Senaste nytt

Four Seasons nya Boeing 757 med 52 stolar avsedd för jordenrunt-resor

Lite väl dyrt för mig personligen men jag gillar upplägget - flyga jorden runt och uppleva allt som skall upplevas i ett eget plan. Maten ombord ser magisk ut men stolarna är inte i nivå med det senaste som går att uppleva 2015...

Spending three weeks touring the world’s wonders and staying in five-star hotels is better by private jet—right? Well, naturally. But the Four Seasons is hoping that up to 52 passengers will pay $119,000 each for the round-the-world honor on their shiny new plane.


-1x-1.jpg

Foto: Jennifer Parker/Bloomberg Business

Kul reportage här:
Four Seasons’ Private Jet Review: First Look Inside Newly Branded 757 - Bloomberg Business
 

Bamsefar

Medlem
Har du hittat dom först nu Martin? Jag har faktiskt pratat med dom, framförallt om den f.d. kabinen som de hade tidigare - men även fått uttala mig om den nuvarande som inte riktigt föll mig i smaken. Det är också så att deras rundresor inte alltid följer mål jag ser som intressanta...

Man kan läsa mera här:
Four Seasons Private Jet Experience

Jag skall dock erkänna att det står på listan över saker som Bamserfar och Dunder planerar att göra en dag.... Precis som jag också drömmer om att segla jorden runt med QE2 i någon av de bättre hytterna (let's face it, med 120 dygn till sjöss så vill man inte bo på 8 kvm!).
 
Har du hittat dom först nu Martin? Jag har faktiskt pratat med dom, framförallt om den f.d. kabinen som de hade tidigare - men även fått uttala mig om den nuvarande som inte riktigt föll mig i smaken. Det är också så att deras rundresor inte alltid följer mål jag ser som intressanta...

Jag hade läst om den tidigare men inte sett bilder på kabin och mat tidigare!
 

Stockholmer

Medlem
Även om ovanstående upplevelse verkar vara strået vassare så har kryssningföretaget Hapag-lloyd ett liknande koncept under namnet Albert Ballin sedan några år tillbaka. 40 passagerare i en Boeing 737-700 (SAS har ungefär 140 säten i sin version). Deras säten verkar vara av en liknande typ som Lufthansas gamla C-säten. 19 dagars rundresa i Kina (från Hamburg) kostar 60.000 euro per person i dubbelrum.

Private Jet

Vill man beställa en av deras kataloger så verkar målgruppen vara klar definierad... Man kan ange tilltal, akademisk titel och adelstitel...
 

rvarttinen

Medlem
Läst lite om detta upplägg - skulle passa mig o hustrun rätt bra. De hade en intressant tur förra året med bland annat stop på Tahiti och andra intresanta destinationer. Gillar konceptet även om det, just nu, ligger en bit utanför budget. :)
 

rvarttinen

Medlem
Finns nog inget behov av suites eller all aisle-access stolar då flygningarna är relativt korta, samt att de flesta resenärer reser som par som gärna vill sitta bredvid varann.
Ja - jag har annars ett problem med dessa s.k. "staggered" konfigurationer - ger väl plats för fler pax, men jag tycker de känns lite "trångt"... hustrun har dock inga problem med dem ...!..
Favorit: AF:s gamla konfiguration - luftig och ger allt annat än ett "trängre" intryck ... dock de hade inte s.k. "fully flat" ... det var "bara" 170 graders lutning.
 

Palazzi

Medlem
Ja - jag har annars ett problem med dessa s.k. "staggered" konfigurationer - ger väl plats för fler pax, men jag tycker de känns lite "trångt"... hustrun har dock inga problem med dem ...!..
Favorit: AF:s gamla konfiguration - luftig och ger allt annat än ett "trängre" intryck ... dock de hade inte s.k. "fully flat" ... det var "bara" 170 graders lutning.

Lite att svära i kyrkan kanske, men jag gillade 170 grader bättre t.o.m. Just i ett flygplan kändes det skönt att ha huvudet lite ovanför fotänden... Så fort man hamnar helt på rygg känns det som om jag ligger på en läkarbrits, då jag hemma istället sover på mage.
Det gäller såklart inte på vissa first class där man idag har en säng snarare än stol....när den är fälld.

Såklart ingen nackdel att man KAN fälla stolen fullt, men känner personligen inget behov :)

Åter till rubriken: Såklart en drömresa.....men för drömpengar. 900.000kr är väl inte omöjligt att spara över tid, men det finns mycket man kan göra för det pengarna (även investeringar som ger mer pengar)
 

rvarttinen

Medlem
...

Åter till rubriken: Såklart en drömresa.....men för drömpengar. 900.000kr är väl inte omöjligt att spara över tid, men det finns mycket man kan göra för det pengarna (även investeringar som ger mer pengar)

Jo, vi "slösar" en del på Maldiverna just nu .. !.. :)
.. men, jag drömmer om en del annat också och då kan just detta inspirera en del ...
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Lite att svära i kyrkan kanske, men jag gillade 170 grader bättre t.o.m. Just i ett flygplan kändes det skönt att ha huvudet lite ovanför fotänden... Så fort man hamnar helt på rygg känns det som om jag ligger på en läkarbrits, då jag hemma istället sover på mage....
Då gäller det att hoppas att AF:s äldre konfiguration finns kvar ett tag till ... gillar den skarpt! Kommer antagligen få prova deras nyare inom kort (juni) och kan jämföra och om jag ändrar mig så blir det mycket sannolikt rapporterat ..!.
Hustrun är med så hon kommer kunna ge en "second opinion".
 
Toppen