Så er jeg ankommet til Manila - den korte variant er at det gjorde Qatar Airways super godt.
Jeg ankom til Kastrup cirka 90 minutter før afgang og der var ingen kø ved checkin overhovedet. Super venlig og hygge-snakkende check-in personale. Ingen problemer og hurtigt igennem security takket være fast track. Ellers var der 20 minutter kø. Kufferterne fik "business class" tags og tænkte at det var lidt spændende om prioritet så virkede når vi ankom til Manila, det gjorde det nemlig ikke hos Emirates.
Loungen i Kastrup (Aspire Lounge) er ikke nogen stor oplevelse så jeg havde timet det så jeg gik direkte igennem paskontrol og ud til gaten. Efter en kort ventetid sad jeg på min plads - 3A klokken 15.20. Der serveres intet med alkohol før afgang af toldmæssige hensyn men fik et glas danskvand og valget mellem koldt eller varmt håndklæde. Det sidste syntes jeg er super rart fordi det nogengange bare er rart med et koldt håndklæde - syntes jeg i det mindste. Jeg blev budt pænt velkommen da jeg gik om bord og blev vist hen til mit sæde. Inden takeoff var de rundt for at spørge om hvornår man ønsker at spise og notere ned hvilken menu. Konceptet med at man vælger spisetid helt frit syntes jeg er super godt og det fungerede fremragende i praksis. Jeg havde en del arbejde jeg gerne ville nå så jeg bad om at få maden med det samme efter afgang. Der blev serveret en lille appetizer bestående af marineret sild med creme fraiche til som var rigtig fin og meget dansk. Jeg fik et glas af den hvide champagne Billecart-Salmon til. Som forret valgte jeg "dried meat" og et glas af rose champagne Pol Roger 2006 til. Begge dele var også rigtig godt og velsmagende. Fik en lille fin skål med lunt brød til og smør. Detaljer som at smøret var tempereret og ikke stenhårdt som man ofte oplever - gjorde bare at det hele virkede meget gennemtænkt. Til hovedret fik jeg kylling og et glas Château Smith Havt Lafitté til - Cerbarnet/Merlot. Kyllingen var også velsmagende men vel dybest set lidt kedelig ikke mindst i anretningen i forhold til de første to. Til dessert meget fin sorbet med to kugler is, jordbør og blåbær. Igen tempererede bær og meget velsmagende is. Jeg fik en kop kaffe til og da jeg skulle arbejde lukkede baren dér for mit vedkommende. Serveringen foregik fra galley direkte til mit bord - uden bakke og på hvid dug. Det fungerede godt og der var på intet tidspunkt kludder i synkroniseringen mellem vin og mad og crew var opmærksomme og super venlige.
Det var 787-8 Dreamliner vi fløj med, min først tur med den. Alt det meget hype om bedre luft, mindre jetlag og hyggeligt LED lys syntes jeg egentlig ikke var så meget at råbe hurra over. Men dejlig lys kabine og indretningen med skrå sæder i 1-2-1 fungerer helt perfekt når man rejser alene. Min vinduesplads var vinklet mod de store vinduer så jeg kunne se ud på skyerne mens jeg spiste - det var rigtig rigtig godt. Billedet her viser hvordan jeg sad hvis jeg så lige frem. Det er rigtig fint med baren bag de forreste sæder. Jeg ville vælge de to bagerste sæder som sidste prioritet, de er ret isolerede, men tæt på toiletter og baren.
Midtersæderne er knap så gode hvad udsigten angår - men det man bør vælge hvis man rejser to sammen og ønsker at tale undervejs. Sædet var godt - jeg prøvede ikke flat-seat på turen. Der blev uddelt en lille toilet taske fra Giorgio Amarni - og chokoladen var "Grand Crus" fra Valrhona. Inden pyjamas på denne tur, men det er heller ikke oplagt at sove på turen fra København til Doha.
Jeg valgte som sagt at arbejde på turen ned mod Doha så fik prøvet WIFI internet som fungerede rigtig godt. Dog ikke gratis og endte med en regning på USD 52.71 hvor jeg primært håndterede mails. Jeg prøvede ikke in-flight underholdningen.
Der var lidt over halvt fyldt i kabinen. Turen fra København til Doha er nok noget af det bedste jeg har oplevet hvad mad og service angår og kombineret med den lækre seating hvor man er "helt alene" i sit sæde - ja så stryger den ind som nummer 1.
Vi ankom rettidigt til Doha. Bemærkede i øvrigt at både ved ankomst til Doha og Manila skal "crew take your seats for landing" i rigtig god tid før der faktisk landes. Måske et tilfælde - men der gik vel 15-20 minutter før vi landede begge gange.
Sammenlignet med Emirates var maden, servicen og hele kabinen mindst ét niveau over. Der var endda en skuffe til sko - på 777ER hos Emirates kan man faktisk ikke tage skoene af før man er lettet. Emirates har en isoleret "ø" til premium passagerer ved gaten, det har Qatar ikke - så der står man sammen med "dem på economy". Det er i praksis nok lige meget, men det betyder at der ikke er nogen siddeplads hvis man kommer sent til gaten.
I Doha lufthavn tog det kort tid at komme til terminalen og finde loungen. Security inden man kom ind i lufthavnen tog 1 minut. Hyggelig lounge, selv om den er stor, og markant mindre "larm" end i Dubai hos Emirates. Der findes alt fra vand, sodavand, øl, vin, drinks til diverse mad - også "rigtig" mad som steaks osv. Jeg forsøgte faktisk at bestille en steak, men det dukkede aldrig op. Derimod fik jeg en skål skaldyrs suppe som var rigtig fin.
Jeg var i loungen cirka 2,5 time og det er et fint sted, man kan sagtens bruge mere tid der. Hvis man rejser med børn er der et specielt familie område - plus der findes en rum med elektroniske spil og et bordfodbold.
Turen videre til Manila foregik med 777-300ER - jeg havde sæde 3K. Vinduesplads - og flyet har 2-2-2 layout. Boarding foregik efter samme model som fra København hvor jeg blev vist hen til min plads og blev introduceret til crew. I forhold til min tur med Emirates som jo også flyver med 777-300ER var det ret bemærkelsesværdigt hvor meget mere luft der var i kabinen - forskellen skyldes nok at Emirates har et ekstra sæde på hver række i 2-3-2. Kabinen var helt fyldt, 30 sæder i alt. Efter afgang fik jeg appetizer - Prawn in crispy wonton wrapper og derefter Smoked Salmon med et glas Saint Clair - Sauvignon Blanc 2012 til. Igen rigtig fin mad, dog igen kylling til hovedret og sorbet til dessert - men det sprang jeg over for at få lidt søvn. Menuen er i øvrigt længere og der findes også ost som mellemret, men nu spiser jeg ikke ost
Det mad jeg fik blev igen serveret i fineste ro og orden på trods af en helt fyldt kabine. Ingen stress og det hele virkede bare. Meget fint. Der var pyjamas - desværre kun i størrelse L (og XL) som begge er meget store. Jeg tog dog en L og det var ikke dumt i stedet for at sove i jeans og skjorte!
Igen var servicen super - for eksempel da jeg skulle til at sove stod jeg i kø ved toiletterne foran (der er 2) og så kom der en hen for at vise mig ned til toilettet bagerst i kabinen, som så var ledigt. Jeg fik cirka 5,5-6 timers søvn og sov faktisk fremragende. Sædet er ikke 100% flat, men tæt på - eller i det mindste konstrueret så man ligger rigtig godt. God stor hovedpude og fin sovekomfort uden madras i stolen. Det er intet problem at sove ved vindue med en "makker" mod gangen man kan nemt gå hen over for at komme på toilettet osv.
Da jeg vågende fik jeg børstet tænder og skiftet tøj. Og uden videre kom der en forbi da jeg havde sat mig for at høre hvad jeg kunne tænke mig til morgenmad. Der var en del at vælge imellem men fik igen laks og så rib eye steak sandwich. Det første var rigtig fint, sandwich'en var lidt tør og kedelig at se på - men velsmagende nok. Der er også omelet, fisk, müsli, mv. Faktisk ret imponerende udvalg til morgenmad - og igen fungerede det rigtig fint at man bare fik maden serveret når det passede.
VI landede i Manila lidt forsinket efter at have cirklet rundt et par gange. Det blev ikke kommenteret af kaptajnen, men ned kom vi da. Der var ingen kø i emigration og prioity baggage fungerede - hurra for det - mine kufferter var blandt de første på båndet.
Konklusionen er ret klar - det var absolut bedre end Emirates. Måske de var uheldige da jeg var med sidst med bøvl med at få folk placeret og ventetider på maden. Men det var der bare ikke hos Qatar. Der var styr på det og det hele virkede bare. At de kalder sig "the world's 5-* airline" var så også hvad jeg oplevede i praksis. Og servicen er en ting, men flyene er også bare lidt bedre med mere luft og plads - også i 777-300. Der var virkelig ikke meget at sætte fingeren på - det er vel kun separat premium sektion i gaten hvor Emirates er bedre. At en returbillet til Manila med Qatar så kunne købes for 12.704 DKK gør valget let. Men selv med normal-pris som nok er 1-2000 dyrere end Emirates syntes jeg dog stadig at der leveres fuld valuta for pengene.Det er gennemgående at man kan få både kolde og varme håndklæder - specielt for en kold nordisk borger som mig der elsker det kolde gys er det altså ikke dumt heller
Jeg glæder mig til at se at (om) de holder standarden hjem igen.