Senaste nytt

Guide till flygplatsernas hemliga språk

tumblr_n5ttouZKBy1rbfcvko1_1280.jpg


Jag tycker dom här artiklarna var intressanta:
A Beginner's Guide to the Secret Language of Airport Runways
The Hidden Beauty of Airport Runways, and How to Decipher Them | WIRED

Fina bilder: HOLDING PATTERN

Finns en hel del smarta funktioner bland streck och lampor på en stor flygplats, långt mer än jag upplevt på Bromma där jag främst flugit småflygplan.

- Kanske intressant för dig som är frekvent resenär och tittar ut genom sidofönstret dagligen?
 
Jag tycker dom här artiklarna var intressanta:
A Beginner's Guide to the Secret Language of Airport Runways
The Hidden Beauty of Airport Runways, and How to Decipher Them | WIRED

Fina bilder: HOLDING PATTERN

Finns en hel del smarta funktioner bland streck och lampor på en stor flygplats, långt mer än jag upplevt på Bromma där jag främst flugit småflygplan.

- Kanske intressant för dig som är frekvent resenär och tittar ut genom sidofönstret dagligen?

Jag vet inte om jag skulle kalla Madrid ett typexempel på flygplatsdesign personligen, men det kanske bara är jag.

Däremot finns det helt klart mycket system som många inte är medvetna om. Mängden människor jag möter som inte vet att det finns flygledare t.ex. Eller dom som vet att de finns flygledare men har missat att majoriteten (cirka 80% har jag för mig siffran är globalt) sitter i radarcentraler och inte i torn på flygplatser.
 

bnr

Medlem
En del var helt nytt och kul att veta, till exempel vad landningsbanornas namngivning baseras på. :)
 
Toppen