytta med massa möbler osv, utan siktar på att framförallt plocka med kläder osv.

Idag är jag EBD (*Gold) samt AA Executive Platinum (OneWorld Emerald), men jag tror inte att jag kommer att kunna bibehålla båda statusarna under åren i Australien.
Bör jag rikta så mycket som möjligt av mina flighter till den ena eller bör jag överge EB/AA och starta på ny kula i något annat program? I så fall vilket?
Finns det några kreditkort med bra sign-up-bonus man bör överväga? Jag har idag SAS Diners och MC.

Tänkte även på resan ner. Troligtvis så bokar jag på någon Qatar-kampanj (vilket troligtvis dyker upp igen) eller så kanske jag kan använda miles?
Jag har runt 420k AAdvantage miles och 240k EB poäng. Sambon har även 105k BA Avios och 37k EB poäng. Kanske man kan göra något kul med det? Vi är dock tämligen begränsade när det gäller avresedatum, utresa bör ske mellan 26 september och 1 oktober skulle jag säga. Är novis här så alla tips uppskattas.

Hittade även The Australian Frequent Flyer Online Community är det där man bör hänga i tillägg till BC?

Tacksam för alla tips.
 

ACervin

Medlem
@flybob. Välkommen till Australien! Jag tror inte ni kommer att ångra er. Det är överlag ett trevligt samhälle. När det gäller flyg så är det dyrt med business biljetter ut ur Australien. Mellan 6000-8000 AUD till Europa och inte ovanligt att en USA biljett närmar sig 8000-10 000 AUD ibland. Jag försöker ligga med en retur ut från Köpenhamn, vilket är halva priset eller mindre. Så flyger man tillbaks regelbundet skulle jag definitivt försöka planera för det. Qantas poäng är lätta att tjäna in med olika kort. Sign up bonus på 50 000 är inte ovanligt. Men de är svåra att använda och redemtion tabellen är ungefär dubbelt så dyr som AA. Dessutom elaka bränsle tillägg. ToR Europa i C är 240 000 poäng med Qantas + ca 700 AUD i tillägg medan det är 120 000 poäng med AA + ev telefonbokningsavgift på 25 AUD. Jag är Qantas Gold med funderar på att överge det för AA. Flyger man mycket skulle jag överväga det. Tjänar du poängen mest via kreditkort är det annorlunda. Virgin anses erbjuda bättre möjligheter att utnyttja poängen men jag har ingen egen erfarenhet. @staff vet mer om det. Dom har nu ett nära samarbete med Singapore Airlines. Jag tycker Qantas erbjuder bättre service än Virgin med bla middag och öl o vin på kvällsflygningar inrikes. Jag har Qantas branded kort AMEx+Visa och byter varje år för att få en sign up bonus. Men det kort jag använder mest är AmEx Platinum Edge. Kostar ca 200 AUD om året och då ingår en fri ToR inrikes på Virgin. Poängen går att översätta till en massa olika flygbolag såsom SQ och Malaysian som har det absolut lägsta poänguttaget för award seat. Kommer inte ihåg på rak arm men ca 80 000 till Europa. Inköp på Woolies eller bensin ger ofta dubbla poäng med Amex platinum.

Det finns Qantas, Virgin och Emirates branded cards i Australien. Jag tror att Krisflyer nu har försvunnit.

Points Hacks tycker jag är en bra sida även Australian Business Traveller
Credit cards compare ger dig överblick över sign up bonus.

Enjoy ni kommer inte att ångra er.
 

flybob

Medlem
@flybob. Välkommen till Australien! Jag tror inte ni kommer att ångra er. Det är överlag ett trevligt samhälle. När det gäller flyg så är det dyrt med business biljetter ut ur Australien. Mellan 6000-8000 AUD till Europa och inte ovanligt att en USA biljett närmar sig 8000-10 000 AUD ibland. Jag försöker ligga med en retur ut från Köpenhamn, vilket är halva priset eller mindre. Så flyger man tillbaks regelbundet skulle jag definitivt försöka planera för det. Qantas poäng är lätta att tjäna in med olika kort. Sign up bonus på 50 000 är inte ovanligt. Men de är svåra att använda och redemtion tabellen är ungefär dubbelt så dyr som AA. Dessutom elaka bränsle tillägg. ToR Europa i C är 240 000 poäng med Qantas + ca 700 AUD i tillägg medan det är 120 000 poäng med AA + ev telefonbokningsavgift på 25 AUD. Jag är Qantas Gold med funderar på att överge det för AA. Flyger man mycket skulle jag överväga det. Tjänar du poängen mest via kreditkort är det annorlunda. Virgin anses erbjuda bättre möjligheter att utnyttja poängen men jag har ingen egen erfarenhet. @staff vet mer om det. Dom har nu ett nära samarbete med Singapore Airlines. Jag tycker Qantas erbjuder bättre service än Virgin med bla middag och öl o vin på kvällsflygningar inrikes. Jag har Qantas branded kort AMEx+Visa och byter varje år för att få en sign up bonus. Men det kort jag använder mest är AmEx Platinum Edge. Kostar ca 200 AUD om året och då ingår en fri ToR inrikes på Virgin. Poängen går att översätta till en massa olika flygbolag såsom SQ och Malaysian som har det absolut lägsta poänguttaget för award seat. Kommer inte ihåg på rak arm men ca 80 000 till Europa. Inköp på Woolies eller bensin ger ofta dubbla poäng med Amex platinum.

Det finns Qantas, Virgin och Emirates branded cards i Australien. Jag tror att Krisflyer nu har försvunnit.

Points Hacks tycker jag är en bra sida även Australian Business Traveller
Credit cards compare ger dig överblick över sign up bonus.

Enjoy ni kommer inte att ångra er.

Tack så mycket, jag har också en känsla av att vi kommer att trivas. Har du någon uppfattning om Melbourne? Tips på områden att bosätta sig i? Vi har kikat en del på St. Kilda men det verkar råda väldigt delade meningar om det området.

Det kanske blir så att jag behåller AA då. Skall forska lite i hur intjäning är osv.
Tack för övriga tips om kreditkort samt sidor att kolla!

@flybob Jag tror att @Martin Björnström ev. kan ge en del tips vad gäller just Melbourne.

Ja jusr det, det stämmer ju, tack!

@Martin Björnström, som Melbourne-älskare, har du några visa tips att dela med dig av?
 

ACervin

Medlem
När det gäller Melbourne är jag inte rätt person. Kontakta Staff och Björnström. Är där ganska ofta dock. Mycket trevlig stad med fina omgivningar med Mornington Peninsula mm. Man skall väl bo på samma sida av CBD som kontoret ligger på för att slippa för lång pendling.
 

Dr. Miles

Expert
Bra att veta:

American Airlines AAdvantage: (per enkelresa)​
  • Australien-Asia 2 (Sydostasien + Kina/Taiwan): 35.000 miles i Business, 45.000 miles i First
  • Australien-Asia 1 (Japan & Sydkorea): 45.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 45.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Europa: 60.000 miles i Business, 80.000 miles i First


United Mileage Plus: (per enkelresa)​
  • Australien-Sydostasien (inkl. Hong Kong): 30.000 miles i Business, 40.000 miles i First
  • Australien-Norra Asien (exkl. Japan): 40.000 miles i Business, 50.000 miles i First
  • Australien-Japan: 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Söderhavet (inkl. Guam/Saipan): 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 60.000 miles i Business, 110.000 miles i First
  • Australien-Europa: 85.000 miles i Business, 115.000 miles i First


Avianca/TACA LifeMiles: (per enkelresa)​
  • Australien-Norra Asien: 40.000 miles i Business, 50.000 miles i First
  • Australien-Sydostasien: 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 57.000 miles i Business, 93.000 miles i First
  • Australien-Europa: 85.000 miles i Business, 115.000 miles i First


Qantas Frequent Flyer:
En enkelvägs bonusresa Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney - Hong Kong (mellan 3.601 - 4.800 miles kategori) med Cathay Pacific i Business class kostar 65.000 Qantas Frequent Flyer poäng + ca 110 AUD i skatter, vilket anses OK deal om man använder Qantas poäng.​


För er information, en bonusresa Melbourne-Doha-Köpenhamn (eller Stockholm) T/R med Qatar Airways i Business class
  • 120.000 miles med American Airlines AAdvantage
  • 278.000 poäng med Qantas Frequent Flyer
  • 375.000 avios med British Airways Executive Club (BAEC)
Alltså man behöver mer än dubbelt så mycket Qantas poäng eller trippel så mycket BAEC avios än AAdvantage för samma resa, plus du måste betala bränsletillägg på Qatar Airways flight med Qantas poäng eller BAEC avios.
Även om man tjänar en hel del med kreditkort skulle jag svårt att tro att det motiverar så mycket skillnad i poäng/miles/avios.
 

flybob

Medlem
När det gäller Melbourne är jag inte rätt person. Kontakta Staff och Björnström. Är där ganska ofta dock. Mycket trevlig stad med fina omgivningar med Mornington Peninsula mm. Man skall väl bo på samma sida av CBD som kontoret ligger på för att slippa för lång pendling.

Jag hoppas att @staff dyker upp i tråden så småningom då.

Bra att veta:

American Airlines AAdvantage: (per enkelresa)​

  • Australien-Asia 2 (Sydostasien + Kina/Taiwan): 35.000 miles i Business, 45.000 miles i First
  • Australien-Asia 1 (Japan & Sydkorea): 45.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 45.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Europa: 60.000 miles i Business, 80.000 miles i First


United Mileage Plus: (per enkelresa)​

  • Australien-Sydostasien (inkl. Hong Kong): 30.000 miles i Business, 40.000 miles i First
  • Australien-Norra Asien (exkl. Japan): 40.000 miles i Business, 50.000 miles i First
  • Australien-Japan: 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Söderhavet (inkl. Guam/Saipan): 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 60.000 miles i Business, 110.000 miles i First
  • Australien-Europa: 85.000 miles i Business, 115.000 miles i First


Avianca/TACA LifeMiles: (per enkelresa)​

  • Australien-Norra Asien: 40.000 miles i Business, 50.000 miles i First
  • Australien-Sydostasien: 40.000 miles i Business, 60.000 miles i First
  • Australien-Mellanöstern/Indiska subkontinent: 57.000 miles i Business, 93.000 miles i First
  • Australien-Europa: 85.000 miles i Business, 115.000 miles i First


Qantas Frequent Flyer:
En enkelvägs bonusresa Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney - Hong Kong (mellan 3.601 - 4.800 miles kategori) med Cathay Pacific i Business class kostar 65.000 Qantas Frequent Flyer poäng + ca 110 AUD i skatter, vilket anses OK deal om man använder Qantas poäng.​


För er information, en bonusresa Melbourne-Doha-Köpenhamn (eller Stockholm) T/R med Qatar Airways i Business class
  • 120.000 miles med American Airlines AAdvantage
  • 278.000 poäng med Qantas Frequent Flyer
  • 375.000 avios med British Airways Executive Club (BAEC)
Alltså man behöver mer än dubbelt så mycket Qantas poäng eller trippel så mycket BAEC avios än AAdvantage för samma resa, plus du måste betala bränsletillägg på Qatar Airways flight med Qantas poäng eller BAEC avios.
Även om man tjänar en hel del med kreditkort skulle jag svårt att tro att det motiverar så mycket skillnad i poäng/miles/avios.

Strålande info, tack så mycket för det. Så länge jag kan boka åtminstone M-klass så ser det ut som att jag kan tjäna 100% till AA på de flesta bolag. Kanske skall se till att satsa på att behålla det då.
 

Dr. Miles

Expert
Strålande info, tack så mycket för det. Så länge jag kan boka åtminstone M-klass så ser det ut som att jag kan tjäna 100% till AA på de flesta bolag. Kanske skall se till att satsa på att behålla det då.
Cathay Pacifics H klass deal (Fare basis: HL1YSE, 100% intjäning till AAdvantage) från Göteborg kostar ca 12.400 SEK inkl. skatter och ombokningsbar mot 500 SEK per gång.
 

Kent

Ny medlem
Det enda jag kan lägga till övriga utomordentliga råd är om det är frequent flyer points eller tier points/status credits som du är intresserad av? AAdvantage är mycket populärt i Australia men för att behålla / uppnå status måste du flyga 4 sektors på AA metal men AA flyger inte till Aus. Vad gäller usable status så är QF nog bäst då det är lätt att flyga 4 sektors på QF metal. QF har också lounges i alla större städer i Aus plus är medlem av Oneworld, men som tiggare nämnts är point redemptions på QF metal ganska dyrt och inte lätt att få seats när man vill, men då är ofta lösningen att boka redemptions seats på BA eller CX via SiN or HKG istället för QF via Dubai.
Virgin har relativt få lounges i Aus.och är inte med i någon alliance, däremot är det något lättare att uppnå status med Virgin men inte lätt att använda sin status på internationella flights.
Vad gäller flyg till Europa finns det relativt billiga alternativ med Oneworld, Jag flög JQ ( QF low cost subsidiary ) in business från MEL till BKK och sedan AY i business till HEL för cirka AUD 3800 retur för någon månad sedan, nu är ju Srilankan medlem i Oneworld och har en mycket billig business retur från SIN to LHR, de flyger inte till Aus. men då kan man ju ta sig till SIN med JQ business för en billig penning!
 

ACervin

Medlem
Kanonfin information från @Dr. Miles och @Kent. Det är helt klart att för att kunna utnyttja AA från Australien så bör man flyga lite på USA. Om man inte har business i USA lär det billigaste vara att ta sig till Hawaii för att flyga lite AA. För att ta sig till Singapore har Scoot (SQ lågprisbolag) väldigt bra priser för tillfället typ 199 AUD och under 400 i business som nog är att jämföra med premium economy
 
Toppen