Senaste nytt

Vad ska/kan man minst förvänta sig när man flyger Business eller First?

segra

Medlem
Hej alla BC áre!

Kanske en dum fråga men som inte är så självklar för oss (mig iaf) som inte är van Business/First resenär. Vad ska/kan man begära avseende service, mat & dryck, lounger, stolar mm från incheckning på avrese flygplatsen tills man står och väntar på taxi/transfer på slutdestinationen?

Läser man reserapporter, reportage, bloggar mm (Otroligt roligt och inspirerade tycker jag) här på sidan så kan man ju få massor med information angående detta, men en liten sammanfattning kanske hade förenklat valet för många av oss.

Missuppfatta mig inte nu men när man besöker denna sida frekvent som jag gör så snurrar det rätt bra i "kupan" efter ett tag. Man får ju otroligt höga förväntningar på sin egen "drömresa":cool: och man vill ju inte bli besviken när man äntligen ska sitta "fram" på flyget.

Vore jättetrevligt om någon/några beskrev vad man minst kan förvänta sig av en premium biljett för en resa utanför Europa.

Jag med familj har en förhoppningsvis fantastisk resa framför oss i Mars-April, som kommer ta oss till Mauritius via en 5 d stoppover i Dubai. Resan kommer att innehålla en hel del golf så därför byter vi hotell (Mauritius) så att fler golfbanor blir tillgängliga till min frus stora fasa.:D. Flyger Business med Emirates samt att vi ska bo riktigt bra. Ska försöka ta mig tid och skriva en liten reserapport när vi kommit hem.
 

Concorde

Founding Member
Mitt enda råd är: Ha inte för stora förväntningar. Även om man flyger i bekväma säten som går att fälla ner till sängar, har tillgång till trevliga lounger av varierande standard, slipper stå i långa köer, egen brygga till planet på vissa flygplatser, schysstare käk (dock inte michelin klass) och dryck ombord så ska man fortfarande ta sig till och från flygplats, gå igenom säkerhetskontroller, lay-overs samt stämpla in i andra länder som kan innebära köer trots att man spenderat många timmar i himlen.

Med lagom förväntan blir det ofta en härlig upplevelse, om man inte har oflyt och får tjurig kabinpersonal. Dom finns även i business och first.
 

Alf

Medlem
1. En bra och rymlig plats på flyget med en flat bed. Helst flyg med högst två stolar i mittraden. Noterde att du åker Emirates, tyvärr har dom tre stolar i nittraden och det är inte alls kul att hamna i mittraden där.
2. Bra service med trevlig personal, en hint om detta får du i Skytrax där flygbolagen rangordnas. Emitates 4***.
3. Bra mat och gott vin så gott det nu går på ett flygbolag, det brukar vara bra i C klass.
4. Organiserad incheckning så man slipper köa när man kommer från laungen.
5. Någorlunda bra launge. Tycker inte det är så viktigt, huvudsaken det finns lite vin och småplock man kan sysselsätta sig med. De launger som har ett stort utbud av mat är ett fördärv för mej som gillar mat. Det går inte att äta i laungen och sedan äta en förhoppningsvis bra måltid på flyget.
6. Underhållningssystemet ombord har ingen prio för mej eftersom jag föredrar att läsa en bok och somna till den.

Detta är naturligtvis högst inviduellt, det finns dom som väljer flygbolag efter vilken sort champagne som serveras, så det finna alla ytterligheter om du ställer frågan.

Här får du min prioritering och jag tillhör seniorerna med ett antal resor bakom mej och kraven på komfort och stil har ändrats under resans gång.
 

Senator

Moderator
Alf, allt annat än 2 håller jag med. Jag litar inte på SkyTrax. Mina inlägg har a) redigerats fullständigt eller b) inte postas allt. Jag har sluttat använda SkyTrax.

Businessclass.se är mycket bättre!
 

Jacob

Medlem
Här är ytterligare en person som är väldigt tveksam till Skytrax. Hur Hainan Airlines hamnade som 5* begriper jag inte. Känner faktiskt en viss tvekan om jag vill ha Asiana med som 5* också (även om de är bra på många sätt).

Tillbaka till ursprungsfrågan.

Håller med övriga att ta det hyfsat förutsättningslöst. Den stora delen av en first/business upplevelse är servicen och bemötandet och den består av människor, och människor kan ha dåliga dagar.

Annars:
-Var ute i god tid så inte tidspressen förstör upplevelsen och försök njuta av varje del.
-Ta en aktiv del i servicen. Det är ändå människor som gör ett jobb och kämpar med att försöka förstå hur du vill ha det. Dessutom uppskattar alla människor en komplimang om de gjort något bra. Service är alltid en två-vägs del.
-Och ät och drink inte för mycket. Lagom är nyckelordet. Det är lätt att bli förförd. Att ha ont i magen och ett huvud som snurrar efter måltiden är ingen höjdare när man har ett antal timmar kvar att flyga.
 

JonW

Medlem
Instämmer i det mesta, ha inte för stora förväntningar. Flygmat kan trots allt aldrig bli av Michelinstandard.
Sen är det ju många inkl mig själv som tycker champagne är en rätt överskattad dryck, speciellt den knastertorra som tyvärr de flesta flygbolag väljer.
Ett sätt att undvika bli besviken är att fokusera på hur mycket en premiumresa kan betyda för upplevelsen på resmålet.
Kommer aldrig att glömma första gången jag anlände till Bangkok efter en två legs charter via Dubai utan en gnutta sömn. Det tog typ en vecka att komma ikapp och börja fungera/njuta.
En bra nattflygning i premiumkabin gör det så mycket lättare att komma över jet lagen. Det är förstås enormt värdefullt om man bara har 1-2 veckor på plats, eller ännu värre, ska gå rakt på jobb för att återvända efter bara några dar.
Felet många gör på nattflygningar är att de sitter på helspänn som barn på julafton för att verkligen utnyttja allt för att det är "gratis".
Ofta är det bättre att ta en snabb måltid med lagom mycket god dricka, och sen utnyttja sätet för sömn istället för att trycka i sig för någon futtig hundralapp extra.
Sen skrev Alf om en flat bed som svar på OP:s fråga vad man kan begära, och tyvärr kan man ju inte alls begära det. Flat beds är fortfarande i minoritet i BC long haul vill jag påstå.
 
Last edited:

flapps

Medlem
Dom flesta här har redan sagt det mesta... Allt har med vad just DU prioriterar ! Jag själv reser business för jag vill slippa köer och vid förseningar så har man en go lounge att fördriva tiden på. Till att få givetvis en bra produkt under flygresan. Jag själv är heltidsmusiker och turnerar 7 månader om året runt om i europa. När jag sen har min fria tid med frun och vi skall ha vår quality time så det minsta problemet jag vill ha är strul på våra resor .. Allt kan självklart ske men allt löser sig lite bättre om du reser business... Som jonW också tyckte att man behöver inte köra HELA paketet bara för att man måste. Sen tycker jag personligen att champagne inte är överskattat men det är ju min åsikt :cool: Sen tror jag också när du väl börjar resa business så är det vääääääldigt svårt att resa "normalt" igen.... :D

/flapps
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Som sagt, inte för höga förväntningar. Räkna med att allt (utom möjligtvis utbudet i underhållningssystemet) bör vara bättre än i ekonomiklass.
 
Toppen