Senaste nytt

Icelandair skaffar 2 st Boeing 767-300

Dr. Miles

Expert
Icelandair annonserade förra månaden att de skulle skaffa 2 st Boeing 767-300.
I dagsläget flyger de enbart Boeing 757 (-200 och -300).
De kommer att använda Boeing 767-300 flygplan till Reykjavik-London Heathrow och eventuellt till några destinationer i USA och Kanada.

Det är oklart om de kommer att ha annan Business class stol än dagens Saga Class på deras Boeing 767-300.

Routes Online skrev:
The Board of Directors of the Icelandair Group has decided to upgrade the fleet of Icelandair, to include two Boeing 767-300 aircraft.

The new aircraft will be used on the airline’s twice-daily London Heathrow – Reykjavik operation, which also provides a feeder service to Icelandair’s American and Canadian destinations.

Acquisition of the new aircraft will increase capacity on the Heathrow flights, which are currently operated by the airline’s Boeing 757-200’s and only 757-300. The company currently owns 22 of these aircraft, and leases two – though the leased aircraft will be replaced by the new 767-300s.
Icelandair to Acquire two Boeing 767’s For Heathrow Route :: Routesonline

Häromveckan träffade jag min bekanta från Island och han berättade för mig att ca 30.000 ton av Icelandairs frakt (ca 98.000 ton totalt i 2014) är fisk från Island och det har ökat varje år.

Boeing 767-300 kan lasta upp till 30 st LD2 (3.40 m3 per st) och jag tror att det går att lasta ca 10 ton frakt vid fullt i passagerarkabinen.
 
Last edited:

Viking75

Medlem
Smart drag då samma ratings troligtvis gäller för piloterna. Dock bör det påpekas att rating inte är allt. 767 är i flera fall som vid landning rätt olik 757.
Men som sagt detta har man säkert tänkt på och flottan gynnas givetvis av tillskottet.
 

Jakob K

Medlem
Smart drag då samma ratings troligtvis gäller för piloterna. Dock bör det påpekas att rating inte är allt. 767 är i flera fall som vid landning rätt olik 757.
Men som sagt detta har man säkert tänkt på och flottan gynnas givetvis av tillskottet.

Är det inte ett ganska sunkigt drag? Vem vill flyga 767?
 

Viking75

Medlem
Tja! smaken är som baken. Själv älskade jag att flyga MD80. Än i dag kan jag bli lycklig av att se en välskött 757 (flygande pennan).
Jag väljer hellre att flyga 767 i bekväm konfiguration gentemot att trängas i ett supermodernt plan med trånga säten.

Men framför allt så tror jag att valet är rätt för just detta bolag.
 
A

Aurora

Guest
Är det inte ett ganska sunkigt drag? Vem vill flyga 767?

Er det noe galt med B767-300? Jeg fløy nettopp B777-300ER og B767-300ER "back to back", jeg synes ikke det var noe konkret forskjell. Det finnes eldgamle B777 også, og alderen vises ikke innvendig hos B767'ene til Austrian iallefall :)
En del turbulens var det også med B767'en, uten at det var ubehagelig.
 

Dr. Miles

Expert
När man reser i Economy class är Boeing 767 ganska bra konfigurationsmässigt. Det brukar att vara 2-3-2 i Economy class.
Finns det 2-4-2 konfig på Boeing 767 på något flygbolag?
 
Toppen