Senaste nytt

SJ startar Stockholm-Oslo med snabbtåg till hösten

BusinessClass

Redaktör
Till hösten gör SJ en storsatsning på sträckan Stockholm-Oslo då man sätter in snabbtåget X2000 mellan den svenska och norska huvudstaden. Målsättningen är att ta marknadsandelar från flyget och öka resandet med minst 20 procent. Premiärtåget går den 9 augusti 2015 och sträckan kommer trafikeras med dagliga avgångar med X2000. Restiden reduceras från nuvarande sex…
 
Nu släpper Sj biljetter för snabbtågsresor till Oslo och kortar restiden från ca 6 timmar till ca 4,5 timmar. Den 9 augusti börjar dom köra X 2000 på sträckan Stockholm – Oslo. Du har fler avgångar att välja mellan: tre istället för två om dagen i varje riktning.

Har inga exakta avgångstider som kommer gälla men kan återkomma med det om ingen annan redan har den infon?
 

Jonas C

Medlem
Körde inte de till Oslo med X2000 för ett antal år sedan? Fast då var de målade i något konstigt livery, typ regnbågsfärger.
 
Körde inte de till Oslo med X2000 för ett antal år sedan? Fast då var de målade i något konstigt livery, typ regnbågsfärger.
Det stämmer fram till 2004/2005 årsskiftet kördes ombygda X2000 tåg med namnet Linx på sträckan. Det var ett politisk sammarbete mellan Sverige och Norge (SJ och NSB). Där fanns de även en "business class" ombord tågen.

Linx – Wikipedia

Dock kommer dom tågen som börjar trafikera den 9 augusti att behålla samma utförande som ett vanligt X2000. Ingen akillnad på tåget alltså!
 
D

Deleted member 4971

Guest
Billigaste jag hittar är FRÅN! 1128 kr, är det något jag missar eller ska det vara så dyrt, tusan går ju att flyga SAS från 599 kr och spara in 3,5 timmar..
 

Lallarn

Medlem
Nu vill jag inte vara den som är den, men om avgångstiderna ovan stämmer så är ju restiden oftast runt 5 timmar snarare än 4 timmar och 30 minuter. Morgontåget och kvällståget från Stockholm till Oslo ligger på 4 timmar och 33 respektive 37 minuter. Annars runt 5 timmar för alla andra avgångar. Denna halvtimme spelar nog rätt stor roll i sammanhanget.

Då jag själv ofta åker mellan Oslo och Stockholm ser jag gärna att tåget konkurrerar med flyget, men jag tror tiderna måste ner på mer runt 4 timmar blankt för att det ska vara aktuellt för mig.
 

Alf

Medlem
Tror inte det blir så stor konkurrent till flyget, fortfarande för lång tid på tåget.

Däremot mellan Sth-Gbg är tåget en självklarhet, man hinner jobba och det är avkopplande borsett från när Det srular med förseningar vilket tyvärr är ganska ofta.
 

011430121

Medlem
Jag är inte expert på tåg och spår heller, men vår gode vän @Simon-says91 får rätta mig, jag tror att spåret på den norska sidan gör att man inte kan köra "för fullt" med X2000,
Bilvägen är det väl knappt 50 mil mellan Stockholm och Oslo, vet inte hur det är i avstånd på järnvägen men det kan väl inte skilja så mycket vilket gör att tåget inte snittar med så hög hastighet på denna sträcka.
 
Toppen