Senaste nytt

Ensam med större väska

Ziplock

Medlem
Hur gör ni när ni reser ensamma och har en resväska av modell större än handbagage? På min senaste resa landade jag på min destination, gick igenom immigration och fick väskan. Sedan var det en timmes väntan på transfer. Då tänkte jag passa på att äta och gick till en food court.

Här uppkom problemet. Skulle jag lämna min väska vid ett bord och gå och beställa mat, eller skulle jag släpa med väskan till disken och riskera snubbla när jag skulle förflytta mig och maten tillbaka till bordet.

Samma sak på en annan resa. Jag ankommer till flygplatsen och incheckningen har ännu inte öppnat. Magen är inte i toppform och jag tvingas baxa in mig själv, handbagaget och en stor väska i ett minimalt toalettbås.

Hur gör ni? Skulle man skaffa sig en liten vajer med lås för att kunna låsa fast väskan när man gör ett ärende, eller kommer man då finna väskan destruerad och ett SWAT-team väntande när man kommer tillbaka?
 

agehall

Medlem
Beror helt på var jag är. Om jag inte kan få med mig väskan, så måste jag kunna ställa den där jag hela tiden kan ha uppsikt över den. Men helst lämnar jag aldrig bagaget ensamt i publika områden.
 

Dr. Miles

Expert
Här uppkom problemet. Skulle jag lämna min väska vid ett bord och gå och beställa mat, eller skulle jag släpa med väskan till disken och riskera snubbla när jag skulle förflytta mig och maten tillbaka till bordet.
Just för toalettbesök kan man lösa det genom att besöka handikappanpassad toalett. Det finns ofta sådan på flygplatser.
Sedan beroende på flygplats går jag till någon massage och lämna väskan vid receptionen. På kinesiska flygplatser var det ofta inga problem att stanna kvar i rummet även efter massagen.
 
Multiwheel kuffert er løsningen på problemet :)

Jeg tager som udgangspunkt altid min kuffert med mig, hvis det er helt umuligt sørger for at have den indenfor 5-7 meters afstand.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl inte bara säkerhetstjänsten som kan forsla bort väskorna - det finns många andra individer som också har klåfingriga. Var det inte problem på Arlanda ett tag med att folk hade blivit av med baggage i incheckningshallen? Vet att det hänt på Paddington medan det fanns incheckningsdiskar på stationen. Fok behövde inte röra sig långt från sitt baggage innan tjuven var på plats. :(

Men det krävs ju dock en del styrka/kondition att kunna springa med ett större baggage så om man inte går alltför långt från baggaget och har uppsikt över det så torde risken vara ganska liten i praktiken.
 

sweflyer

Medlem
Jag reser hellre med för stor än för liten väska eftersom det blir lättare att hantera. Om man köper något, eller får något kontorsmaterial/prover som man inte räknat med och inte får plats med i lilla väskan slutar det med att man får massa påsar. Då blir det svårt att hantera själv. En stor enhet är lättare att sköta än fyra små. En stor väska där man bara fyller ena sidan på utresan, och kanske andra halvan på vägen hem är mitt bästa solorese-baggagetips av den anledningen.
 

fcx

Medlem
Just för toalettbesök kan man lösa det genom att besöka handikappanpassad toalett. Det finns ofta sådan på flygplatser.
Sedan beroende på flygplats går jag till någon massage och lämna väskan vid receptionen. På kinesiska flygplatser var det ofta inga problem att stanna kvar i rummet även efter massagen.

Det går alldeles utmärkt att få in TVÅ väskor av modell större på en handikappanpassad toalett, och ändå ha tillräckligt med plats för att byta kläder (om man vill checka in sina arbetskläder).
 
Jag reser hellre med för stor än för liten väska eftersom det blir lättare att hantera. Om man köper något, eller får något kontorsmaterial/prover som man inte räknat med och inte får plats med i lilla väskan slutar det med att man får massa påsar. Då blir det svårt att hantera själv. En stor enhet är lättare att sköta än fyra små. En stor väska där man bara fyller ena sidan på utresan, och kanske andra halvan på vägen hem är mitt bästa solorese-baggagetips av den anledningen.
Jag är precis tvärtom.....det är lättare att hantera en mindre väska för att man har själv kontrollen på den.
Efter att min resväska en gång försvann på utresan på väg till Asien så har jag bestämt mig för att aldrig mer råka ut för det.

Köper jag något extra under resan köper jag en billig bag och checkar in det på hemresan då förseningar spelar mindre roll.

På dom flesta resor jag gör longhaul ingår 2st (+1 dataväska) handbagage och det har funkat hittils.

@agehall påstod att han klarade upp till 10 dagar med en carryon vilket jag då fann skrattretande omöjligt. Men skam den som ger sig, utmaningar är till för att antas........senaste 10 dagars resan genomfördes enbart med en carryon och det utan att det kändes som en kompromiss.

Man lär sig vad man behöver och hur man packar för att det ska funka.....
 

Dr. Miles

Expert
Det beror helt enkelt på vilket jobb/tjänst man utför.
För mig som ofta flyger till Asien med reservdelar/komponenter till kunder/återförsäljare, är det nästan omöjligt att resa enbart med handbagage.
Det finns saker som man inte vill skicka iväg med andra sändningssätt (DHL, Post osv) eller bråttom lär det inte ändra mitt sätt att packa grejer.
 
Toppen