Senaste nytt

Nekad efterregistrering av poäng till Executive Club

Jag flög nyligen med Finnair till Singapore via Helsingfors. På något magiskt sätt lyckades dom får med mitt BAEC konto endast för ARN-HEL, resterande segment saknade ett FFP.

Under resan gjorde jag ett retro-claim på HEL-SIN och poängen kom in på 24 timmar.

När jag kom hem gjorde jag ytterligare ett claim SIN-HEL-ARN men till min förvåning nekades dessa!
Dom påstår att jag redan fått poängen vilket inte stämmer.

Skärmavbild 2015-04-15 kl. 14.44.48.jpg

Hur går jag vidare med detta? Någon som råkat ut för detta tidigare?
 

erhel

Medlem
Ring är mitt svar. Jag råkade ut för en liknande situation för ett tag sedan, och det löste sig efter ett samtal och en extra koll från BAs sida.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan det vara så att AY redan har behandlat detta men inte lyckats skicka över informationen till BA (eller att den inte kommit fram/processats)? Har för mig att jag läst några inlägg om detta.

Även läst några inlägg om att QR inte heller är bäst i klassen på att säkerställa att andra program uppdatras korrekt...
 

Kricka

Medlem
Jag har haft samma strul med BAEC fast alla tre flighterna var med QR.
Väntar några veckor men inga poäng, retroclaimar och får då samma
glada mail från BA som @Martin Björnström. De måste ha något riktigt
stort problem eller så bryr de sig inte alls om kunderna ! De kan ju själva
se kontot och konstatera att inga TP/Avios krediterats. Two out of three
är nu lösta efter telefonsamtal. Väntar på att den tredje skall ordna sig också..
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle TRO att det funkar på ungefär följande sätt

Du flyger med AY och vill kreditera BA
När du flugit sträckan noterar AY i sin databas att sträckan är flugen och att BA krediterats
Några gånger per vecka batchar AY ut alla poster som skall till respektive flygbolag och skickar över filerna
BA läser in filen och krediterar ditt konto
Det sker ingen återkoppling till AY om BA verkligen lyckats kreditera ditt konto med flyget

När du retroclaimar kollar BA först om flyget finns på ditt konto. Om inte så kontaktas AYs system som svarar att BA krediterats vilket medför att du får svaret ovan. Det är här kundservicen brister eftersom detta borde medföra en varningsflagga som gör att BA inleder ett arbeta med att lista ut varför flyget inte postats korrekt (kan ju bero på att filen faktiskt aldrig kom fram till BA eller att just din post var felaktig eller att månen stod i fel väderstreck eller männen med vita rockar fick för sig att göra något annat denna vecka...)

AY flyg postas exempelvis en gång per vecka till AAdvantage (natten mellan söndag och måndag) men AY själva påstår att de skickar data till AA två gånger per vecka så frågan är om AA håller filerna och gör en inläsning just natten mellan söndag och måndag. CX-flighter brukar synas på kontot på fredagar så det kan vara samma sak där...
 
BAEC sa att mitt konto varit spärrat 27-30:e Mars pga "hackerattacken" (dom tog alla mina poäng och satte tillbaka dom), jag flög 29:e vilket skulle kunna förklara det hela...
 
Toppen