Senaste nytt

Kock skapar godare flygmat till BA

bL0m

Medlem
Hej,

tittade precis på TV8 - Heston's mission impossible.

Programmet handlade om hur mästerkocken Heston försöker ta bort myten om att maten inte smakar lika gott på 10 000 meters höjd som den gör på "marken". Flygbolaget BA erbjuder Heston möjligheten att låta First Class passagerare att prova hans mat.

Lyckas han? Här får ni ett smakprov!

[video=youtube;7P9cmAxSxSY]http://www.youtube.com/watch?v=7P9cmAxSxSY[/video]

/Edit: Ändrade från youtube-länk till inbäddad film.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Serien ifråga är nästan ett år gammal och inspelningen förmodligen äldre än så, någon som flyger BA ofta kanske vet om något i hans meny (specifikt det sista som han rullar ut i avsnittet, för att undvika spoilers) har hamnat på BAs beställningar till Gate Gourmet? Heston Blumenthal är ju annars inte direkt känd för praktiskt tillämpningsbar matlagning ens för folk som har tillgång till riktiga kök.

Sen är väl vissa delar lite väl tillgjorda. Det är ju knappast så att man inte känt till hur smaksinnet påverkas i flygtillstånd sedan tidigare.
 
Last edited:

doc

Medlem
Jag har då aldrig fått använda någon form av spray innan maten, som de gjorde i det gamla avsnittet av serien, så jag undrar hur mycket man egentligen tillämpat av hans matlagning. Dock var det en underhållande serie. Tyckte däremot att avsnittet med u-båtsmaten var bättre.
 
kan säga att efter ha käkat på The Fat Duck som är Hestons paradresturang med 3 stjärnor i Guide michelin hamnar väldigt många andra Michelin resturanger i lä..helt sjukt vilken upplevelse att äta där.
 

Tjaeng

Medlem
kan säga att efter ha käkat på The Fat Duck som är Hestons paradresturang med 3 stjärnor i Guide michelin hamnar väldigt många andra Michelin resturanger i lä..helt sjukt vilken upplevelse att äta där.

Och du förstår väl nu vad jag menade med att snubben inte sysslar med konventionellt gångbar mat? Eller vad vet jag, "Sound of the Sea" kanske kan göras om till "Sound of a turbofan engine ingesting a bird" ;). Å andra sidan finns det säkert något från Blumenthals stolligheter man skulle kunna inkorporera. Egg & Bacon ice cream skulle ju vara intressant till frukosten (vet ej om den fortfarande står på menyn på Fat duck), och whisky-vingummina är ju självskrivna*

* http://images.travelpod.com/users/jennyandbrian/3.1307765206.whiskey-wine-gums.jpg <-- Tänk er en AF-flight med en karta över Bordeaux och vingummin på olika premier cru,

OffT så är Fat Duck verkligen något att uppleva. Och inte så mycket dyrare än att äta på prettokrogar i Stockholm. Om man vill ha lightversionen finns det sanslöst prisvärda inslag från Fat Duck på "Dinner by Heston" på Mandarin Oriental i London.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Krogpriserna i Stockholm är f*n kriminella för vad man får...speciellt om man jämför med t.ex. London, andra metropoler i Europa eller NYC.
 

ACervin

Medlem
Käkade nyligen by Dinner by Heston. Kan bara hålla med, fantastiskt trevligt. Dessutom finns Bar Boloud i källaren på samma hotel, lite enklare men väldigt prisvärd 3 rätters lunch.
 
Toppen