Senaste nytt

Kryckor på Turkish Airlines?

Bonden

Medlem
Hej,

Har lyckats åsamka mig själv en rejäl hälsporre plus lite annat på min fot så jag måste ha kryckor för att kunna gå längre sträckor.

Eftersom jag själv aldrig har flugit med kryckor förut, så undrar jag var man lägger dem i flygplanet?
Åker ekonomi så där brukar var rätt fyllt med handbagage?

Någon som har erfarenhet?
 

Nemo

Medlem
Kryckor får man ta med på flyget! Du kan ange minst 48h i förväg om rörelsehinder (MAAS = Meet and Assist, alt WHCR mfl ifall rullstol krävs) då blir det garanterat prio-boarding, men inte nödvändigt. Isåfall är det träff 2h före boarding på en angiven plats före säkerhetskontrollen. Kryckorna använder du till ditt säte och där ber du CC ta hand om kryckorna alt lägger upp dem på bagagehyllan, där de enkelt får plats.
Svårigheten med kryckor på flyget är inte flyget, utan säkerhetskontrollen. Om du är lycklig nog att kunna gå några meter lägger du kryckorna till scanning och samtidigt ber kontrollanten att hämta dem åt dig, under tiden hoppar du genom larmbågen utan kryckor. Om du däremot måste använda kryckorna genom larmbågen kan det vara mindre roligt, men det går.
Om du reser själv och vill nyttja loungens dryck & mat så är det enklast att be en loungevärdinna hjälpa dig att ta med till din plats.

Edit: Korrigerat tid ifall ledsagning.
 
Last edited:

Bonden

Medlem
Tack för infon!

Låter självklart det du skriver, men det är inget man tänker på innan man har råkat ut för det.

Tack,
//Bonden
 
Toppen