Senaste nytt

Lär gå hett till för SAS

MarcusC

Medlem
Det kommer väl strejkas på till sommaren...FRA, CPH, läste att även diskussioner om strejk bland flygledare i hela Tyskland kan vara på gång...
 

Tjaeng

Medlem
Dags att damma av det gamla hotet från Mats Janssons tid om att flytta kärror för huvudstadstrafik till ARN och OSL. Senast var det fanimig också CAU som tjafsade, och samma J. Esposito var deras ledare. Mats Jansson gav med sig efter att CAU sagt att de skulle vara snälla och "försöka" undvika vilda strejker.

För att sätta saker i perspektiv så fick SAS dras med över 80 vilda strejker på CPH under 90-talet, jämfört med 3 i Norge och 1 i Sverige under samma period.
 

TreD

Medlem
Kanske danskarnas sista fight i denna bransch? De som blir friställda för väl gå in i grisuppfödning - en sann dansk forté - 10 ggr (35 MPigs/Y) större än den svenska motsvarigheten.
 
vill minnas att det tidigare var ganska frostigt mellan svenska piloter och kabinpers och danska då dom danska tjänade betydligt mer..
 
Last edited:

andreijas

Medlem
Lite OT.. men kan inte hålla mig, börjar koka när jag stöter på de här disskutionerna..

jag är generellt ganska kluven när det gäller fackliga organisationer,
Grundtanken är bra- men i utvecklade länder där det finns lagar osv kan de lika gärna lägga ner skräpet... i Sverige och Danmark fungerar det bara som utsugare utan något somhelst intresse för hur krav osv påverkar arbetsgivaren.

Vad den här världen behöver är SUNT FÖRNUFT - i alla led.
 
Lite OT.. men kan inte hålla mig, börjar koka när jag stöter på de här disskutionerna..

jag är generellt ganska kluven när det gäller fackliga organisationer,
Grundtanken är bra- men i utvecklade länder där det finns lagar osv kan de lika gärna lägga ner skräpet... i Sverige och Danmark fungerar det bara som utsugare utan något somhelst intresse för hur krav osv påverkar arbetsgivaren.

Vad den här världen behöver är SUNT FÖRNUFT - i alla led.

som en kort kommentar kan jag säga att jag tycker facket spelat ut sin roll..lika så LAS..
Men jag hade dock blivit duktigt blåst på vissa företag om jag inte haft en morsa som är advokat med specialitet Arbetsrätt :)
 

Fredrik

Medlem
Innan vi går fullständigt OT med åsikter om facken i allmänhet skulle jag vilja återföra det till att handla om SAS -facken i allmänhet och CAU(danska kabinpersonalen) i synnerhet. Är det någon som vet varför CAU tycker att SAS går så bra att det är dags för stora löneökningar?
 

Dubbel C

Medlem
Håller verkligen med. Danskarna har kostat SAS alldeles för mycket. Sedan slipper man ju en av världens sämsta bagagehanteringar.
 
Toppen