Senaste nytt

Eurostar - Tips och tricks?

HCas

Medlem
I dagarna ska jag resa med Eurostar för första gången, Bryssel-Syd till London och sen tillbaka några dagar senare. Jag har förstått att det kan vara ganska omständligt, med någon slags "check-in" och säkerhetskontroll, så jag tänkte höra om det finns någon här med erfarenhet av resan som kan tipsa om hur man ska bete sig för att göra det så smidigt som möjligt? Hur mycket tid behöver man? Finns det affärer och barer bortom säkerhetskontrollen eller ska man gå in så sent som möjligt? Vad är det för standard på tåget, finns det restaurangvagn? Reser i billigast möjliga klass.

Tackar!
 

Jacob

Medlem
Eurostar är ganska mycket som att flyga med incheckning, säkerhetskontroll och passkontroll och därefter en transithall med lite butiker och något café där man väntar till det är dags för boarding. Reser du i första klass finns även lounge att vänta i och då får man ombord även mat och dryck serverad vid platsen. Reser du i andra klass vill jag minnas att det finns en bistrovagn ombord.

Nu när det ganska länge sedan jag åkte Eurostar sist men då fanns något som hette "Leisure Select" som var en slags rabatterad första klass för privatresenärer. Man fick sitta i första klass och fick varm mat, vin etc men däremot ingen lounge och ingen flexibilitet på biljetten. Vill minnas att det var ganska prisvärt.
 

Agö

Medlem
Komforten på tåget, i synnerhet i standardklass, är låg, det är trångt och tågen är rejält slitna efter tjugo år i tjänst. Det är också därför nya tåg är på gång (Siemens e320).

http://www.eurostar.com/sites/default/files/pdf/new_fleet/Brochure_New_Fleet_EN.pdf

Boarding på Gare du Midi i Bryssel är mycket enkel. Det räcker med att vara där 30 min innan e.m.m. - säkerhetskontroll ja, men långt ifrån lika avancerad som på flygplatser. Därefter kommer du in i en ganska trist väntsal där det finns ett café m.m. och en lounge om du reser i Business Premier. Det är trevligare på St. Pancras tycker jag.
 

Tockstew

Medlem
Hej!

Åkte nyligen detta tåg och en uppdatering är nödvändig. Business Premier är ok men absolut inget att skriva hem om..... St Pancras är absolut trevligare. Prova också gärna restaurangen/ baren på det närliggande Renaissance hotellet.
 

HCas

Medlem
Nu har jag gjort det första benet av resan och det är väl bara att hålla med om att de nya tågen, plus en renovering av de gamla om de ska fortsätta användas, vore välbehövlig. Jag hade nog uppfattningen att Eurostar var något av en premium-service även i standardklassen men så är inte fallet, det märks att tågen är gamla och komforten är distinkt lägre än på exempelvis X2000 i Sverige. Inte för att det är något problem under de två timmar det tar, men ändå. Det skulle vara roligt att testa en högre klass och se hur annorlunda det känns.

Det fanns en bar/bistroavdelning som jag uppsökte och blev besviken. Den hade enbart en av de tre ölsorterna som utlovades på menyn, och priset för den var i nivå med SJ vilket är smått galet i alla fall med belgiska mått mätt.

Check-in och pass/säkerhetskontroll i Bryssel gick förhållandevis smidigt. Skulle tippa på att det tog tjugo minuter totalt sett, och det var definitivt enklare än motsvarande på Bryssels flygplats, men ändå lite drygt. Väl inne i avgångsområdet fanns det några butiker och ett väldigt oinspirerat fik. Hade hoppats att det skulle finnas möjlighet att dricka en belgisk öl i någotsånär trevlig miljö, men inte. Det får man nog lösa innan man går in.

Slutomdömet blir nog sådär. Priset är i paritet med flyget och resan är enklare i vissa avseenden men samtidigt sämre i andra. För min del blir det nog målpunkten i London som avgör val av färdmedel om jag gör resan igen. Nu skulle jag vidare från King's Cross vilket trots allt gjorde Eurostar till det överlägsna valet.
 

Tockstew

Medlem
Det finns trots allt potential. En förbindelse mellan (i alla fall i den gamla världen) två av de tre viktigaste huvudstäderna innebär viss shining ( för att anknyta till Erik Hamren). Det krävs dock en rejäl uppstädning för att det inte ska övergå till en "Skansenupplevelse".

Hälsningar från Södermalm
 

Agö

Medlem
Ja, Eurostar är förstås överlägset flyget om man ska till London. Men bra att din uppfattning överensstämmer med min.

Thalys på Bryssel-Paris är betydligt trevligare enligt min mening. Det har jag också gjort i både standard och first stort antal ggr.
 

Jacob

Medlem
Nu har jag gjort det första benet av resan och det är väl bara att hålla med om att de nya tågen, plus en renovering av de gamla om de ska fortsätta användas, vore välbehövlig. Jag hade nog uppfattningen att Eurostar var något av en premium-service även i standardklassen men så är inte fallet, det märks att tågen är gamla och komforten är distinkt lägre än på exempelvis X2000 i Sverige. Inte för att det är något problem under de två timmar det tar, men ändå. Det skulle vara roligt att testa en högre klass och se hur annorlunda det känns.
Jag åkte Eurostar för första gången i mitten på 90-talet, bara något år efter tunneln öppnat, och då var det en premiumupplevelse. Första klass på den tiden var helt fantastiskt, minns att frukosten på morgontåget hade tre olika val och hela bordet dukades upp med riktigt porslin.

Tunnelprojektet var dock svindyrt och höll väl på att gå åt skogen så de pressar väl tågen så länge det går. Men det är väl nya tåg på gång om jag minns rätt.
 
Toppen