Senaste nytt

Tips på Sydostasien i maj med två barn

Hej,

Nu har vi bara 16 dagar kvar på Bali och tankarna börjar vandra var vi skall sen. Vi har från den 6 maj till 27 maj att fylla. Vi är just nu ute efter ett land med underbara stränder, god mat och inte alldeles för varmt (runt 30 grader perfekt). Var på Koh Sanur i mars och april 2011 och i slutet av april var det närmare 40 grader. Barnen är 1 och 4 år. Vi har funderingar på Thailand, Vietnam, Kambodja osv. Är det någon här som har förslag? Har ni boendetips också (vid havet, Max 1000 sek per natt) skriv gärna det.
 

Dr. Miles

Expert
April-Maj är relativt värmt i Sydostasien så skulle jag tro lite norr om Thailand skulle vara lite lagom temperatur.
Jag har inte varit själv men Phan Thiet i Vietnam t ex?
 
Tack @Dr. Miles! Ingen annan? Vi har börjat kolla på Vietnam, men vet inte riktigt vad vi skall göra där. Är det värt att åka tåg mellan Hanoi och Saigon? Eller stanna i Hue och Danang kanske? Fler tips önskas.
 

chazzie

Medlem
Värt att tänka på med Vietnam är att ett vanligt turistvisum endast gäller i 14 dagar. Norra Vietnam är nog rätt trevligt såsom doktorn föreslår.
 

charmkurs

Medlem
Kul att du gillade Bali och verkar ha sett en hel del!

För maj i SO Asien, god mat, stränder och runt 30 C skulle jag satsa antingen på Perhentian Islands/Tioman Island i Malaysia eller Hoi An med omnejd i Vietnam. I Hoi An kommer ni att kunna äta riktigt gott. Det finns massor av hotell dels inne i stan, dels på stranden en bit utanför.
 
Kul att du gillade Bali och verkar ha sett en hel del!

För maj i SO Asien, god mat, stränder och runt 30 C skulle jag satsa antingen på Perhentian Islands/Tioman Island i Malaysia eller Hoi An med omnejd i Vietnam. I Hoi An kommer ni att kunna äta riktigt gott. Det finns massor av hotell dels inne i stan, dels på stranden en bit utanför.
Bali är underbart. Vi har till och med funderingar på att åka tillbaka hit i maj...

Perhentian är min favorit (spenderade en magisk bröllopsresa här 2009). Vi hade gärna åkt tillbaka men båtturen dit avskräcker oss med två små barn. Samma sak är det med Tioman. Till Perhentian var det då bara öppna speed boats. Tioman är väl speed ferrys?
 
Värt att tänka på med Vietnam är att ett vanligt turistvisum endast gäller i 14 dagar. Norra Vietnam är nog rätt trevligt såsom doktorn föreslår.
Är det inte så att det är helt visumfritt i 15 dagar (dvs också gratis) medan du kan få turistvisum för 30 dagar?
 
Last edited:
Vi har funderat och funderat och det verkar bli det tråkiga alternativet. Bränna poäng och flyga Singapore - Bangkok för att hänga i Bangkok någon vecka och sen ner till Hua Hin / Cha Am.
 
Toppen