Senaste nytt

Kan inte resa - vad göra?

WTP

Medlem
Hej,

Vi skulle åka iväg för våra första business class resa med QR på onsdag men pga. av familjesituation kommer vi med stor sannolikhet bli tvungna att boka om :(

Trist, trist men så är det. Nu undrar vi hur fungerar det - kan vi bara boka om? Kommer QR ta extra betalat? Hur gör man om man inte vet exakt datum när vi kan åka? Biljett är ej köpt på promotion eller liknande. Tack för alla svar. Bra att veta innan man ringer :(
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej.. Trist att höra. Tyvärr svårt att bedöma då jag inte vet villkoren på biljetten. Vidare kan det vara så att din reseförsäkring kan täcka in detta i vissa situationer. Utan flera detaljer är det svårt att ge något råd utöver att jag upplever att ärlighet nästan alltid funkar. Berätta för Qatar vilken situation som har uppstått och fråga om vilka alternativ du har.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Lonelyflyer

Medlem
först av allt, trist!

Svårt att veta från bolag till bolag vad som gäller med bokningsregler, men det kan du säkert läsa dig till om du besöker deras webb om du inte vill ringa först.
Vissa bolag tar ingen kostnad för avbokningar eller ombokningar av businessbiljetter, så med lite tur går det att lösa.

Om det är en flexibel biljett som du kan boka om hur som helst så sätt ett nytt datum längre fram, typ i september. Då är biljetten iaf levande, om den inte ska bokas av helt
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Dr. Miles

Expert
Det är trist att höra.
Det beror helt enkelt på vilken kampanj du har köpt och vilka omständigheter du måste annullera resan.

När jag tittar på historik av tidigare kampanjer, är det olika återbetalningsregler beroende på fare basis (kampanj).
http://www.businessclass.se/forum/t...r-airways-från-14-100-sek-inkl-skatter.10743/

Jag föreslår som @Senator att kontakta Qatar Airways i Sverige (ej i Doha) och berätta om din situation. Om de är tillmötesgående kan de ordna återbetalning alternativt ombokning.
Om det inte fungerar, ring till kortförsäkring elller hemförsäkringsbolag.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

WTP

Medlem
Tack för svar. Jag gick in på MMB och där står faktiskt "Change flights for all travellers" och det ser ut som att det går att ändra datum, men jag har inte försökt än. Var kan jag hitta vilkor för sålda biljetter?
Vi vill ju gärna boka om inte avboka.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för svar. Jag gick in på MMB och där står faktiskt "Change flights for all travellers" och det ser ut som att det går att ändra datum, men jag har inte försökt än. Var kan jag hitta vilkor för sålda biljetter?
Det kan vara svårt att hitta biljettvillkor av köpta biljetter online. Däremot kan det finnas information i bokningsbekräftelse.
Annars kan du ringa till Qatar Airways eller resebyrån (om du har bokat via dem) och fråga om återbetalnings- & ombokningsreglerna.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

WTP

Medlem
Nu har jag pratat med QR (btw svensk nummer blir kopplad till deras "huvud call center")
Jag kan avboka för 6000:- (för frugan och mig) och resten få tillbaka. Sen kan jag boka om för 3000:- plus diff i ev. fare change.
Hon jag pratade med rådde mig att lämna biljett "open" och då har jag 1 år från dagen vi köpte att använda den och samma här 3000:- i rebooking fee plus ev. change fare.
 

WTP

Medlem
Gud, vad surt. I-världsproblem jag vet, men om någon då är väl ni här som kan förstå hur det var att vänta i 3 månader, tracka flighter, kolla varenda loungerecension, läsa hela BC.se och njuta av väntan på vår första business class resa...
 

agehall

Medlem
Men vad har du för reseförsäkring då? Du har ju troligen inte betalat biljetten med cash, så kolla vad ditt kreditkort har för försäkringar om du inte har egen...
 

WTP

Medlem
Resan är betald med BA VISA som använder Folksam för försäkringsdel. Har pratat med de och det ser lovande ut.
Tex:

3.1 Avbeställningsförsäkringensomfattning

Ersättning lämnas enligt ovan från försäkringen för den försäkrades kostnader som inte kan återbetalas av reseföretag/organiserad
förmedlare enligt dess fastställda bestämmelser. Ersättning lämnas om den försäkrade tvingats avbeställa resa eller hyra av stuga/
lägenhet och det rimligen inte kan begäras att den försäkrade ska påbörja resan eller ta i anspråk hyrd stuga/lägenhet på grund av:
• att den försäkrade råkat ut för allvarlig olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall
• att närstående person* råkat ut för allvarlig olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.

* Med närstående person menas make, registrerad partner, sambo, barn (även makes/sambos/registrerad partners barn), barnbarn, syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar, svärföräldrar, svärdotter, svärson, svåger och svägerska.
 
Last edited:
Toppen