Senaste nytt

Hjälp behövs igen... Hur gör jag min bokning?

Hej!
Ni super duktiga "kollegor" här på BusinessClass kanske kan hjälpa mig. Case är följande: http://www.businessclass.se/ovrigt/3467-resetips-oenskas.html och har nu valt att resa till Lissabon. :) Kikade på Star Alliance appen via mobil och hittade en lockande alternativ för resan som nedan.

THU/26JUL12/ARNLIS/1500-1825/TAP787
SUN/29JUL12/LISZRH/1445-1825/LX2085
SUN/29JUL12/ZRHARN/1955-2220/LX4708 (SK1606)
Booking class: ut J och hem Z
Pris: 5777SEK

På appen får du information att du kan göra bokningen via Online Flight Booking - Airline Tickets and Best Deals | TAP Portugal eller Book flights at low price online men har provat båda alternativ men får inte denna alternativ upp. Till och med ringt till SAS kundservice men de kunde inte heller hjälpa mig pga de har ingen chairecode med TAP avgångar.

Snälla hur ska jag gå vidare med bokningen? Måste jag anlita en resebyrå att få denna kombination?

Jag är mer än tacksam för alla tips.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Expedia är för det mesta bra. Kolla Taps hemsida också, de brukar även ge kombinationer via Köpenhamn/Zürich/Geneve.
 

Dubbel C

Medlem
Hej Jacob, det här är egentligen en liten high jack av en annan tråd men jag tänkte haka på med en fråga. Tänker åka till ORD från CPH och får upp en lite mysko prisjämförelse på Expedia. När man väljer United kostar busines ca 21', väljer jag SAS kostar motsv 26'. Men United flighten traffikeras av SAS. Hur går det ihop?
 

Jacob

Medlem
Hej Jacob, det här är egentligen en liten high jack av en annan tråd men jag tänkte haka på med en fråga. Tänker åka till ORD från CPH och får upp en lite mysko prisjämförelse på Expedia. När man väljer United kostar busines ca 21', väljer jag SAS kostar motsv 26'. Men United flighten traffikeras av SAS. Hur går det ihop?
Det beror på codeshare, att flera flygbolag säljer biljetter till en viss flygning. United Airlines köper in flygstolar på SAS flyget eftersom de inte själva flyger till Köpenhamn och då är det upp till dem att prissätta de stolar de köpt.
Detta är ganska vanligt i flygindustrin.

Jag minns att på linjen London-Stockholm var det länge billigare att köpa SAS-biljetter via BMI istället. BMI sålde biljetter i bokningsklass V (billigaste bokningsklassen med 100% poängintjäning på den tiden) vilket inte SAS gjorde som hade Q som lägsta.
 

ucce

Medlem
"Kapar" också denna tråd då OP tycks ha fått hjälp. Har hittade följande biljett på ITA men får inte upp den någon annanstans:

Stockholm (ARN) to Male (MLE) - lör, jul 7
Swiss International Airlines Stockholm (ARN) to Zurich (ZRH) - lör, jul 7
Swiss International Airlines 1251 Dep: 3:30em Arr: 5:55em 2h 25m Airbus A320 Economy (Q)

Layover in ZRH 3h 20m

Swiss International Airlines Zurich (ZRH) to Male (MLE) - lör, jul 7
Swiss International Airlines 8066 Dep: 9:15em Arr: 10:00fm 9h 45m Airbus A330 Economy (Q)

OPERATED BY EDELWEISS AIR AG sön, jul 8

Bangalore (BLR) to Stockholm (ARN) - lör, jul 21
Lufthansa Bangalore (BLR) to Frankfurt (FRA) - lör, jul 21
Lufthansa 755 Dep: 2:30fm Arr: 8:25fm 9h 25m Boeing 747 Economy (S)

Layover in FRA 3h 50m

Lufthansa Frankfurt (FRA) to Stockholm (ARN) - lör, jul 21
Lufthansa 6226 Dep: 12:15em Arr: 2:15em 2h 0m Boeing 737 Economy (S)

OPERATED BY SAS
Cost per passenger (including taxes & fees) 9 193,00
Total cost for 1 passenger 9 193,00

Skulle vara toppen om det gick att boka själv, men lyckas inte hitta denna kombination på någon av de sajter jag känner till som tillåter multi segment (ex expedia) - får oftast upp helt galna förslag då bara även om jag vilkorar på att någon av flighterna ovan ska användas. Ännu sämre blir det om jag lägger in MLE-BLR däremellan, så det har jag lite gett upp (den biljetten kostar dessutom bara typ 1000kr med Air India)
 
Last edited:
Toppen