Senaste nytt

Alkoholservering ombord på BA1 mellan Shannon och New York - skattekonsekvenser?

AABack2ARN

Medlem
Flög med BA1 häromveckan och det var en härlig upplevelse (trots en timmes försening).

Vi läser ju då och då att flygbolagen serverar billig skumpa snarare än Champagne som välkomstdrink medan planet står på backen på grund av priset (dvs skatterna).

Men hur är det med BA1 (och andra flyg som flyger med pre-clearance)? Vilken skatt betalar de på serverade alkoholdrycker mellan Shannon och New York? Sträckan räknas som inrikes på grund av just pre-clearance (därav ingen taxfree-försäljning).

Sökte runt lite på nätet men kunde inte hitta något tillämpligt. Någon här som har lite mer kunskap i ämnet?
 

FF#1

Medlem
Vet inte vilken skattlagstiftning den resan lyder under men i Sverige är alkoholskatten på Champagne försumbar, 18,88 kr / flaska så att skylla på det duger inte här i alla fall. ( sen att vi har 25% moms det är en annan sak)
Dock har ju många länder alkoholskatt på priset inte alkoholinnehållet, då blir det ju mer kännbart med skatten på fin Champagne.
 

Dr. Miles

Expert
Vet inte vilken skattlagstiftning den resan lyder under men i Sverige är alkoholskatten på Champagne försumbar, 18,88 kr / flaska så att skylla på det duger inte här i alla fall. ( sen att vi har 25% moms det är en annan sak)
Dock har ju många länder alkoholskatt på priset inte alkoholinnehållet, då blir det ju mer kännbart med skatten på fin Champagne.
Det kan vara så att "administration" runtomkring som kostar inte själva alkoholskatt och/eller moms som är orsaken.
Med tanke på så mycket byråkrati måste jag lida genom i Tyskland, så det kan hända att administration kostar ebn hel del bara för att öppna några flaskor på marken.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är också helt övertygad om att de serverade Champagne på backen och med största sannolikhet Taittinger.

Min undrar rörde vilken skatt BA tvingas betala för alkoholen på sträckan SNN-JFK med tanke på att den i många avseenden räknas som en amerikansk inrikessträcka. Är det amerikansk? Eller klarar de sig undan skattefritt som vid flygningar mellan två olika länder? Kunde inte hitta något på internet, men vet inte riktigt vad jag skall använda för söktermer.
 

Treo

Medlem
Svårt att se att USA skulle kunna kräva skatt på irländsk mark, preclearance har knappast något med detta att göra.
I så fall skulle det dessutom bara kunna vara federal alkoholskatt som är i storleksordningen 5 cent per glas vin. Oavsett sort/typ.

Halvt OT: BA serverar i varje fall LPGS i First även före avgångar från (olika stater i) USA. Eller så fulfyller man flaskan.
 

kristerj

Medlem
Skatt & tull på champagne i USA är en försumbar kostnad i förhållande till inköpspriset. (20 cent/liter + 3,40 $ /gallon)
 
Toppen