Senaste nytt

Prishöjning av ungdomsbiljetter

Yoghurt

Medlem
Idag när jag letade efter en resa från Umeå till Helsingfors lade jag märke till att priserna på ungdomsbiljetter höjts rätt så mycket. För ett halvår sedan betalade jag ungefär 1500-1600 kr (tur och retur), men nu kostar samma resa 1857 kr. Jag gjorde samtidigt sökningar på resor till exempelvis Malmö från Umeå och det kostar i princip lika mycket (1840 kr). Resor till Stockholm har också gått upp från ca 370 kr enkel väg till 439 kr ner respektive 458 kr upp.

tpDGihF.png
tcST9CN.png


För min del kommer det tyvärr innebära att jag kommer boka med Norwegian då Umeå - Helsingfors endast kostar 1239 kr, att betala 600 kr mer för SAS är svårt att motivera trots att jag hellre flyger med dem.

Tidigare har SAS ungdomsbiljetter i princip alltid varit billigare eller ungefär lika billiga som Norwegianbiljetter. Jag har rekommenderat ungdomsbiljetter till vänner då de ofta, likt många, tänkt att "Norwegian ändå alltid är billigast" och inte brytt sig om att leta efter biljetter med SAS. Nu verkar detta falla och ungdomsbiljetterna blir nu i många fall dyrare än Norwegian om man är ute i relativt god tid. Dessutom har Norwegian nyligen lanserat ungdomsbiljetter och det går att hitta resor Umeå - Stockholm för 349 kr enkel väg (mot 439 eller 458 kr med SAS).

Är det någon som vet vad bakgrunden till prishöjningarna är?
 
A

Aurora

Guest
Gjorde noen søk: det er ingen forhøying av ungdomsbillettene på ARN-OSL, OSL-TOS, OSL-TRD, OSL-BOO eller andre ruter jeg har pleid å bruke. Ser ut som at det kun er ARN-UME som av noen grunn er økt, uten at jeg har sjekket alle rutene i Sverige. I Norge virker de urørt.

To aspekter som jeg generelt kan nevne hva gjelder ungdomsbilletter er:
*De er som oftest linket til skatter og avgifter, og koster mest den retningen det er dyreste skatter og avgifter for flyselskapet. Frankfurt, Zurich og London er eksempler på flyplasser med meget høye skatter og avgifter (landingsavgift, startavgift) for flyselskapene.
*Når Norwegian selger billetter til en pris som er lavere enn det det koster å faktisk fly ruten, vil jeg tro at de selger færre billetter til en redusert pris enn andre selskaper (det være Lufthansa, SAS eller whatever you'd like).

Har du @Yoghurt en gammel kvittering av en ungdomsbillett? Så kan man jo se på hvor prisøkningen ser ut til å ha kommet. Om det ligger i skatter, avgifter eller billettpris.
 

taxvalp

Medlem
Som vanligt gäller att ungdomsbiljetter ej alltid är de billigaste (men kan ha bättre villkor i övrigt). Jag sökte på dina datum och fick pris på drygt 1700 kr med SAS med vanlig biljett.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Yepp de har höjt ungdomsbiljetterna för ett par månader sedan. Tidigare kunde man flyga för 399kr till många Europeiska destinationer, men nu är 499kr det billigaste man kan hitta.
 
A

Aurora

Guest
Yepp de har höjt ungdomsbiljetterna för ett par månader sedan. Tidigare kunde man flyga för 399kr till många Europeiska destinationer, men nu är 499kr det billigaste man kan hitta.

Fra Arlanda, da? Jeg har relativt bra koll på prisene fra OSL og rundt om, der er ingen diff. Kan det være Arlanda som har højd avgifter?
 

Yoghurt

Medlem
Intressant nog har priset fallit sedan jag skrev inlägget! Nu kostar samma resa 1704 kr varav 888 kr är skatter och avgifter mot 1857 kr och 1041 kr i skatter och avgifter. Det råkar även vara samma pris som den billigaste Go-biljetten den dagen (den som @taxvalp nämnde), priserna har alltså justerats ned till den nivån. Nu till den nya frågan, har SAS varit här inne och tittat eller var det bara en ren tillfällighet? :)

Gjorde noen søk: det er ingen forhøying av ungdomsbillettene på ARN-OSL, OSL-TOS, OSL-TRD, OSL-BOO eller andre ruter jeg har pleid å bruke. Ser ut som at det kun er ARN-UME som av noen grunn er økt, uten at jeg har sjekket alle rutene i Sverige. I Norge virker de urørt.

To aspekter som jeg generelt kan nevne hva gjelder ungdomsbilletter er:
*De er som oftest linket til skatter og avgifter, og koster mest den retningen det er dyreste skatter og avgifter for flyselskapet. Frankfurt, Zurich og London er eksempler på flyplasser med meget høye skatter og avgifter (landingsavgift, startavgift) for flyselskapene.
*Når Norwegian selger billetter til en pris som er lavere enn det det koster å faktisk fly ruten, vil jeg tro at de selger færre billetter til en redusert pris enn andre selskaper (det være Lufthansa, SAS eller whatever you'd like).

Har du @Yoghurt en gammel kvittering av en ungdomsbillett? Så kan man jo se på hvor prisøkningen ser ut til å ha kommet. Om det ligger i skatter, avgifter eller billettpris.
Hittade min gamla biljett från i höstas. Den kostade 1620 kr varav 959 kr i skatter och avgifter (hade för mig att biljetten var billigare än så, nåja). Skatterna och avgifterna hade alltså gått upp jämfört med det första priset som jag hittade idag, och ner jämfört med det som nu dyker upp. SAS har alltså höjt priserna på ungdomsbiljetter något, men inte lika mycket som jag först trodde.
 

AABack2ARN

Medlem
Så helt plötsligt försvann 153kr i skatter/avgifter vilket sänkte totalpriset med identiska 153kr... Kan det vara så att hemsidan helt plötsligt har hittat den biljett som faktiskt är billigast (O-klass UME-HEL kostar 1704kr varav 888kr är skatter/avgifter) fast det känns lite märkligt.

Det är nog inte riktigt möjligt att avgöra vad som ändrast om man inte ser uppdelningen av posten skatter och avgifter...
 
A

Aurora

Guest
Yepp de har höjt ungdomsbiljetterna för ett par månader sedan. Tidigare kunde man flyga för 399kr till många Europeiska destinationer, men nu är 499kr det billigaste man kan hitta.

OSL-ARN 359,- youth
ARN-OSL 399,- youth

OSL har høyere landingsavgift enn Arlanda har.
 

Yoghurt

Medlem
Så helt plötsligt försvann 153kr i skatter/avgifter vilket sänkte totalpriset med identiska 153kr... Kan det vara så att hemsidan helt plötsligt har hittat den biljett som faktiskt är billigast (O-klass UME-HEL kostar 1704kr varav 888kr är skatter/avgifter) fast det känns lite märkligt.

Det är nog inte riktigt möjligt att avgöra vad som ändrast om man inte ser uppdelningen av posten skatter och avgifter...
Märkligt minsann, tyvärr sparade jag inte den informationen tidigare.
 

Rich

Medlem
Lånar tråden lite.

Jag tycker att priset på ungdomsbiljetter börjar variera mycket mer än tidigare då jag tyckt haft ett fast prist. Som exempel brukar jag flyga CDG-CPH ibland och ungdomsbiljett brukar kosta runt 500-600 kr. Den 29/4 finns det gott om ungdomsbiljetter och samtliga kostar 1111 kr, 30/4 finns det också gott om ungdomsbiljetter men alla kostar 635 kr.

Är det jag som inbillar mig eller har ungdomsbiljetter tidigare haft ett mer fast pris till att nu fluktuera mer? Och Varför denna kraftiga skillnad i pris då tillgängligheten på ungdomsbiljetten verkar vara ungefär samma?
 
Toppen