Senaste nytt

Hur går det för MTR Express?

henrik l

Medlem
Någon som vet hur det går? Jag brukar se deras Göteborgsavgång som passerar Skövde ca 7.15. Någon morgon har det varit fruktansvärt glest, men någon annan morgon lite mera folk. Men utifrån min snabbt visuella besiktning verkar et som det fortfarande är mer folk som reser med SJ. Men det kan ju ändra sig.
 

Agö

Medlem
Någon som vet hur det går? Jag brukar se deras Göteborgsavgång som passerar Skövde ca 7.15. Någon morgon har det varit fruktansvärt glest, men någon annan morgon lite mera folk. Men utifrån min snabbt visuella besiktning verkar et som det fortfarande är mer folk som reser med SJ. Men det kan ju ändra sig.
Artikel från 15 april med marknadschefen.

"Försäljningen går, enligt MTR Express-chefen, enligt plan.

– Än så länge har vi bara 3 av 6 tåg igång. Försäljningen kommer att bli ännu bättre från augusti när vi kör med fullt maskineri."


Marknadschefen Jan Tallroth lämnar MTR Express - Dagens Media
 

Ozz

Medlem
Någon som vet hur det går? Jag brukar se deras Göteborgsavgång som passerar Skövde ca 7.15. Någon morgon har det varit fruktansvärt glest, men någon annan morgon lite mera folk. Men utifrån min snabbt visuella besiktning verkar et som det fortfarande är mer folk som reser med SJ. Men det kan ju ändra sig.
Vi missade SJ's planerade avgång 08.22 mellan Stockholm - Skövde igår då vi var en halvtimme sena från Bangkok på morgonen. På Stockholm central kunde vi konstatera att nästa X2000 med stopp i Skövde avgick först klockan 11.22 och för att slippa vänta 3 timmar på centralen så bokade vi MTR klockan 10.25.

Enkel bokning i mobilen till det facila priset av 2x395kr, platsbokning vid ett bord i vagn C. Vi gick ut på perrongen ungefär en kvart innan avgång och möts av en mycket trevlig ung kille med MTR på ryggen. Lite småsnack med MTR-killen som frågade efter mitt namn så han kunde bocka av mig som "grön" i mobilen, även fru Ozz blev avbockad redan på perrongen med ett leende.

I kupén var det ganska glest bland resenärer vilket förvånade lite med tanke på att det var fredag förmiddag. Förutom fru Ozz och undertecknad var det 7 resenärer i vår kupé. En ung trevlig tjej gick runt och kollade biljetterna och tilltalade alla resenärer med namn och ett leende vilket verkade uppskattat. Ingen mat testades men väl en kopp gott kaffe för 25kr. Ingen kontanthantering på tåget och en iZettle kopplad till en iPad utgjorde kassa i cafévagnen. Wi-fi uppkopplingen testades också och bredbandskoll gjordes vid flera tillfällen för att fastställa stabilitet och jag var riktigt nöjd med resultatet som visade 8-10 mb/s varje gång.

Toaletten besöktes som sig bör efter kaffet och med en modern elektronisk öppning/låsning kunde man bara konstatera att det mesta är ultramodernt på tåget. Toaletten var för övrigt mycket väl tilltagen och rullstol/barnvagn får med lätthet plats. Jag var mycket nöjd med resan och kommer absolut att välja MTR fler gånger om tiderna passar.
 

Jonas C

Medlem
Kollade priser tidigare under dagen och de var HELT VANSINNIGA. Vem vill egentligen betala 2390kr för en enkelresa i Plus, och ytterligare 846kr för ett tomt säte bredvid? Tror de verkligen att folk är idioter som vill betala dessa överpriser för att åka i ett glorifierat pendeltåg?!

/End of rant.
 

Andrew

Medlem
Så länge de inte konkurrerar med pris mot SJ tror jag de flesta resenärer kommer fortsätta åka med SJ. Som konstaterat tidigare är stolarna sämre och pendeltågskänslan uppenbar hos MTR Express. Vi får se hur det blir när de når full kapacitet i sommar.
 

Meazza

Medlem
Provåker MTRExpress 12029 (STO > GOT) i detta nu. Rätt mycket folk i vagnen, men ändå ganska lugnt. Kan så klart vara en slump men det känns lite mindre stimmigt än hos SJ. Sätena i 2:a klass är helt okej ändå.

Wifin är något av en besvikelse dock. Det funkar behjälpligt, men då och då lägger nätet ner. Dessutom funkar inte SVT Play, då uppkoppling verkar ha brittiskt IP-nummer?
 

Attachments

  • svt.png
    svt.png
    58,7 KB · Visningar: 217
  • mtr.png
    mtr.png
    39,9 KB · Visningar: 237
Toppen