Senaste nytt

Lufthansa och Swiss....när det är som bäst..

Senator

Moderator
Vänner,

Denna vecka har @sembl och jag åkt Swiss Business och Lufthansa First med följande rutter:
ARN-ZRH Swiss A320
ZRH-FRA Swiss Avro
FRA-BOS Lufthansa B747-400

Vi har inte alls bilder av @flum kvalité... @flum förmåga att balansera skumpa och rödtjut med fantastiska bilder är svår att överkomma.

Jag har åkt över 2 000 avgångar, men dessa 3 denna veckan går nog till historien som kanske de 3 bästa. Särskilt var Lufthansa First den bästa flighten jag har haft.. Det säger en del..

Vi börjar med slutet... Solnedgången precis utanför Maine på väg in till Logan.. Vi skriver lite mer senare...

IMG_5797.JPG


IMG_5799.JPG
 

flum

Medlem
Vänner,

Denna vecka har @sembl och jag åkt Swiss Business och Lufthansa First med följande rutter:
ARN-ZRH Swiss A320
ZRH-FRA Swiss Avro
FRA-BOS Lufthansa B747-400

Vi har inte alls bilder av @flum kvalité... @flum förmåga att balansera skumpa och rödtjut med fantastiska bilder är svår att överkomma.

Jag har åkt över 2 000 avgångar, men dessa 3 denna veckan går nog till historien som kanske de 3 bästa. Särskilt var Lufthansa First den bästa flighten jag har haft.. Det säger en del..

Vi börjar med slutet... Solnedgången precis utanför Maine på väg in till Logan.. Vi skriver lite mer senare...

Visa bifogad bild 34553

Visa bifogad bild 34554
Sweet!! Det är något speciellt att ligga i sängen på 744:an och titta ut över solnedgången! Jag bannar mig fortfarande att jag aldrig fick till en 744 i F till DEN i höger säte och få se inflygning med "the continental divide" och Rocky Mountain National Park/Longs Peak ut genom fönstret. Sedan är det ju sällskapet som gör resan!! Enjoy.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Vi ser fram emot detta med spänning :D Alla ni hjältar på BC.se har ju fått in mig på spåret att hoppa en första upplevelse i C på Long Haul och istället satsa på en Lufthansa F på Long Haul så jag suger åt mig reserapporter som en svamp! :D
 

Senator

Moderator
Prelude

@sembl och jag hade funderat på att hitta på nåt över 1:a maj helgen. Flyga QR A380 var en möjlighet, men på grund av mycket resande i jobbet för @sembl samt behovet att åka till USA för att hälsa på Fröken Sembl DVM, så förslog jag en resa till Boston.. Som vanligt var svaret JA. Så en Senator Companion Award bokades med Swiss och Lufthansa en väg.

Veckan gick snabbt, och det blev sena jobbkvällar. Sembl skulle hämta mig onsdag kl. 17 i Frösunda då jag hade en telefonkonferens kl. 18. Men allt blev kaos. Vi kom iväg 17.10 och trafiken på E4an var kaotiskt. Vi parkerar kl. 17.55, tar bussen från BETA och anländer T5 18.05. Springer till Swiss check-in, och hämtar boardinkort.

ARN T5 är också kaos. Enbart den stora säkerhetsslussen vid SAS check-in är öppen, och det tar 20min även i Fast Track. Hyfsat stressnivå nu då jag är sen till mitt samtal.

Jag ringer så snart jag är inne, och vi går till SAS Gold Lounge. Jag minns inget ;) Sitter där med telefonen och datorn. Inser 19.15 att vår flight boardar och promenerar till F31 medan samtalet avslutas. Vi blir snabbt boardade då tjejerna vid gaten minns oss från check-in, och den vänster sluss öppnas för oss.

10 personer sitter på 3 rader på denna A320…. Dörren stängs, samtal avslutas och axlarna sänks.. Nu åker vi…mer kommer snart...

IMG_5753.JPG
 

jsn

Medlem
OK, scoopet satt... och slutet redovisat... då var det bara det där emellan kvar då... ;) Är det det som kallas Orchestration...?? Förväntningarna är skyhöga :)
 

Senator

Moderator
Swiss International Airlines
LX1255
Onsdagen den 29 april, 2015
Affärsklass
Plats: 3A och 3C


Det pratas ofta om det är värt pengarna att åka affärsklass inom Europa. För mig är det något jag gärna gör, och ofta på de sträckor som är 2t+ från Arlanda. Eftersom mitt resemönster ofta har varit London och Zurich så faller det sig naturligt att jag har åkt mycket Swiss men även BA.

Nu som BA har ändrat Club Europe, känns inte denna produkt lika bra längre. Men, med Swiss och deras smarta Recarostolar, känns benutrymme även för mina 191cm rätt så bra.

Några detaljer från denna flight som visar Swiss styrka och bevisar varför jag verkligen njuter av att åka med Swiss:
  • Maitre D'Cabin tar själv ansvaret i affärsklass denna gången. Hon tar med dig kopia på manifestet, och skall precis fråga herren på 1A vad han vill ha att dricka och äta. Då upptäcker hon att på plats 3C sitter en SEN. Simsalabim flyttar hon några rader bak och jag får första frågan om vilken mat jag vill ha.. @sembl får sedan frågan
  • Efter hon har tagit allas drinkbeställningar går hon åter till galley. Rad för rad, serverar hon sedan drinkar..
  • När alla har fått en drink, tar hon ett varv till för påfyllning
  • Sedan kommer maten ut, rad för rad med frågor om val av dryck till maten
  • Det visar sedan att det är fel med maten, det vegetariska alternativ stämmer inte. Det hanteras med klass...
  • Maten består av sallad, varmrätt, ost och efterrätt. Lämnar inte hungrig
  • Champagne och vin serveras som alltid från stora flaskor. Det finns alltid 2 vita och 2 röda. Ett inhemskt av varje
  • Aldrig en vagn i affärsklass.....
  • Vi får special attention med en skål av chokladen
  • Vi tilltals som "Herr Senator" och "Herr Sembl" på hela resan
  • Vi åker i tid, och landar i tid
  • Vi hälsas välkommen tillbaka
Summa summarum... med tanke på hur marknaden ser ut idag, jag kan inte hitta något som kan göras bättre. Visst, amerikanskt inrikes konfiguration med fåtöljer skulle sitta bra. Men det finns uppenbarligen inte en marknad för detta. Då blir det här så bra det kan bli.. och visst var det bra eller hur @sembl? ;)

Yatsy - ett måste på våra resor:

IMG_5751.JPG


Brickan med mat

IMG_5754.JPG


Kopp med kaffe, en liten cognac sitter aldrig fel

IMG_5755.JPG


Special attention

IMG_5756.JPG
 
Last edited:
Toppen