Senaste nytt

Byta resenär på Lufthansabiljett - Gick inte alls

Valley

Medlem
Trodde i min enfald att det skulle gå att ändra namnet på en Lufthansabiljett. Men icke då.
Och så möts man av deras "service"? som lämnar precis allt att önska.

De tvingade mig att boka en ny biljett och så hade man mage att önska att jag avbokade den som inte längre kommer användas.
Kan dem glömma !

Lite försent med frågan. Men hade det funnits någon genväg ?
 

olo

Medlem
SAS erbjuder det fram till 24h mot en avgift om 500:- enligt: Ombokning - SAS

Enligt söken går det dock fram till 1h innan avresa:
"Kan jag ändra namn på biljetten?
Om ditt namn är felaktigt eller om du inte kan resa på din biljett utan vill överlåta den till någon annan kan det göras senast 1 timme innan avresa på en ej påbörjad biljett.
Kontakta din resebyrå eller ring SAS Customer Contact Center för att ändra namnet. En avgift per person tas ut för att göra namnändringen."
 

AABack2ARN

Medlem
SAS har väldigt generösa regler och tillhör dessvärre undantagen (tror jag). Gäller för övrigt namnändringarna på långdistans också eller är det bara inom Europa där det är enkelbiljetter som gäller?

Vilka andra bolag har lika generösa regler?

P.S SAS regler gäller enbart om alla flyg på bokningen utförs av SAS eller Wideroe inklusive wetlease. Är det andra bolag involverade så går det inte att byta namn även om det råkar vara codeshare med SK-nummer.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
SAS har väldigt generösa regler och tillhör dessvärre undantagen (tror jag). Gäller för övrigt namnändringarna på långdistans också eller är det bara inom Europa där det är enkelbiljetter som gäller?

Vilka andra bolag har lika generösa regler?

P.S SAS regler gäller enbart om alla flyg på bokningen utförs av SAS eller Wideroe inklusive wetlease. Är det andra bolag involverade så går det inte att byta namn även om det råkar vara codeshare med SK-nummer.

Försökte rätta en felstavning av ett efternamn för nått år sen på sas på en biljett till USA, det skulle inte gå....
Krävdes några HUCA och lite övertalning till att ändra namnet för min stackars far som hade slitit på tangentbordet och ser lite illa. Men det gick tillslut! Har för mig att det går att se in de totala reglerna för biljetten vad som gäller, om det går och vad det kostar att göra ändringar.
 

Dr. Miles

Expert
Försökte rätta en felstavning av ett efternamn för nått år sen på sas på en biljett till USA, det skulle inte gå....
Krävdes några HUCA och lite övertalning till att ändra namnet för min stackars far som hade slitit på tangentbordet och ser lite illa. Men det gick tillslut! Har för mig att det går att se in de totala reglerna för biljetten vad som gäller, om det går och vad det kostar att göra ändringar.
Det är kanske inte det som du är ute efter men t ex American Airlines har guideline när det gäller namnbyte (eller rättelse av felstavning av passagerarens namn).
Om felstavning är inom 3 tecken (Jan Carlson istället för Jan Carlzon), ska det vara gratis att rätta till passagerarens namn.


Ticketing - Name Change or Name Correction Restrictions
Kod:
Minor Name Corrections
No Waiver Authorization Required
Waiver Code: NC03AGCY    

Last Name (maximum 3 characters)

Kod:
Major Name Corrections
Waiver Authorization Required
$25.00 Fee Applies

Last Name (more than 3 characters)
 

AABack2ARN

Medlem
AA tillåter vissa ändringar av namnet men INTE i syfte att överlåta biljetten till en annan passagerare.

För övrigt funderar jag på SAS policy på transatlantiska segment. Jag antar att biljetten i händelse av överlåtelse måste valideras mot Secure Flight, APIS, ESTA och allt annat de amerikanska frihetsvärnarna har hittat på? 1 timme innan avresa låter ju lite sent för detta..?
 
Toppen