Senaste nytt

Hotelltips, restauranger och utflykter i Taipei

taxvalp

Medlem
Har tre nätter i Taipei planerade i sommar. Första överraskningen är att jag inte hittar några hotell från Accor, Hilton eller Carlson så det blir statuslöst boende för ovanlighetens skull. Tar tacksam emot hotelltips.

Annat roligt? Fler restaurangtips? Dagsutflykter?
 

RobHK

Medlem
Alla pratar gott om W, som bästa hotellet i staden, så vi bodde där 4 nätter. Helt OK hotell, men folk haussar det lite väl mycket.
 
Tänkte sparka liv i den här tråden. Fram till för tre år sedan reste jag väldigt mycket till Taiwan och tillbringade flera nätter i Taipei. Jag brukade bo på ett hotel som heter Sunworld Dynasty. Det ligger ganska bra till, nära Taipei Arena, nästan på gångavstånd till Songshan airport, nära några hyfsade restauranger, ett IKEA varuhus i källaren och inte allt för långt från en nightmarket.

Efter ett uppehåll på runt 3 år tog Taiwanresorna fart igen under hösten 2015. Jag stannade dock aldrig till i Taipei utan for vidare till andra städer, förutom i November. Då tillbringade jag två nätter på Sunworld igen. Tyckte inte att det var särskilt fräscht längre och inte heller var personalen så vänlig och omhändertagande som jag mindes dem. Man kan ju ha missuppfattat läget, men idag är jag tillbaka igen och tyvärr så är det nog så att jag inte kommer att bo här igen.

Problemet är att jag gärna vill stanna kvar i området som i övrigt är ganska bra. Jag har dock dålig koll på hotellutbudet, och framförallt vilken kvalitet det håller. Jag vet att det finns ett Capital Hotel och ett Mandarine Oriental Hotel i närheten. Vad jag känner till om dessa så borde de hålla en bra nivå. Någon som vet? Eller finns det andra hotel i området som ni kan rekommendera?
 

taxvalp

Medlem

Seinan

Medlem
Vill tipsa om "Ba Yan Wild Springs" (i national parket Yangmingshan) om man är lite mer äventyrlig av sig.

Det är några varma källor som ligger en 10-15 min promenad från där man parkerar bilen och en riktig local grej att göra. Förutom den varma källan finns en kall källa och dessa mynnar ut i närheten av varandra och har bildat en massa små bassänger med olika temperatur på vattnet.

Det äventyrliga är att går runt en avspärrning som den lokala regeringen satt upp för att hindra att man tar sig dit. Orsaken till avspärrningen är att en person som badade där tydligen fick en hjärtattack efter att ha varvat bad i varmaste bassängen med bad i kalla källan och ambulansen hade inte möjlighet att ta sig dit. Istället för att bygga en schyst gångväg förbjöd man då bad där för att friskriva sig från ansvar.

Den vaktas av polis alla dagar utom söndagar då polisen är ledig så på söndagar vimlar det av locals som kör DIY spa för hela slanten! Såg allt från helkroppslerbehandling till massage (av medtagen massör) och va en riktigt kul upplevelse.

Källan luktar svavel men går att tvätta av sig rätt bra i kalla källan men ta med en handduk och badbyxor du inte är allt för rädd om.

Förutsättningar för denna utflykt:
-Att det är söndag.
-Egen transport, förslagsvis bil.
-Handduk och badbyxor.
-Va okej med att gå i lite kuperat terräng.
-Ta med lite picknik mat/snacks

Nedan är länk till koordinater där stigen börjar och under det bild som visar på stor självdistans föreställer två lerbehandlade loose hanings sweeds. Parkering finns på vägen innan som man åker ner på.
Google Maps
10632397_1561403787485122_220677639_n(1).jpg
 

Dr. Miles

Expert
Antagligen du ville skriva 八煙野溪溫泉
Kod:
"Ba Yan Wild Springs"
Men autocorrect i forumet gjorde att det blev British Airways Yan Wild Springs. :)
 
Toppen