Senaste nytt

Avios tier bonus med US Airways codeshare på Finnair?

doc

Medlem
Vänner! Jag letar just nu en resa från Stockholm till Pittsburg med utresa 27/6 och hemresa 4/7. Jag försöker maxa intjäningen av tier points till Excecutive Club. Därför har jag på US Airways (US) hittar en bra biljett med routing ARN - HEL (I) - JFK (I) - DCA (P) - PIT (P). Detta skulle innebära 40 + 140 + 60 + 60 = 300 TP till samma pris som en enklare routing med BA. Flygningarna utförs av Finnair (AY) och American / US Airways. På BAEC får man tier bonus på avios (100 % som guldmedlem) om man flyger med BA, AA eller US. Eftersom grundregeln inom OW är att man får poäng efter den som säljer biljetten och inte den som flyger borde detta innebära att jag får tier bonus på AY-flygningarna eftersom de bokas med US-flygnummer. Men fungerar det verkligen så? Har någon på forumet erfarenheter?
 

kristerj

Medlem
Du får TP som du beskriver. Du får 25% i cabin bonus för Finnair flighten i I, men ingen tier bonus. För US- airwaysflighterna i P får du 50% i cabin bonus och 100% tier bonus. Minsta avios är 500 per sträcka, vilket jag tror är applicerbart för JFK-DCA-PIT.
 

doc

Medlem
Jag kan återkoppla i denna fråga. Jag fick visst tier bonus på 100% som BAEC Guld på Finnair-flighterna som bokades med US Airways-nummer. Det gällde på båda segmentet ARN-HEL och HEL-JFK.
 

Senator

Moderator
Jag kan återkoppla i denna fråga. Jag fick visst tier bonus på 100% som BAEC Guld på Finnair-flighterna som bokades med US Airways-nummer. Det gällde på båda segmentet ARN-HEL och HEL-JFK.

Det handlar väl om "Marketing Carrier Rule" eller? Jag hade problem med den resa som @sembl och jag påbörjar på torsdag att resan mellan HEL-LHR bokades som AY. Nybörjarfel ;) men BA skulle stänga om en minut i UK och bådas bokningar hamnade i back office på grund av prisproblem så det var stressigt att få ihop det överhuvudtaget.
 

Homer

Medlem
Jag kan återkoppla i denna fråga. Jag fick visst tier bonus på 100% som BAEC Guld på Finnair-flighterna som bokades med US Airways-nummer. Det gällde på båda segmentet ARN-HEL och HEL-JFK.

Naturligtvis, och du har ju själv detaljerat förklarat varför, så...:p
 

doc

Medlem
Det handlar väl om "Marketing Carrier Rule" eller? Jag hade problem med den resa som @sembl och jag påbörjar på torsdag att resan mellan HEL-LHR bokades som AY. Nybörjarfel ;) men BA skulle stänga om en minut i UK och bådas bokningar hamnade i back office på grund av prisproblem så det var stressigt att få ihop det överhuvudtaget.

Absolut, "Marketing Carrier" är det som gäller.

Naturligtvis, och du har ju själv detaljerat förklarat varför, så...:p

Visst, men fick ju mothugg här, så vill bara bekräfta att det verkligen stämmer.
 
Toppen