Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

Morgan

Medlem
Utdrag från di.se, hela artikeln nedan:
Jag hatar Arlanda. (...)
Hela anläggningen är som en perverterad missuppfattning av innebörden i begrepp som ”kundfokus” eller den slimmade servicetanken ”vi-gör-hälften, ni-gör-hälften” som Ikea har gjort till världsreligion.
(...)

Säkerhetsgenomgången är som om du har blivit inlåst på Hall och för första gången ska till matbespisningen. Det gäller att röra sig rätt: kontrollerat men undergivet Systemet, så att du inte drar uppmärksamhet till dig.

(...)
När du fylls
av lättnad över att ha klarat dig igenom kontrollen är motståndskraften nedkörd i botten. Du glömmer till och med att reflektera över att du klockan 6 på morgonen slussas in i en spritbutik med barnen.

”Pappa, jag vill haaa! Nej, det är helrör, kom nu!”

Åt andra hållet står det tonvis med kulört snask. Jag hetsar ut till F-piren och blir på vägen nästan giljotinerad av vita ”designade” plastföremål som hänger från taket.

di.se - Arlanda saknar hjärta

Han har en poäng, håller ni med?
 

AABack2ARN

Medlem
Mig veterligen kommer man in i taxfreebutiken även direkt efter säkerhetskontrollen på Bromma. Eller är det ändrat? (Med tanke på att han "#hataarlanda" men "#älskabromma".)
 

sembl

Medlem
Jag förstår egentligen inte denna krönika eller vad det nu är. Han är förmodligen sällanresenär och om han hänger upp sig på saker som säkerhetskontroll, taxfree etc och vill ha ett disneyland för vuxna så får han väl åka dit. Jag åker inte till flygplatsen för att äta en räksmörgås eller dricka öl 0430 som verkar vara en skandinavisk företeelse utan att transportera mig från A-B-C-D och ibland E.
 

Timotey

Medlem
Förstår inte heller riktigt. Håller med om att Arlanda är en rätt tråkig flygplats. Men incheckningen fungerar som på i stort sett vilken flygplats som helst och är inte speciellt svårt/krångligt oavsett status. Säkerhetskontrollen känns bättre och inte lika hård som på de flesta flygplatser så även där är han ute och cyklar tycker jag. Vilka plast föremål är det som nästan halshugger honom har jag ingen aning om.

Tycker det enda han har rätt i är det taskiga utbudet av mat och prissättningen.

Känns som en rätt dum krönika
 

Jacob

Medlem
Bromma har också self-service baggage drop, i alla fall om man flyger Malmö Aviation. Och visst går man rakt igenom en taxfreebutik för att komma till gaterna. Och inte är maten mycket billigare.

Håller dock med om det där med ICA, skulle också hemskt gärna se en ICA Nära i ankomsthallen på terminal 5, öppen till 23 så man kunde köpa det nödvändiga om man varit ute och rest och kommer hem sent. Tyskarna är ganska duktiga på detta, finns exempelvis Edeka på flera tyska flygplatser.

I övrigt känns det hela väldigt överdrivet. Jag tycker Arlanda i det stora hela fungerar mycket bra.
 

Jonas C

Medlem
Mycket av det han skriver känns totalt överdrivet. Ser inte varför man ska klaga på säkerhetskontrollen och den outsourcade incheckningen då de i princip är identiska på alla flygplatser. Fördelen med Arlanda är att du får plastpåsarna gratis istället för vissa östeuropeiska flygplatser där de tvingar folk att köpa dem för €1. Maten håller jag med om att den är för överprisad och att betala 125kr för en kaffe, juice och macka känns som rena rånet. Däremot finns det ju en MAX restaurang där man kan äta sig mätt för rimlig penning. Vill man slippa spritbutiken så finns ju södra säkerhetskontrollen som dessutom ligger närmare till loungen, om man endast har handbagage och ankommer kollektivt.
 

AABack2ARN

Medlem
Men att mataffärer har etablerat sig på flera tyska och europeiska flygplatser (och järnvägsstationer) har inte det eventuellt lite att göra med att där får de ha helt andra öppettider (inklusive söndagsöppet)? Flughafen City (tror jag den heter) i direkt anslutning till Zurich Airport skröt mycket om sina öppettider som enligt uppgift berodde just på det faktum att de låg i anslutnings till flygplatsen.

Den problematiken är inte riktigt lika stor i Stockholmsområdet. I övrigt är det nog mest ett tecken på att Swedavia är så attans dyrt att vissa etablerade kedjor inte riktigt har lust att etablera sig där.

Skribenten hade väl inget att skriva om så han tog fram en krönika han skrev någon gång för länge sedan så slapp han jobba igår.
 

Jonas C

Medlem
Artikeln fick mig att tänka på detta:

Jag fattar inte varför det alltid ska vara så fruktansvärt mycket butiker på flygplatser. Helt meningslöst imho och de är mest ivägen. Håller även med @Traveller om att spritbutiken efter säkerhetskontrollen på ARN T5 är helt galen. Varje gång jag kommer dit så blir jag skogstokig på alla idioter som ska stanna och titta på varenda flaska men gör det mitt i gången.
 
Toppen