Senaste nytt

Tåg från Amsterdam/Schipol till Groningen/Delfzilj

Hej allihopa!

Har någon koll på tågen åt Groningen hållet? Jag ska till Delfzilj men Groningen räcker.

Jag vet att tåget går från Schipol så långt har jag hittat info men vet inte om det går att köpa på plats eller om man kan köpa i förväg.

Och hur funkar lokaltåg/buss i Holland? Cash? Kort?
 

palmen

Moderator
Åkte till Eindhoven från Schiphol för något år sedan. Bara att köpa biljett på stationen i en automat. Inga problem att betala med kort. Mot Eindhoven gick tågen typ var 15e minut.
 

Agö

Medlem
Här kan du köpa biljetter online och se tidtabell. Det är möjligt att det inte går att köpa med utländskt kreditkort online... Tåg direkt från Schiphol, mycket smidigt. Som @palmen säger kan du också köpa på plats vid tågstationen på Schiphol (belägen på Schiphol Plaza) som du hittar på bilden nedan (den gula punkten).

upload_2015-4-26_14-2-16.png


Home | NS › Travellers

Annars hittar du all info här:

Purchasing tickets | NS › Travellers › Arrange and buy
 

Dr. Miles

Expert
Det är bara på Schiphol och Amsterdam Centraal som man kan betala med vanligt Visa/MasterCard i automaten. I resten av Holland är det bara cash eller Maestro som gäller... Ett riktigt helvete om man har bott där!
Om Maestro fungerar då är det fortfarande OK. Det går att skaffa Maestro i Sverige.
Det är jobbigt i Tyskland som accepterar endast cash eller EC karte, vilket man inte kan skaffa i Sverige.
 
Tack för hjälpen!

Jag ska bara upp till Delfzilj och där möta upp kollegor, därefter har vi egen transport. I Holland är det ibland lite rörigt så man vet egentligen inte. I Rotterdam till exempel kan man inte använda utländska betalkort i parkeringsautomaterna så jag är glad att det funkar på Schipol.
 

agehall

Medlem
Om Maestro fungerar då är det fortfarande OK. Det går att skaffa Maestro i Sverige.
Det är jobbigt i Tyskland som accepterar endast cash eller EC karte, vilket man inte kan skaffa i Sverige.

Japp, holland är anledningen till att undertecknad går runt med ett Mestro i plånboken. De tittade något konstigt på mig när jag gick in på SHB-kontoret och ville ha ett Maestro... De undrade lite försynt om det verkligen var det kort jag behövde.
 
Toppen