Senaste nytt

Flygbolag som använder hatthyllan ovan rad 1 för annat?

AABack2ARN

Medlem
Flög med Niki och Air Berlin för ett tag sedan och kunde konstatera att bägge de flygbolagen använde hatthyllan ovan rad 1 för annat än passagerarnas handbaggage.

I fallen ovan var det utrustningen för IFE samt sjukvårdsutrustning som upptog hatthyllan för rad 1 och rad 2.

Detta blir ju lite extra irriterande eftersom oftast är det statuspassagerare som gärna enbart reser med handbaggage eller barnfamiljer som av naturliga skäl har en hel del baggage med sig ombord som sitter på rad 1. Personalen var väldigt tydlig med att inget fick ligga på golvet vid start och landning, men första lediga plats i hatthyllan var nog på rad 5 eller 6... Lite lätt kaos uppstod vid avstigningen.

Vilka andra flygbolag har lyckats göra på samma sätt?

Jag har för mig att jag sett det på United Airlines samt Iberia - men det varierar mellan de olika flygplansmodellerna.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan nu även konstatera att Finnair på en del av sina A319 använder hatthyllan ovanför 2D-F (första raden på denna konfiguration) för teknisk utrustning. Inget problem på just detta flyg - men likväl irriterande...
 
Toppen