Senaste nytt

Test: Blå Tåget Första Klass Göteborg-Stockholm - en riktig reseupplevelse genom Sverige

Jacob

Medlem
Med gammaldags vagnar från 60-talet, en barvagn med levande pianomusik och en restaurangvagn med vita dukar och en av tågvärldens längsta vinlistor är Blå Tåget onekligen ett udda inslag i den svensk reseindustrin. Vi steg på tåget i Göteborg för att testa deras första klass och ombordservering på en tre timmar lång resa till Stockholm. Blå Tåget…
 

Alf

Medlem
Ser härligt ut, tänk att få äta en ordentlig trerätters på ett tåg med riktigt upplägg på en tallrik. Det är precis ett sådant avstressande alternativ som behövs i vårt stressade samhälle.

Jag hoppas att motsvarande tåg sätts in mellan Stockholm och Malmö.
 

RickardG

Medlem
Hur var komforten i själva vagnarna? Skakigt, svajigt, hög ljudnivå? Eller håller de modern klass även där så det bara är utseendemässigt äldre?
 

cbroxe

Medlem
Kan bara instämma. Har åkt med detta tåg några gånger mellan GBG och Sthlm, och där finns inget bättre sätt att resa denna sträcka i min värld. Sjukt bra och trevligt.

Enda nackdelen är tidtabellen. Den är verkligen inget vidare...
 

Jacob

Medlem
Hur var komforten i själva vagnarna? Skakigt, svajigt, hög ljudnivå? Eller håller de modern klass även där så det bara är utseendemässigt äldre?
Fåtöljerna i första klass är riktigt bekväma och det är gott om benutrymme. Ljudnivån är ungefär som att åka ett normalt SJ Intercity-tåg, pianomusiken i barvagnen påverkades inte av något tågbuller. Den enda plats där det egentligen är bullrigt är utrymmet mellan vagnarna när man går genom tåget.
 

ACervin

Medlem
Härligt. Väcker gamla minnen till liv. Åkte mycket tåg som barn. Minns första och andra sittningen i restaurangvagnen på väg upp till Stockholm. I början var det kupé som gällde, som byttes ut mot den öppna 2+1 på sjuttiotalet skulle jag tro. Vi ungar hade svårt att dra upp dörrarna mellan vagnarna och var lite skraja med allt oväsen när man gick mellan vagnarna. På vintern var det extra läskigt med snö som virvlade runt där i mörkret mellan vagnarna. Skulle man orka dra upp dörren på andra sidan?
 

Jacob

Medlem
Härligt, fast bilderna känns motsägande mot vad som beskrivs i texterna. Får känslan att ni var de enda ombord ;)
Hehe. De flesta bilderna togs direkt när tåget kommit in på Göteborg C, ca 30 minuter före avgång. Då var det nästan tomt på perrongen och städat/dukat ombord.

Tycker det är viktigt att så långt som möjligt försöka respektera folks integritet. Restaurangvagnen var full till sista plats nästan hela resan och många personer hade oundvikligt kommit med i närbild om bilderna tagits då. Kanske inte spelar så stor roll för en liten blogg men för en artikel som läses av åtskilliga tusen personer och även cirkulerar på sociala medier är det inte säkert att det är så uppskattat. Och att sudda ut folks ansikten blir bara fult.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bra reportage, blir sugen på att prova!

Framför allt restaurangvagnen lyser ju nostalgi, ser riktigt mysig ut!
Men resan tog väl betydligt mer än 3 timmar förmodar jag?
 

olo

Medlem
Tack för trevligt repotage! Visst blir man sugen att prova som omväxling till SJ.

Om man förbokar mat, är det hela menyn som förbokas som paket eller finns det möjlighet till variation? Förstod jag det rätt om det bara var möjligt på resor från Stockholm?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen