Senaste nytt

Passproblem - flyga till Finland med barn

Ett litet passproblem har uppstått. Ska flyga till Finland imorgon där en åttaårings pass har gått ut, och vederbörande har ingen annan legitimation. Alla vuxna på resan har pass i vederbörlig ordning såklart. Funkar det ändå tro?
Det är ju passfrihet, men legitimering på annat sätt blir en smula svårt...
 

Tockstew

Medlem
Ska funka. Har åkt till Norge utan pass för barnen. Om möjligt kan ni gå förbi Skatteverket och be att få födelseattest eller liknande. Kan ju tom vara så att ni har kvar originalversionen!

Tock
 
A

Aurora

Guest
For nordmenn holder førerkort og VISA-kort som identifikasjon innen schengen. Jeg kan umulig se for meg det er noe problem å reise mellom sverige og finland uten pass i det store og hele, jeg har kun blitt sjekket for pass én gang ved reiser innen europa (utenom til UK) og det er fra Arlanda til Tallinn.
 

Nemo

Medlem
For nordmenn holder førerkort og VISA-kort som identifikasjon innen schengen. Jeg kan umulig se for meg det er noe problem å reise mellom sverige og finland uten pass i det store og hele, jeg har kun blitt sjekket for pass én gang ved reiser innen europa (utenom til UK) og det er fra Arlanda til Tallinn.
Inte så vanligt att en åttaåring har körkort eller (norskt) visakort...
 
Toppen