Senaste nytt

Vilket eller vilka Amex-kort har du?

Vilket eller vilka Amex-kort har du?

  • Platinum Card

    Votes: 23 21,9%
  • Gold Card

    Votes: 8 7,6%
  • Green Card

    Votes: 3 2,9%
  • Amexblue

    Votes: 1 1,0%
  • SAS EuroBonus Classic Card

    Votes: 6 5,7%
  • SAS EuroBonus Premium Card

    Votes: 32 30,5%
  • SAS EuroBonus Elite Card

    Votes: 41 39,0%
  • Corporate Card

    Votes: 9 8,6%
  • Corporate Gold Card

    Votes: 1 1,0%
  • Centurion Card

    Votes: 0 0,0%
  • Annat kort

    Votes: 4 3,8%
  • Inget kort

    Votes: 6 5,7%

  • Total voters
    105

DrKlas

Medlem
American Express listar på sin webbsida sju kort för privatpersoner och två företagskort. Utöver dessa finns det åtminstone Centurion. Minst tio sorters kort för olika målgrupper och behov.

Men vem och varför väljer exempelvis ett Green Card? Eller ett SAS EuroBonus Classic? För- och nackdelar med de olika korten framgår inte så tydligt i Amex information så det skulle vara kul att se hur populära de olika korten är och en kommentar om varför ni har valt de kort som ni har.
 

DrKlas

Medlem
Jag har ett SAS EuroBonus Premium-kort eftersom jag när jag skaffade kortet föredrog 20 EuroBonus-poäng per 100 kr och 2-4-1 vouchern framför en Membership Reward-poäng per krona. Har sedan i höstas tänkt byta till SAS Elite-kort men det har inte blivit av ännu.
 
Inget Amex alls än, får göra en utvärdering senare i år. Kör i princip bara Coop Black och Diners. Visa som reserv från skandiabanken.
 

Kricka

Medlem
Kör mitt "första" plastkort (Amex Grön) fortfarande som en reserv om man skulle behöva
köpa några riktigt dyra flygbiljetter över disk på flygplatsen.. dessutom så finns det ett
SAS Classic Eurobonus Card, BA Visa och SAS Diners Card i pluskan.
 
Kört Platinum ett år, men funderar på att byta till SAS Elite card. Avgiften på 6k känns inte riktigt helt rättfärdigad än så länge och det är kanske bättre att maxa på Eurobonus istället. En sak jag stör mig på i deras concierge är att om de t.ex. ska försöka ordna biljetter eller liknande så är kravet att det ska gå att betala med Amex på det företaget/fotbollsklubben etc.
Annars gillar jag framförallt statusuppgraderingen till Gold på Club Carlson där jag bor då och då.
 

Cliff

Medlem
Har Amex Platinum och Amex Eurobonus Elite. Anser att korten tar ut varandra till vissa delar och att betala 10.000kr per år i bara avgifter är mycket. Värdesätter dock de extra förmånerna (försäkring) man får när man hyr bil via Platinumkortet och möjligheten till en extra 241 på Elitkortet. Använder Elitkortet upp till 300.000 och lägger sedan allt annat på Platinumkortet.
 

Claes L

Medlem
Har Amex Platinum och Amex Eurobonus Elite. Anser att korten tar ut varandra till vissa delar och att betala 10.000kr per år i bara avgifter är mycket. Värdesätter dock de extra förmånerna (försäkring) man får när man hyr bil via Platinumkortet och möjligheten till en extra 241 på Elitkortet.

Samma här, eftersom vi hyr ganska mycket bil I USA så är Platinum fortfarande bra
 
Toppen