Senaste nytt

Slog till på Qatar Airways 2-4-1 till Ho Chi Minh City, tips beach resort lyx (barnvänlig)?

Jones

Medlem
Bokade just in familjen STO-SGN med Qatar (2 för 1 eller rättare sagt 3 för 1,5, klass i) i november. Behöver tips på en bra beach resort på praktiskt avstånd från HCMC, dvs. som man kan nå utan att en fyraåring helt lackar ur.
Krav: Pooler, vacker beach, lyx samt hyggligt barnvänligt.
Nice to have: kids club, gångavstånd till en by så man inte är helt förvisad till hotellet.

Någon som har ett tips?
 

agehall

Medlem
*doh* När du säger det är det självklart. Jag började fundera på IACO-koder, som jag själv är kass på och kunde inte hitta något vettigt.

Om man ska använda förkortningar, så tycker jag det är bra att hålla sig till IATA/IACO-koder för platser/städer och flygbolag. Då har vi iaf en gemensam utgångspunkt.
 

Dr. Miles

Expert
*doh* När du säger det är det självklart. Jag började fundera på IACO-koder, som jag själv är kass på och kunde inte hitta något vettigt.

Om man ska använda förkortningar, så tycker jag det är bra att hålla sig till IATA/IACO-koder för platser/städer och flygbolag. Då har vi iaf en gemensam utgångspunkt.
OT svar.
Jag håller med. Det finns så många lokala förkortningar.
T ex
Buenos Aires som Bs.As
Kuala Lumpur som KL
Johor Bahru som JB
Johannesburg som Joburg
 

Jones

Medlem
sorry, Ho Chi Minh City, Vietnam, ska det vara. Men är oavsett tacksam för tips. Har varit i området förr men det var länge sedan och med ryggsäck.
 

flying

Medlem
Vacker beach och lyx i Vietnamn...du maste skamta?

Skamt och sido sa har jag inga storre erfarenheter av Vietnamn (finns sakert massor mer @pep ) men har varit pa Phu Quoc (en timmes flyg fran SGN) for ett antal ar sedan. Kanske inte det paradis manga forvantar sig men stora hotellkomplex byggdes for fullt och med hjalp av photoshop kanske aven stranderna kan se fina ut!
 

Voyageur

Medlem
Har plöjt genom hela Vietnam från Hanoi i norr till Saigon i söder. Ett underbart land så grattis till resan! Att tänka på är att allt inte är "utvecklat" ala Thailand. Fåtal städer som har flygplatser för inrikesflyg, tågnätet är som bäst hjälpligt och bussar, även om de är bekväma sleepers i sig, är farliga på vägarna med förare och annan trafik som kanske inte passar en barnfamilj.

Phu Quoc skall vara ett paradis (det enda jag missat i Vietnam). Dock är det en bit från SGN med båt eller flyg. Två fantastiska kuststäder värda är Hoi an, en gammal men slipad kolonial stad omringad av långa vita stränder, samt Nha Thrang som är långt mer utvecklat och turistigt med resorts och hotell. Nha thrang kan nås med inrikesflyg, hoi an ligger kanske bäst med privat taxi/chafför.

Saigon i sig är en fantastisk stad med mycket kultur, shopping, mat och trevliga människor (som resten av Vietnam också). Ett par dagar bör absolut spenderas där i en miljö av fantastiska hotell och historisk vandring tillbaka i tiden genom Vietnam.

Om ork eller möjlighet finns är Hanoi en motbild till saigon i sig, storstad men med ett lugn och en annan känsla över sig bland dess kolonialkvarter. Även där finns underbart mycket att göra. Från Hanoi kan man utgå till smått fantastiska kryssningar runt klippiga berg i Halong Bay bukten. Beror helt enkelt hur mycket ni är villiga att förflytta er :)
 

Kricka

Medlem
@Voyageur Jag tror att man skall undvika Hanoi delar av året p.g.a. vädret. Besökte
staden tidigt i januari för några år sedan men dimma och 12 grader var rätt trist. Var
dock där för att jobba och inte på "badsemester".
 
Toppen